Trei din patru apeluri la 112 sunt false

Filed under: Locale,Top News |

alarma

Trei din patru apeluri realizate în judeţul Satu Mare către Serviciul unic apeluri de urgenţă 112 sunt false, susţin reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) Satu Mare. Mai exact, din cele 255.944 de apeluri, 191.000 s-au dovedit a fi false sau abuzive. Cele mai multe apeluri nereale sunt lansate de către tineri sau persoane cu afecţiuni de natură psihică, dar toate au un numitor comun: sunt făcute de pe cartele telefonice pre-pay pentru a-şi ascunde urma. Şi majoritatea reuşesc, în condiţiile în care doar 274 de sătmăreni au fost identificaţi şi amendaţi după ce au lansat apeluri false către numărul 112.

Alarmiştii de serviciu scapă basma curată
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale Satu Mare atrage atenţia asupra unui fenomen extrem de îngrijorător, care generează cheltuieli însemnate şi pierdere de timp important în cazul serviciilor specializate în intervenţie în caz de forţă majoră. Cei mai solicitaţi în fals sunt cei de la Serviciul Judeţean de Ambulanţă, urmaţi de angajaţii Inspectoratului Judeţean de Poliţie, Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă sau Inspectoratul Judeţean de Jandarmi. “În judeţul Satu Mare au fost primite şi tratate anul trecut 255.944 apeluri. Dintre acestea 24,43% au fost reale şi 75,57% false. Apelurile au fost transferate către: Ambulanţă – SMURD 63,21 %, Poliţie – 26.52%, ISU– 8,44 % şi Jandarmi – 1.83% . Un număr de 274 cetăţeni din judetul Satu Mare au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112”, se arată în comunicatul remis de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale Satu Mare.

Apelul autorităţilor
Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, se interesează despre evenimente care se petrec în localitatea lor, adresează injurii operatoarelor, ori pun muzică sau nu vorbesc. “Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale. Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi. La 112 se sună doar atunci când aveţi cu adevărat o urgenţă”, sună apelul oficialilor STS. Conform Legii 61/1991, alarmarea fără drept a organelor de poliţie se sancţionează cu amendă contravenţională de la 100 la 500 de lei, iar conform OUG 34/2008, apelarea abuzivă a numărului de urgenţă 112 se sancţionează cu amendă contravenţională de la 500 la 1.000 de lei.

Românii, campioni la apeluri false
La nivel naţional, conform datelor puse la dispoziţie de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, trei din patru apeluri sunt false. Cei mai mulţi alarmişti sunt tineri sau persoane cu probleme psihice, care se folosesc de cartele telefonice pre-pay pentru a-şi ascunde urmele. “Statistica pe anul 2013, realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate 17.463.468 apeluri. Dintre acestea 29,09 % au fost reale şi 70,91 % false. Apelurile au fost transferate către: Ambulanţă – 60,66 %, Poliţie – 24,77 %, ISU/ SMURD – 12,59 % şi Jandarmi – 1,88%. Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Covasna, Călăraşi şi Mureş ocupă primele locuri. Majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele pre-pay”, se arată într-un comunicat de presă remis de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
Conform aceleiaşi surse, mii de alarmişti de serviciu au fost amendaţi. “Urmare a constatărilor făcute de către autorităţile statului, 10.892 cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în judeţele Teleorman, Suceava şi Bucureşti. De constatarea şi sancţionarea acestor contravenţii se ocupă Poliţia”, se mai arată în sursa citată.

Să râdem pe linia de urgenţă
Iată ce au reclamat cei care au sunat la 112 şi au ţinut linia ocupată, în timp ce altcineva poate chiar avea nevoie de ajutorul serviciilor de urgenţă: “Am discuţii contradictorii cu soţia”, “De 3 săptămâni, cineva tot bate la geam”, “Fiul refuză să-mi dea cheile de la maşină”, “O familie cu copii se deplasează pe jos, între localităţile…”, “Bariera de la trecerea la nivel cu calea ferată este coborâtă pentru o perioadă prea lungă de timp”, “Inundaţie la etajul superior”, respectiv “Sprijin pentru alungarea din locuinţa comună a fiului pentru că are o relaţie cu o tânără, cu care nu sunt de acord”.

Ciprian Bâtea

One Response to Trei din patru apeluri la 112 sunt false

  1. cainii vecinului latra si nu pot dormi…

    catalin
    31/01/2014 at 19:19
    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *