Radu Căpîlnaşiu: “Zalăul este recunoscut în regiune ca un oraş cu o industrie puternică şi un şomaj scăzut”

Filed under: Actualitatea Salajeana |

radu-capilnasiu

Primarul municipiului Zalău, Radu Căpîlnaşiu, aflat la al treilea mandat, îşi propune să schimbe faţa oraşului, în principal prin intermediul unor proiecte cu finanţare europeană vizând reabilitarea termică a blocurilor construite înainte de 1989, modernizarea parcului central şi a sistemului de iluminat public, precum şi remodelarea zonei centrale a municipiului. Edilul menţionează, într-un interviu acordat Agerpres, dificultăţile în implementarea proiectelor europene, lipsa spaţiilor de parcare, dar şi faptul că Zalăul este recunoscut în regiune ca un oraş cu o industrie puternică şi un şomaj scăzut.

– Care au fost cele mai importante proiecte susţinute anul trecut, în cadrul campaniei electorale, şi câte dintre ele s-au realizat până acum? Care au fost greutăţile
întâmpinate şi care sunt obiectivele pentru perioada următoare?
– Proiectele despre care am vorbit în campanie sunt cele pe care le aveam în lucru şi erau deja angajate ca şi finanţări europene. Mă refer la reabilitarea unor şcoli – Gheorghe Lazăr, Mihai Eminescu, Alessandru Papiu Ilarian -, precum şi la reabilitarea Clădirii Transilvania, proiectul privind siguranţă publică în municipiul Zalău, sistemul de management al traficului, modernizarea parcului central, modernizarea zonei centrale a oraşului şi finalizarea complexului comercial agroalimentar. Acestora li se adaugă finalizarea lucrărilor de extindere a staţiei de tratare a apei uzate, extinderea reţelelor de apă – canalizare în zonele nou construite, modernizare de străzi, reabilitare termică a blocurilor de locuinţe, reabilitarea Sălii Sporturilor şi amenajarea zonei din jur. Dificultăţile au fost generate de modul de derulare a proiectelor cu finanţare europeană, cu o birocraţie extrem de ridicată, capacitatea insuficientă a bugetului local de a asigura plata unor lucrări, urmând ca ulterior să se facă cererea de rambursare. Acest lucru a fost corectat prin instrucţiunile care permit cererea de plată direct către Ministerul Dezvoltării, fără plata anticipată din bugetul local şi apoi rambursare. Un alt neajuns este cel legat de calitatea proiectelor tehnice, care lasă de dorit în momentul punerii în aplicare şi creează multe dispute între reprezentanţii primăriei şi constructor. Mai sunt probleme legate de capacitatea unor constructori de a duce la bun sfârşit lucrările ofertate. Ne dorim finalizarea tuturor proiectelor din Planul Integrat de Dezvoltare din care mai avem reabilitarea Clădirii Transilvania, Modernizare şi extindere Colegiul Tehnic Alessandru Papiu Ilarian şi amenajarea peisageră a Parcului Central. Avem depuse 11 cereri de finanţare pentru reabilitarea termică a 27 de blocuri, ceea ce implicit va duce şi la o schimbare a feţei oraşului – ne referim la blocurile importante de pe bulevard, cele din zonele Galerii, Romtelecom, CEC, Zahana, Mercur. Ne dorim ca aceste proiecte să le derulăm în 2013, dar depindem de perioada în care vor fi evaluate şi momentul în care vom fi invitaţi pentru semnarea contractului de finanţare. Sper să le putem semna pe toate. Tot în perioada următoare ne dorim să finalizăm amenajarea zonei pietonale de pe bulevard, de la Agenţia CFR până la Galeriile Meseş. Vom trece şi la reabilitarea străzilor care sunt cuprinse în programul anual. Tot în această categorie intră şi delegarea prin concesiune a serviciului de iluminat public.

– Care este, actualmente, situaţia infrastructurii municipiului – drumuri, reţele de apă şi canalizare – proiecte finalizate sau în derulare?
– Infrastructura privind alimentarea cu apă este una bună, neavând decât în foarte puţine locuri probleme legate de aceste servicii. În privinţa realizării canalizării menajere şi pluviale sunt probleme în special în cartierele nou dezvoltate, dar aceste probleme se regăsesc în Master Planul elaborat de Compania de Apă în vederea obţinerii finanţării prin Programul Operaţional Sectorial Mediu, care va fi asigurată, probabil, în anul 2014. Avem probleme de infrastructură rutieră şi pietonală în special tot în cartierele noi, dar şi pe anumite străzi importante din municipiu, care ar necesita reparaţii capitale şi chiar o modernizare a lor. Credem că, în privinţa iluminatului public, în urma delegării serviciului, în cursul acestui an să avem o schimbare calitativă radicală şi din punct de vedere al acoperirii zonelor din oraş. Şi, nu lipsit de importanţă, ne dorim o creştere a eficienţei energetice. S-au făcut anumite lucrări, s-au reabilitat anumite străzi, s-a creat infrastructura, inclusiv în cartierele noi – Grădina Poporului, Meseş, Grădina Onului, dar s-a lucrat foarte mult şi în cartierele de blocuri pentru definirea spaţiilor verzi, carosabilului, trotuarelor, inclusiv a locurilor de parcare.

– Majoritatea blocurilor sunt construite înainte de 1989, multe dintre ele având probleme cu faţadele, de pe care se desprinde tencuiala; în ce stadiu se află programul de anvelopare a blocurilor – câte blocuri urmează a fi reabilitate?
– Am încurajat, acolo unde oamenii au realizat pe cheltuiala lor lucrările de reabilitare, ca ele să fie executate corespunzător, astfel încât să putem acorda facilităţi – scutire de la plata impozitelor pe şapte ani, dacă în urma investiţiilor rezultă scăderea consumului energetic sub 100 de watti/mp/an, conform legislaţiei în vigoare. Pe de altă parte, suntem în etapa în care am depus, aşa cum spuneam mai devreme, prin programul european de reabilitare termică a blocurilor de locuinţe, 11 cereri de finanţare, pentru 27 de blocuri din Municipiul Zalău.

– Care sunt priorităţile de dezvoltare ale oraşului şi proiectele urgente?
– Priorităţile sunt închiderea şoselei ocolitoare – tronsonul II, realizarea barajului de retenţie, din Meseş, pentru protejarea municipiului de viituri, dezvoltarea infrastructurii în zona propusă pentru industrie şi servicii, încât să fim competitivi în privinţa atragerii de noi investitori şi a creşterii numărului locurilor de muncă. La partea de dezvoltare, putem menţiona centrul cultural Scala, construirea de noi blocuri ANL şi baze sportive.

– Există proiecte pentru introducerea municipiului în circuitul turistic european sau naţional?
– Există proiecte. S-a abordat acest lucru inclusiv prin promovarea municipiului la Târgurile de Turism. Avem în vedere înfiinţarea unui centru de informare turistică în clădirea Transilvania, după finalizarea lucrărilor, care o să aibă ca şi rol promovarea prin diverse mijloace a turismului în zona noastră.

– Sunt suficiente locurile de parcare şi spaţiile de joacă?
– Nu sunt suficiente, dar din păcate nu avem cum să “întindem” oraşul. El a fost conceput, proiectat, cu străzi, aleile din jurul blocurilor, atunci când numărul maşinilor era mult sub nivelul actual. S-au făcut lucrări, în multe zone, în privinţa creşterii numărului locurilor de parcare, s-au creat şi sensuri unice, s-au mai demolat garaje şi copertine, unde, după reamenajarea spaţiilor, a crescut semnificativ numărul locurilor de parcare. Din păcate, în loc să lucrăm în anul următor în alte zone pentru realizarea de noi spaţii de joacă, revenim tot la cele vechi, pentru că au loc foarte multe acte de vandalism. Dar va trebui să găsim soluţii pentru creşterea numărului şi dotarea spaţiilor de joacă, ele fiind foarte solicitate.

– Ce înseamnă Zalăul, din punct de vedere industrial – mari companii, crearea de locuri de muncă, şomaj?
– Zalăul este recunoscut în regiune ca un oraş cu o industrie puternică şi un şomaj scăzut. Însă este nevoie de o ofertă mai bogată pe piaţa locurilor de muncă din partea întreprinzătorilor, a societăţilor comerciale în general, cu o varietate mult mai mare în ceea ce priveşte tipul de pregătire. Pot să constat şi că există un număr mai mare de absolvenţi cu specialitate juridică şi economică şi mult mai puţini sunt cei care au o pregătire tehnică în diverse specialităţi.

– Municipalitatea susţine cultura şi echipele sportive de performanţă ?
– Susţinem atât activităţile culturale, cât şi cele sportive, şi este evidentă această implicare în tot ceea ce înseamnă spectacole de teatru, filarmonică, folclor, revista de cultură, alte activităţi. La fel de important este şi sportul de masă şi cel de performanţă, care poate să creeze modele pentru copii. La nivel de echipe de perfomanţă, susţinem, ca acţionari majoritari, echipa de volei masculin Remat, ce se va numi în curând Volei Club Municipal Zalău, echipă care a obţinut cinci titluri de campioană naţională, iar în acest an a ocupat locul III în campionat. De asemenea, este prima echipă masculină de volei din România care a participat în Liga Campionilor.

– Care este comunicarea cu cetăţenii – comunicarea pe reţelele de socializare, promovarea activităţii edilului, alte forme de comunicare?
– Ne folosim de toate mijloacele de comunicare care ne stau la îndemână, de la reţele de socializare, site-ul instituţiei, conferinţe şi comunicate de presă, astfel încât informaţiile referitoare la activitatea Primăriei şi a Consiliului Local să ajungă cât mai uşor la locuitorii municipiului Zalău.

***
Inginer de profesie, Radu Căpîlnaşiu a intrat în politică în 1997, până în anul 1996 fiind angajat al IAIFO Zălau, companie locală producătoare de armături industriale. El este fost sportiv de performanţă şi a activat în anii studenţiei în echipa de handbal a Universităţii Cluj. În 2000, actualul primar al municipiului a intrat în prima bătălie electorală şi, din acelaşi an, a devenit viceprimar al Zalăului, ca membru al PD, pentru ca în 2004 să devină primar.
În urma unor neînţelegeri cu conducerea judeţeană a PD, Radu Căpîlnaşiu a fost exclus din acest partid cu numai câteva luni înainte de alegerile din 2008. Cu toate acestea, el a reuşit să obţină, ca proaspăt membru al PNL, din primul tur, al doilea mandat de primar. În iulie 2008 a fost ales preşedinte al filialei judeţene a PNL, funcţie pe care o ocupă şi în prezent. În iunie 2012 a câştigat fără emoţii un al treilea mandat de primar al Zalăului.

Iulian Duma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *