Bombe ecologice în curţile primăriilor

Filed under: Locale,Top News |

sedinta

Primarii localităţilor din judeţul Satu Mare s-au întâlnit ieri cu prefectul Eugeniu Avram şi cu directorul Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) Satu Mare, Corneliu Ceică, în speranţa că vor reuşi să rezolve eterna problemă a deşeurilor animaliere. Primarii susţin că statul îi obligă la o serie de cheltuieli ocazionate de debarasarea de animalele moarte, dar că nu le asigură şi fondurile necesare. Colac peste pupăză, inspectorii DSVSA mitraliază amenzi pe adresa administraţiilor locale. În aceste condiţii, edilii locali susţin că au devenit bătaia de joc a autorităţilor.

Probleme comune pentru toate comunele
Primarii localităţilor din judeţ i s-au plâns prefectului că se confruntă cu o problemă extrem de acută. Este vorba despre neutralizarea deşeurilor de origine animală şi costurile pe care le implică. Conform legislaţiei în vigoare, administraţiile locale ar trebui să achite câte 2.500 lei, avans pentru aceste servicii, bani care ar sta bine în conturile firmei care “colectează deşeuri de origine animală”. În aceste condiţii, primarii au decis ca tema să fie subiect de negociere între Asociaţia Comunelor din România – filiala Satu Mare şi firma care se ocupă de ecarisare, în speţă Protan SA. O altă problemă este că primăriile nu dispun de fondurile necesare pentru transportul deşeurilor, fapt pentru care se trezesc cu sancţiuni din partea Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. Un veritabil cerc vicios, din care cei care pierd sunt doar administraţiile locale. Indirect, pierd plătitorii de taxe şi impozite.

Legea şi inepţiile de rigoare
Potrivit Ordonanţei 47/2005 privind reglementări de neutralizare a deşeurilor de origine animală, consiliile locale sunt responsabile de neutralizarea cadavrelor de animale provenite din gospodăriile crescătorilor individuali de animale sau a celor găsite moarte pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective pentru care nu se poate identifica proprietarul. Consiliile locale au obligaţia de a-şi asigura contractual serviciile unei unităţi de ecarisare autorizate conform legislaţiei în vigoare. De exemplu, anul trecut, o primărie a trebuit să plătească “neutralizarea” unei vaci moarte. Costul – 1.800 lei. Au fost şi situaţii când vaca fermierului dintr-o comună oarecare şi-a dat ultima suflare pe o păşune dintr-o comună învecinată şi, mai în glumă, mai în serios, au apărut discuţii între primării cine plăteşte “incinerarea şi îngroparea”.

Formă fără fond
Primarii de comune acuză legislaţia privind gestionarea deşeurilor animaliere, pe care o consideră o formă fără fond. Unul dintre cei mai aprigi contestatari a fost tocmai preşedintele Asociaţiei Comunelor din România – filiala Satu Mare, respectiv primar al comunei Medieşu Aurit, Silviu Zetea. “Colectarea animalelor moarte este o mare problemă pentru comune. De cele mai multe ori cheltuielile ocazionate de transportul animalelor moarte până în Dej, la firma care se ocupă cu incinerarea deşeurilor, este de două sau trei ori mai mare decât valoarea animalului. Să nu facem o afacere pentru o firmă care se ocupă cu incinerarea pe spatele autorităţilor locale. Aici este nevoie de soluţii concrete. Este nevoie de conlucrare între autorităţi. Adevărul este că primăriile nu mai fac faţă, astfel încât primarii vor fugi de responsabilităţi, iar problema de fond va rămâne. Să nu mai vorbim de amenzile pe care le riscăm şi cu care multe dintre primăriile din judeţ ne-am şi pricopsit. Dacă nu eliminăm adevăratele cauze, cum ar fi lipsa banilor, vom combate doar efectele. Adică vor fi amendate primăriile, iar noi nu vom face altceva decât să intrăm într-un război de uzură cu DSVSA şi să contestăm toate amenzile”, a precizat Silviu Zetea.

Soluţia este la legiuitor
Directorul Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Satu Mare, Corneliu Ceică, a precizat că o posibilă soluţie pentru ieşirea din acest impas ar reprezenta-o modificarea legislaţiei naţionale care să permită alocarea unui ajutor de stat pentru suportarea într-un anumit procent a costurilor de transport şi eliminarea cadavrelor de animale. Conform aceleiaşi surse, până în prezent doar zece primării au reuşit să se conformeze condiţiilor impuse de legislaţia din domeniu. “Până în prezent doar zece primării au desemnat o persoană care să conducă registrele şi contractele. În cazul a 24 de primării nu există contracte cu firma de incinerare, în cazul altor 23 nu a fost desemnat un responsabil cu această activitate, la 38 de primării nu există niciun fel de evidenţă, iar în alte trei cazuri nu există documente de mişcare şi raportare”, a declarat Corneliu Ceică. Directorul DSVSA a identificat şi cauzele, respectiv lipsa de comunicare dintre primării şi medicii veterinari, dezinteresul proprietarilor de animale, respectiv ajutorul financiar considerat foarte mic. Concluzia: acordarea, în baza legii, a unor ajutoare financiare. O altă soluţie pentru reducerea costurilor ar putea să fie înfiinţarea unui centru de incinerare judeţean sau, cel puţin, a unui depozit frigorific, unde s-ar putea depozita temporar aceste deşeuri, urmând ca de aici să fie preluate de S.C. Protan S.A.

Ciprian Bâtea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *