Aprovizionare reală din mediul virtual

Filed under: Locale |

online

Sătui să mai meargă în supermarketuri, tot mai mulţi sătmăreni se orientează spre cumpărăturile online. În România există mii de magazine online, dintre care cel puţin jumătate acceptă plata prin card. Oferta este cât se poate de diversificată, pornind de la alimente, haine, bijuterii şi ajungând până la servicii funerare. Pe lângă produsele de bază, sătmărenii pot cumpăra din faţa calculatorului şi cadouri. Şi pentru bijuterii sau parfumuri sunt magazine online, ca şi pentru cărţi, reviste, CD-uri, produse electronice şi electrocasnice ori produse agricole. Pe lângă faptul că pentru achiziţionarea unui produs nu mai este nevoie de diverse drumuri prin magazine, un alt avantaj este acela că, în cele mai multe dintre cazuri, informaţiile sunt prezentate într-un mod profesionist. În ceea ce priveşte termenul de livrare, promptitudinea furnizorului cântăreşte destul de mult în decizia finală de cumpărare. Multe dintre firme nu percep comision de livrare, ba mai mult, acordă anumite bonusuri la facturi mai mari.

O treime din români cumpără online
În ultimii ani, numărul de utilizatori ai comerţului online din România s-a plasat într-un trend ascendent. Conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Daedalus Millward Brown, la începutul lui 2013, 27% din totalul populaţiei cu acces la internet se declarau utilizatori ai comerţului electronic. Comparativ cu anul 2012, ideea de cumpărături online a început să devină tot mai atractivă şi în rândul persoanelor de o vârstă mai înaintată – categoria 45-55 de ani crescând de la 10 la 15% din totalul utilizatorilor de comerţ electronic în 2013 – dar şi în rândul celor din mediul rural (16% din totalul utilizatorilor de comerţ electronic, în uşoară creştere faţă de anul precedent). Categoria electroIT continuă să fie cea mai căutată de cumpărătorii online, anul trecut 20% din vânzările de produse electroIT fiind generate de comerţul online. Prin comparaţie, din tot retailul din România, cumpărăturile online au reprezentat doar 2%.

Condiţii stricte din acest an
Începând cu anul 2014, o serie de noi reglementări europene vor creşte nivelul de protecţie a consumatorilor care fac cumpărături online. Bunurile comandate online vor trebui livrate într-un termen maxim de 30 de zile calendaristice. Mai mult, comerciantul va fi responsabil şi va acoperi costurile în cazul deteriorării sau pierderii produsului în timpul livrării. De asemenea, în cazul în care nu sunt mulţumiţi de produsul primit, noile reguli vor oferi consumatorilor dreptul de a returna produsul în termen de 14 zile calendaristice şi de a primi banii înapoi, atunci când fac cumpărături de pe site-urile companiilor din UE, utilizând un formular standard pentru a renunţa la achiziţie. Noile reglementări au fost introduse în contextul în care 60% dintre reclamaţiile înregistrate în 2012 de la consumatorii din UE au vizat achiziţiile online.

Comerţul electronic, cel mai contestat
În România, peste 70% dintre reclamaţiile înregistrate la Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor s-au referit la comerţul electronic. Problemele principale s-au referit la lipsa livrării sau livrarea parţială a produselor comandate, urmate de livrarea unor produse care nu corespundeau descrierii de pe site. O altă problemă frecvent întâlnită a fost refuzul sau întârzierea rambursării banilor, în cazul în care consumatorii şi-au exercitat dreptul de retragere în termen de 10 zile de la achiziţionarea produsului. Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sfătuieşte consumatorii ca, înainte de a achiziţiona un produs online, să verifice informaţiile despre comerciant (nume, adresă, e-mail, date de înregistrare la Registrul Comerţului), să citească cu atenţie condiţiile de vânzare, informaţiile despre produs şi metodele de plată, şi să verifice preţul final, cu toate taxele şi comisioanele incluse, de exemplu cele de livrare. De asemenea, se recomandă consumatorilor atenţie sporită atunci când sunt solicitate datele cardului de plată şi în niciun caz să nu ofere codul PIN, iar pentru o mai mare siguranţă poate fi utilizat un card separat, doar pentru tranzacţiile online. În cazul în care primesc un pachet gol în locul produsului comandat, consumatorii trebuie să se adreseze Poliţiei.

Ciprian Bâtea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *