La început de an şcolar

Filed under: Editorial |

Sindicaliştii din învăţământ ameninţă cu proteste de stradă în cazul în care Ministerul Educaţiei nu-şi va respecta promisiunea de a modifica metodologia numirii directorilor din unităţile şcolare. Anunţul vine în contextul în care nicio şcoală din România nu mai este condusă de directori care să-şi fi ocupat funcţia prin concurs, iar cei ce urmează să preia aceste funcţii de la 1 septembrie vor fi numiţi tot de inspectoratele şcolare. Ultima dată când directorii au dat concurs a fost în 2008. De atunci, profesorii s-au pomenit cu şefi aduşi din altă parte şi, în consecinţă, mulţi s-au dovedit străini de problemele şcolii pe care au fost numiţi să o conducă, fiind adesea întâmpinaţi cu proteste chiar din partea elevilor.
În opinia sindicaliştilor din învăţământ, singurul în măsură să îndrepte situaţia este ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, care a promis că în Monitorul Oficial pe luna octombrie va publica o metodologie de organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor de director. Până atunci însă lucrurile rămân neschimbate, în sensul că deşi Ministerul Educaţiei anunţase concursuri pe posturi în această vară, fără ca ele să aibă loc, delegaţiile directorilor actuali vor fi prelungite, probabil cu data de 1 septembrie.

S-a încetăţenit opinia că unul din principalele criterii de selecţie a directorilor de şcoli ar fi cel politic. Ministrul Educaţiei a afirmat însă că tocmai organizarea concursurilor se doreşte a fi o modalitate de combatere a politizării din învăţământ. Demersul, care ar urma să dureze un an, un an şi jumătate, este legat nemijlocit de necorespunzătoarea finanţare a sistemului de învăţământ. Este în acest sens elocvent faptul că oameni foarte bine pregătiţi evită munca la catedră sau o părăsesc pentru domenii retribuite mai bine, în acelaşi timp fiind din ce în ce mai puţine cadrele didactice tentate să-şi asume misiunea de director pentru o retribuţie cu doar 200 de lei mai mare decât a unui profesor.
În ceea ce-i priveşte pe elevi, Ministerul Educaţiei a decis introducerea, începând cu anul şcolar 2013-2014, a evaluărilor naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a V-a. Specialiştii în domeniu susţin că demersul este lăudabil dar are lacune. Lipsesc instrumentele unei evaluări corecte pentru a putea măsura dacă elevii au căpătat anumite abilităţi, şi nu doar dacă au memorat informaţii în anii de şcoală. În lipsa acestor instrumente este greu de “corectat” discrepanţele dintre notele de la clasă şi rezultatele examenelor naţionale. Este, totuşi, bine de ştiut că testările vor avea durata de 50 de minute şi se vor desfăşura în sălile de clasă unde învaţă elevii.

Voicu D.Rusu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *