Comportamentul de consum al românilor

Filed under: Editorial |

Institutul Naţional de Statistică a dat publicităţii recent un studiu în care a comparat veniturile şi cheltuielile gospodăriilor din trimestrul al doilea al acestui an cu cele din perioada similară a lui 2008. Concluziile studiului sunt fără echivoc. Anume, criza economică din ultimii cinci ani şi-au pus amprenta asupra comportamentului de consum al românilor. În mod concret, concetăţenii noştri nu au redus cheltuielile cu mâncarea, acesteia păstrând aceeaşi pondere în consumul unei gospodării, la nivelul de 43%. În schimb, viciile au continuat să ocupe un loc important în bugetul unei familii. Cheltuielile cu tutunul şi alcoolul, de exemplu, au crescut faţă de 2008, până la 8%. Practic, pe mâncare, băutură şi ţigări se duce jumătate din bugetul unei familii.
În intervalul de cinci ani analizat de Institutul Naţional de Statistică, veniturile totale medii lunare pe gospodărie au crescut cu 25%, la 2.563 lei, în timp ce cheltuielile s-au majorat cu 26%, până la 2.296 lei, din care 71,5% au mers în consum. Structura cheltuielilor de consum atestă faptul că dacă pe produsele alimentare şi băuturi nealcoolice s-a consumat constant aproximativ 43% din venitul lunar al unei gospodării, s-a plătit mai mult, de la 13,9 în 2008, la 15,5% în 2013 pe locuinţă, apă, electricitate, gaze etc., iar pe băuturi alcoolice şi tutun de la 6,6% la 8%, în acelaşi interval de timp.

Şi totuşi, la ce au renunţat românii pentru a face faţă cheltuielilor? Studiul arată că în urmă cu cinci ani cheltuiau mai mulţi bani pe îmbrăcăminte şi încălţăminte. De asemenea, în urmă cu cinci ani românii alocau mai mulţi bani pe mobilier, dotarea locuinţei, dar şi pentru comunicaţii, educaţie sau cultură.
În acelaşi context sunt importante impozitele şi taxele a căror pondere a crescut de la 15,9% la 16,7%. De asemenea, este de notat şi faptul că veniturile din prestaţii sociale (pensii, concedii, şomaj etc.) au o pondere foarte ridicată în bugetul unei familii din România, crescând după cinci ani de criză de la 21,5% la 22,8%. Mai mult chiar, o gospodărie din mediul rural câştigă din ajutoare sociale aproape cât obţine din salarii, respectiv 24,4% din veniturile totale faţă de 20,9%.
În mod regretabil, statisticile oferite de Institutul Naţional de Statistică arată că familiile românilor s-au axat pe produsele de strictă necesitate, dar au cheltuit sume mari pe vicii.

Voicu D. Rusu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *