Supermarket-urile din judeţ, în vizorul Protecţiei Consumatorilor

Filed under: Locale |

opc

Inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Satu Mare au desfăşurat în perioada 04.11-08.11.2013 pe raza judeţului Satu Mare o acţiune de control în reţeaua comercială, respectiv hiper/supermarket-uri, marile reţele de magazine, privind comercializarea produselor alimentare la nouă operatori economici. Inspectorii au identificat mai multe nereguli, cele mai frecvente fiind neconcordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele din gestiunea stocurilor, care se marchează pe bonurile de casă.

Deficienţe constatate
Inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Satu Mare au identificat mai multe probleme, printre care lipsa informare în lista ingredientelor a cantităţii ingredientelor care apar în denumirea sub care se vinde produsul. “Un operator economic, care avea la comercializare lapte şi produse lactate importate din Ungaria, nu avea traducerea în limba română a elementelor de identificare/caracterizare şi lista ingredientelor. La un alt operator economic, care avea la comercializare preparate din carne, etichetele nu conţineau data fabricaţiei/numărul lotului, fapt pentru care aceştia au fost sancţionaţi contravenţional, iar produsele cu deficienţe s-au oprit temporar de la comercializare, până la remedierea deficienţelor”, se arată într-un comunicat de presă remis de către Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Satu Mare.
O altă problemă constatată a fost nerespectarea condiţiilor de depozitare şi comercializare stabilite prin acte normative sau impuse de producători prin etichetare. “Astfel, un operator economic comercializa preparate din carne, iar altul carne congelată, la o temperatură sub cea prescrisă de producător, fapt pentru care aceştia au fost sancţionaţi contravenţional, iar produsele cu deficienţe s-au retras definitiv de la comercializare”, se mai menţionează în sursa citată.

Eterna problemă a preţurilor diferite
Neconcordanţa dintre preţurile aflate la raft şi cele din gestiunea stocurilor, care se marchează pe bonurile de casă, s-a constatat la un operator economic, acesta fiind sancţionat contravenţional. Concret, oamenii aleg un produs de pe raft, după ce analizează preţul acestuia, îl aşează în cărucior, dar când ajung la casă constată că marfa respectivă este mai scumpă. Fie că este o strategie a societăţii pentru a amortiza creşterea TVA-ului, fie că este o greşeală din partea angajaţilor, acest lucru este plătit, din păcate, de către cumpărător. O sătmăreancă povesteşte că printre alte produse puse în coşul de cumpărături a aşezat şi un pachet de hârtie igienică. Când a ajuns la casă, aceasta a avut parte de o mare surpriză. Preţul afişat pe raft la produsul respectiv era de 13,99 lei, iar în momentul achitării hârtia igienică a devenit mai scumpă, valoarea sa urcând la 14,57 lei. “O prietenă a cumpărat acelaşi produs un minut mai târziu, iar preţul de la raft a fost acelaşi cu cel plătit la casă. Degeaba le atragi atenţia celor de la supermarket şi promit că greşeala va fi remediată, pentru că la următoarele cumpărături se întâmplă la fel”, a precizat sătmăreanca. Aceasta mai spune că victimele acestor capcane sunt de fapt cei care se prezintă la casă cu căruţul plin. Preţul produselor creşte la casa de marcat direct proporţional cu numărul lor.

Sancţiuni contravenţionale
Pentru deficienţele constatate, inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor au aplicat sancţiuni contravenţionale cu avertisment şi amenzi, în valoare de 35.000 lei, fiind oprite temporar de la comercializare 2,7 kilograme de produse, în valoare de 77 lei (preparate din carne de porc) şi oprite definitiv de la comercializare 9,6 kilograme de produse, în valoare de 153,8 lei (carne şi preparate din carne de porc).

Ciprian Bâtea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *