5 lucruri de făcut cu maşina la terminarea iernii

Filed under: Locale |

9

Iarna este pe ducă, iar maşina ta nu mai este captivă într-un morman de zăpadă, soarele având grijă să topească şi ultimii nămeţi. Însă, dacă maşina a fost imobilizată câteva săptămâni iarna asta, ar fi bine ca, înainte să te reapuci să o utilizezi în mod normal, să faci următoarele lucruri. Pentru a evita probleme tehnice nedorite.1. Nu omorâţi bateria

Cei mai mulţi şoferi uită de maşină odată ce dă prima ninsoare, iar maşina începe să fie îngropată în zăpadă. Dacă nu aţi fost prevăzători şi nu aţi deconectat bateria (ştiind că urmează să ţineţi maşina imobilizată mult timp în frig), este cazul să fiţi precauţi la prima pornire după o pauză lungă.

Dacă în timpul ierdnii nu i-aţi mai ”dat o cheie” o dată la o săptămână-două, este foarte probabil ca puterea bateriei să fi scăzut simţitor din cauza gerului. Deci, înainte de a porni motorul, lăsaţi câteva secunde contactul pus, chiar dacă vorbim de un motor pe benzină. Astfel, bateria se activează uşor, nu brusc.

După care învârtiţi cheia în contact şi vedeţi ce se întâmplă. Dacă motorul porneşte repede, e bine, lăsaţi-l să meargă la ralanti, fără să-l turaţi şi fără a avea aprinse farurile sau instalaţia multimedia ori climatizarea.

Dacă motorul se căzneşte să pornească, nu insistaţi. După ce auziţi demarorul de 4-5 ori cum se învârte, luaţi contactul şi aşteptaţi un minut. După care puteţi reîncerca să porniţi maşina, dar, dacă se repetă ”gâfăiturile” fără succes, încetaţi manevra.

Bateria trebuie să dea curent mai multor consumatori: pompa de combustibil, sistemul de injecţie, demarorul. Dacă sunteţi încăpăţânaţi şi menţineţi contactul, nu faceţi altceva decât să o consumaţi şi mai mult, iar motorul se poate îneca, în plus elementele menţionate putându-se defecta.

2. Verificaţi eventualele scurgeri nedorite

Am stabilit că motorul trebuie lăsat o perioadă la ralanti după o pauză lungă în frig. Metaforic vorbind, trebuie să se ”dezmorţească” după ”hibernare”. Inginereşte, însă, uleiul trebuie să-şi recapete proprietăţile (din cauza temperaturilor scăzute, cel mai probabil a devenit mai vâscos).

Apoi componentele din metal în mişcare şi în contact unele cu altele trebuie să se încălzească progresiv înainte de a fi supuse forţelor, iar uleiul trebuie să asigure lubrifierea optimă – după ce-şi recapătă proprietăţile. Toate conductele şi componentele din cauciuc necesită, la fel, încălzirea progresivă, pentru a evita crăparea.

Aşa că, dacă aveţi cum, în timp ce motorul toarce la ralanti, uitaţi-vă nu doar în jurul maşinii, ci şi pe dedesubt, pentru a vedea eventuale scurgeri de lichide (dacă în jur încă mai e zăpadă sau pe jos e umed, va fi greu de remarcat ceva, dar orice observaţie făcută la timp poate însemna evitarea unei reparaţii scumpe).

Dacă tot aşteptăm să se încălzează motorul, puteţi deschide şi închide de mai multe ori portierele, pentru a ”dezmorţi” balamalele, dar şi pentru a permite chederelor din cauciuc să-şi recapete elasticitatea. Cu ocazia asta, se mai aeriseşte şi maşina, deoarece sigur veţi simţi mirosuri mai grele, din moment ce habitaclul a stat atâta vreme izolat.

După ce motorul a ajuns la temperatura optimă, ar fi indicat să daţi drumul şi la aerul condiţionat, chiar la maximum. Astfel se aerisesc conductele şi se pune în mişcare compresorul, precum şi lichidul necesar (care a fost afectat cu siguranţă de temperaturile scăzute). Variaţi treptele de ventilare, la interval de câteva zeci de secunde, dar şi temperatura, între minim şi maxim.

În cazul în care maşina a fost parcată la şosea, pe unde au trecut utilajele de deszăpezire şi au umplut maşina de bulgări de gheaţă şi nisip, nu vă apucaţi să curăţaţi tabla. Riscaţi să o zgâriaţi serios, ceea ce se poate lăsa şi cu rugină mult mai repede decât aţi vrea.

Iar aici ajungem la următorul punct – plecarea spre cea mai apropiată spălătorie.

3. Curăţarea maşinii

Gata, iarna se duce şi lasă locul primăverii, deci ne putem urca în maşină şi să mergem pe unde vrem noi. Eronat. Ne urcăm în maşină şi mergem la o spălătorie. Pentru că maşina trebuie curăţată, nu doar din raţiuni estetice.

La spălătorie e bine să menţionaţi că vreţi toaleta de primăvară, pentru ca oamenii să fie atenţi la mizeria îngheţată de pe caroserie şi să o îndepărteze cu apă caldă şi detergenţi speciali.

După care, dacă aveţi jante din aliaj, grijă şi la curăţarea acestora, pentru că sunt sensibile la zgârieturile provocate de granulele de nisip şi gheaţă. Atenţie şi la gheaţa din zona oglinzilor retrovizoare, sticla se poate sparge dacă în spatele ei a intrat zăpadă şi a îngheţat.

Trebuie insistat pe curăţarea pasajelor şi pragurilor, precum şi pe sub maşină. Cu siguranţă o parte din sarea împrăştiată pe drumuri a ajuns pe sub maşină, iar asta înseamnă risc mărit de coroziune.

Atenţie la uscarea maşinii: dacă afară e încă frig, e bine ca maşina să fie uscată într-un mediu închis. Altfel apa folosită pentru curăţare poate îngheţa rapid şi poate afecta componentele pe care nu le vedeţi, de sub caroserie. Tot pe această idee, nu spălaţi maşina seara, ci în timpul zilei, deoarece încă vorbim de variaţii mari de temperatură ziuă-noapte.

Este indicat ca imediat după spălare să fie verificată şi presiunea în roţi. Dacă maşina a stat multă vreme imobilizată, înseamnă că pneurile riscă să se uzeze prea mult în pata de contact (deci doar într-o porţiune a anvelopei), mai ales dacă pe maşină s-a adunat şi zăpadă de nişte zeci de centimetri o perioadă. Ceea ce înseamnă o masă suplimentară care a apăsat pe anvelope.

Deci ar fi bine chiar să cereţi demontarea roţilor (astfel se evită şi acumularea de prea multă rugină în zona prezoanelor) şi verificarea pneurilor, ca nu cumva să scape aer, în principal pe la flancuri, în zona de contact a cauciucului cu janta. Lucru valabil mai ales dacă aveţi cauciucuri mai vechi, de peste 3-4 ani.

Bun, dar va trebui să revin la un pas intermediar: între plecarea din parcare şi ajunsul la spălătorie.

4. Conduceţi încet şi cu grijă faţă de maşină

Când se pleacă din parcare, trebuie ţinut minte nişte lucruri. În primul rând, motorul, chiar dacă temperatura lichidului de răcire a ajuns la valoarea optimă, tot mai are nevoie de un timp până să poată funcţiona cum trebuie.

Deci trebuie evitate acceleraţiile bruşte sau urcarea rapidă în ture. La fel, schimbarea treptelor trebuie făcută încet, pentru a permite angrenajelor să îşi recapete treptat proprietăţile şi comportamentul la uzură.

Apoi e foarte important să lăsăm sistemul de frânare să se ”dezmorţească”, deci trebuie evitate frânările bruşte. Cu atât mai mult cu cât lichidul de frână e destul de sensibil la schimbările mari de temperatură, deci s-ar putea ca, la început, să vi se pară că maşina nu frânează aşa de eficient. Aşa şi este, dar acest fenomen nu va ţine mult – e bine, însă, să păstraţi o distanţă mai mare până când frânarea redevine optimă.

Intrarea zăpezii şi formarea gheţii în zona roţilor, între discurile şi plăcuţele de frână, poate însemna şi apariţia unor corpuri dure, care pot uza prematur atât discurile, cât şi plăcuţele. O frânare lentă va duce la încălzirea progresivă a elementelor în frecare, iar impurităţile nedorite vor fi eliminate mai uşor.

Mare atenţie şi la gropi, deoarece amortizoarele au nevoie şi ele de o adaptare progresivă la mişcările de comprimare/decomprimare. Iar amortizoarele cu ulei necesită revenirea vâscozităţii uleiului la valorile optime, încet.

De altfel, pe şoselele noastre apar cam multe gropi după trecerea iernii, aşa încât e bine să mergeţi cu maşina încet şi pentru a evita aceste gropi. Fără legătură neapărat cu ieşirea din iarnă, gropile afectează nu doar suspensia, ci şi lanţul cinematic dinspre roată spre motor. Şi e mai bine să menajaţi maşina în timp ce înjuraţi autorităţile în gând decât să ajungeţi în service şi să vă plângeţi de milă.

Apropo de service, nu strică o vizită rapidă la ”doctorul de maşini”.

5. Verificare tehnică înaintea drumurilor lungi

Faptul că a trecut iarna peste maşină nu înseamnă neapărat că urmează să aveţi parte de cine ştie ce probleme tehnice. Însă, dacă aveţi de gând să plecaţi într-un voiaj mai lung cu maşina, nu doar să o folosiţi pe distanţele scurte uzuale din oraş sau din împrejurimi, merită o vizită la service.

A face o verificare ceva mai amănunţită a maşinii, imediat după o perioadă de staţionare îndelungată iarna, nu înseamnă bani aruncaţi pe fereastră. Ci e o investiţie care poate însemna economii importante în portofel.

În primul rând, mecanicii îşi pot da seama dacă există riscuri ţinând de etanşeitatea sau integritatea componentelor din cauciuc sau plastic. Din cauza gerului, conductele subţiri din cauciuc şi recipientele din plastic se pot rupe sau fisura , iar asta poate însemna necazuri mari când se pleacă la drum lung.

Acest lucru este valabil mai mult când vorbim de maşini mai vechi, de peste 6-8 ani de zile. Însă adevărul este că principiul ”nu se mai fac lucrurile ca altă dată” se cam aplică maşinilor mai noi, mai ales dacă proprietarul nu e genul grijuliu cu maşina.

Apoi e bine ca în service să fie verificate lichidele, în special cele care fac parte din sistemele hidraulice. Direcţia şi frânele sunt vitale, e clar. Pe de altă parte, poate e cazul să faceţi un schimb de ulei acum, după sezonul rece, deoarece proprietăţile de lubrifiere şi răcire ale uleiului sunt clar mai proaste acum, după geruri. Oricum, în general e recomandat schimbul de ulei primăvara, deoarece urmează temperaturi convenabile.

Sistemul electric şi diverse componente electronice pot cădea pradă gerului, deci la verificarea din service se pot identifica problemele. Chiar dacă sunt minore, la drum lung ele pot fi agasante, ba poate chiar pot deveni ”buturuga mică”… E de preferat să dăm acum bani mai puţini pentru remedierea problemelor mici decât să ajungem mai încolo la reparaţii costisitoare.

Ei bine, acum că am trecut prin toţi aceşti paşi, mai rămâne unul: dacă ţineţi la maşină, ce-ar fi să opriţi la o benzinărie şi să faceţi plinul cu un carburant cât mai bun? De obicei, alimentăm maşinile cu benzina sau motorina mai ieftină, însă un plin cu un carburant superior calitativ are efecte benefice: ajută la curăţarea rezervorului şi a conductelor până la motor, iar arderea mai eficientă curăţă cilindrii.

Şi uite aşa poate începe maşina un nou an liniştită, fără bătăi de cap şi cu promisiunea că, dacă aţi avut grijă de ea măcar urmând aceşti paşi, va avea şi ea grijă de voi. Şi de bugetul vostru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *