Capcanele reducerilor de vară

Filed under: Locale |

reduceri

Sătmărenii s-au obişnuit deja ca în perioada august- septembrie cele mai mari lanţuri de magazine, dar şi cele care nu aparţin unui brand cunoscut, să afişeze anunţuri publicitare prin care să anunţe clienţii de reducerile pe care le oferă. Lăsându-se învăluiţi în cacealmaua promoţiilor, cumpărătorii scapă de cele mai multe ori din vedere capcanele care îi pândesc sub pretextul reducerilor de preţ.

Soldare cu promovare
Sezonul reducerilor la produsele de vară începe teoretic în 1 august şi durează până în 30 septembrie inclusiv. În această perioadă magazinele reduc preţurile la produsele de îmbrăcăminte şi încălţăminte destinate verii pentru a face loc colecţiilor de toamnă. Acest proces se numeşte vânzare de soldare şi poate fi definit, conform ordonanţei guvernamentale cu numărul 99 din 2000, ca “orice vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi care printr-o reducere de preţuri are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri dintr-o structură de vânzare în scopul reînnoirii sezoniere a sortimentului de mărfuri”. Foarte mulţi comercianţi confundă însă termenul “promoţie” cu termenul “sold”, primul referindu-se la o acţiune care nu are ca scop neapărat vânzarea accelerată pentru reînnoirea sortimentului de mărfuri, ci atragerea clienţilor şi fidelizarea acestora.

Buzunare goale
În această capcană a folosirii termenilor nepotriviţi sunt atraşi şi unii cumpărători care nu sunt buni cunoscători ai legislaţiei în domeniu şi se trezesc la casa de marcat că trebuie să plătească un produs supus unei promoţii, nu unei soldări, chiar dacă ambele presupun o reducere de preţ. Produsul în promoţie mai poate fi găsit şi în timpul sezonului, în timp ce produsul în soldare nu va mai putea fi achiziţionat după încheierea campaniei desfăşurată în magazinul respectiv. Românii se pare că se grăbesc să cumpere produsele sub pretextul că au cumpărat un produs mai ieftin, fără a ţine cont de faptul că produsul s-ar putea să fie la promoţie şi peste două săptămâni. Astfel cei mai mulţi români se lasă duşi de valul promoţiilor şi rămân cu buzunarele goale.
Deosebirea esenţială între vânzările prin sold şi cele promoţionale este că primele vizează stocul de mărfuri sezoniere, spre deosebire de vânzările promoţionale, care pot viza reduceri de preţ aplicabile oricăror produse/servicii prestate în mod curent de comercianţi. În timp ce vânzările de soldare pot fi efectuate numai în cursul a două perioade având o durată maximă de 45 de zile, vânzările promoţionale pot fi efectuate oricând în timpul anului. De asemenea, dacă vânzările de soldare pot fi efectuate de comercianţi „în pierdere” (respectiv la un preţ egal sau mai mic decât costul de achiziţie), o asemenea practică este interzisă în cazul vânzărilor promoţionale.

Reguli clare pentru comercianţi
Inspectorii de la Protecţia Consumatorului spun că există o serie de reguli pe care comercianţii sunt obligaţi să le respecte atunci când decid să îşi supună produsele unei campanii promoţionale. Anunţul de reducere de preţuri trebuie să fie vizibil, lizibil şi fără echivoc, exprimat fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior barat, fie prin menţiunile “preţ vechi” , “preţ nou” lângă sumele corespunzătoare, dar şi faptul că reducerile se fac în limita stocului disponibil. În cazul unei campanii de soldare, comercianţii trebuie să facă o notificare la primăria în a cărei rază teritorială este amplasată structura de vânzare cu cel puţin trei zile înainte de punerea în aplicare a procesului de soldare. Orice anunţ sau altă formă de publicitate privind lichidarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut a vânzării şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus lichidării.
În cazul nerespectării legislaţiei, comercianţii vor fi sancţionaţi de inspectorii de la Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor care are dreptul să verifice punctele comerciale în perioada reducerilor sezoniere şi să aplice amenzi comercianţilor care se abat de la normele legislative. Din păcate reglementări privind relaţia dintre comerciant şi cumpărător nu există, deşi în alte ţări acest aspect este considerat esenţial într-o economie care respectă relaţia vânzător-client. În această situaţie, clienţii trebuie să fie mai atenţi atunci când achiziţionează produse la reducere şi să solicite informaţii suplimentare comerciantului.

Alexandra Ardelean

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *