More

    Un nou război politic: Menţinerea regimului prezidenţial sau instalarea unui regim parlamentar?

    basescu

    Revizuirea Constituţiei devine un subiect fierbinte pe scena politică. Traian Băsescu redeschide războiul cu USL, anunţând că a început procedura de organizare a unui referendum pentru un Parlament unicameral şi un număr maxim de 300 deputaţi şi senatori. Amintim că un vot popular pe această temă a mai fost dat în 2009, cu ocazia alegerilor prezidenţiale. Deşi referendumul de atunci a fost validat, alegătorii pronunţându-se pentru un număr redus de parlamentari şi pentru un Parlament unicameral, Guvernarea PDL nu a pus în practică această decizie populară. Însă, propaganda băsistă a invocat mereu acest referendum, iar acum se foloseşte, din nou de această marotă politică, pentru a ataca USL.

    Marţi seara, într-o conferinţă de presă fulger, Traian Băsescu a anuţat că a demarat procedura de organizare a unui referendum pe tema Parlamentului unicameral şi a unui număr de 300 de aleşi. El susţine că a luat această decizie, în contextul în care comisia parlamentară de modificare a Constituţiei nu a ţinut cont de referendumul din 2009, când majoritatea populaţiei s-a pronunţat în acest sens.

    Membrii Comisiei s-au pronunţat deja pentru menţinerea Parlamentului bicameral, cu precizarea că Senatul va avea atribuţii de legiferare pe zona de funcţionare a regiunilor. “România funcţionează ca şi cum ar avea un Parlament unicameral. Avem un Parlament bicameral, cu două camere cu atribuţiuni asemănătoare. Multe legi trec prin camera decizională fără măcar a fi dezbătute”, a încercat Băsescu să justitice organizarea referendumului. În concluzie, el consideră că “această atitudine a Parlamentului României, a majorităţii USL este o atitudine care nu e compatibilă cu statul de drept şi crează un precedent extrem de periculos, în care se refuză punerea în aplicare a voinţei liber exprimate de popor”.

    Liderii USL au reacţionat imediat la atacurile lui Traian Băsescu. “Dezamăgire totală. Un nou scandal. Nu ştiu dacă aţi remarcat, trebuie să mai şi muncim în ţară, scandaluri am tot avut în ultimii ani”, a reacţionat Victor Ponta, în timp ce Crin Antonescu a declarat că “noi discutăm despre soluţiile USL în domeniul guvernării, proiectului constituţional, al regionalizării. Aventurile, episoadele dl Băsescu nu stau în atribuţiile şi preocupările noastre”.

    În acest context, Mircea Geoană a atras, ieri, atenţia că modificarea Constituţiei va depinde de modul în care va fi rezolvată problema referendumului. “Va fi greu să aduni 9 milioane de alegători pentru a se prezenta de referendumul pentru noua Constituţie. Altfel, va fi un nou eşec”, a precizat Geoană.

    Miza redeschiderii războiului declanşat de Băsescu împotriva USL o reprezintă şi ciocnirile ideologice dintre puterile ale statului (Palatul Cotroceni, pe de o parte şi Guvernul şi Parlamentul, pe de altă parte), produse odată cu modificările aduse Constituţiei de comisia parlamentară. Europarlamentarul PDL Cristian Preda atrăgea atenţia asupra intenţiei USL de a modifica regimul de stat.

    Este foarte adevărat că prin amendamentele votate în comisie, noua Constituţie ar putea legifera o nouă republică, una semi-parlamentară, punându-se capăt regimului semi-prezidenţial, care şi-a arătat carenţele sub “domnia” lui Traian Băsescu. Atribuţiile lărgite de care a dispus şeful statului, a dus la războaie politice prelungite şi la blocarea funcţionării separaţiei puterilor în stat.

    Drept urmare, comisia de modificare a Constituţiei, sub inspiraţia unor lideri USL, dar şi a preşedintelui Pro Democraţia, Cristian Pârvulescu, a propus introducerea unor prevederi prin care şeful statului îşi pierde din atribuţii: prerogativa de a face “manevre” în desemnarea primului ministru, dreptul de a dispune începerea urmăririi penale în cazul miniştrilor, de a bloca numirea unui ministru, de reprezentare exclusivă a României în relaţiile cu UE.

    O mare parte din prerogativele pierdute de şeful statului sunt trecute în custodia Parlamentului, organul cel mai reprezentativ al poporului, dar şi al Guvernului: partidul cu cele mai multe mandate în Legislativ desemnează primul ministru, urmărirea penală a unui ministru este votată în Parlament, iar premierul reprezintă România în relaţiile economice cu UE.

    Ca urmare a modificărilor propuse de USL, s-ar putea recrea un echilibru între puterile statului, iar Parlamentul îşi va lua locul de cea mai importantă instituţie a statului român.

     

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE