Pleacă Dacia din România?

Filed under: Editorial |

După 48 de ani de activitate cu rezultate notabile, fabrica românească a producătorului auto a ajuns în prezent în situaţia de a pierde mult din competitivitate. Este motivul pentru care Dacia-Renault a dat, în ultimele zile, noi semnale privind problemele pe care le întâmpină în ţara noastră. Cea mai importantă dintre ele, semnalată de Carlos Ghosn, şeful Renault, este lipsa infrastructurii. Mai precis, a accesului la coridorul IV, care ar uşura calea exportului în Europa de Vest.

Anul trecut, Guvernul României a prezentat planul de autostrăzi pe următorii zece ani. Tronsonul din coridorul IV, Piteşti – Sibiu, care ar favoriza accesul la exporturi, nu s-a aflat pe lista priorităţilor. Specialiştii au confirmat faptul că valoarea investiţiei ar fi de 1,8 miliarde de euro, iar peste 1,5 miliarde de euro ar putea fi asigurate prin fonduri europene. Astfel, Guvernul ar cheltui circa 300 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o zecime din producţia Dacia într-un an. La fel apoi, un alt handicap întâmpinat de Dacia în 2013 a fost timbrul de mediu care încurajează cumpărarea maşinilor vechi şi foarte vechi, în detrimentul producţiilor Dacia.

Pe de altă parte, se impune subliniat faptul că în aproape fiecare din ultimii cinci ani, Dacia şi-a majorat producţia pe seama exporturilor. Un bilanţ retrospectiv demonstrează că în 2009, când PIB-ul României a scăzut cu peste 7% raportat la anul anterior, fără producţia Dacia regresul ar fi fost de 9%. În 2011, când economia ţării noastre a crescut cu 2,5 %, fără producţia Dacia, ea ar fi stagnat. La fel ca în 2013, când, potrivit Fondului Monetar Internaţional, România a înregistrat creştere economică de 2,8 %. Fără Dacia, economia românească putea fi şi acum în recesiune.
Participant la recentul Forum Franţa – Europa de Sud Est, premierul Victor Ponta şi-a exprimat în mod ferm convingerea că urmare a măsurilor avute în vedere de Guvernul său, Dacia nu va pleca din România. În acelaşi sens, după ce a subliniat faptul că pe clientul final nu-l interesează unde este produsă maşina, Carlos Ghosn, şeful Renault, a precizat, la rândul său, că Dacia nu părăseşte România, dar că de starea infrastructurii depind viitoarele investiţii.

Voicu D. Rusu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *