Steaua este cel mai puternic brand românesc din sport pe reţelele de socializare

Filed under: Sport |

5

Pe 14 aprilie 2013, la trei şi jumătate dimineaţa, chinuit de durerile unei grave accidentări, Kobe Bryant oferea, involuntar, una dintre cele mai bune definiţii pentru social media.“Care este rolul social media dacă nu acela de a spune lucrurile exact aşa cum sunt? Mă simt eliberat acum că am zis tot ce am pe suflet“, explica baschetbalistul de 35 de ani într-o postare emoţionantă pe contul de Facebook, care, în doar câteva ore, strângea peste 16 milioane de like-uri şi mii de reacţii de la fani sau sportivi de talie mondială.

Transcript din postarea lui Kobe Bryant din aprilie 2013
„Toate orele de antrenament şi toate sacrificiile făcute au zburat pe fereastră după doar un pas! Un pas pe care l-am mai făcut de milioane de ori. Frustrarea este insuportabilă. Nervii se transformă în furie. De ce s-a întâmplat asta? Nu are sens! Şi acum trebuie să îmi revin şi să fiu acelaşi jucător sau chiar mai bun la 35 de ani? Cum Dumnezeu o să pot să fac asta? Nu am nici cea mai mică idee. Oare o să am voinţa să pot să trec peste accidentarea asta? Poate că ar trebui să renunţ. Poate că aşa mi-a fost scris şi aşa trebuia să se termine. Poate că timpul m-a învins.
Sau poate nu! E 3:30 AM, nu-mi simt piciorul şi capul mi se învârte din cauza calmantelor“.

Dincolo de emoţia mesajului, modalitatea prin care Kobe Bryant, un simbol al baschetului, a ales să îşi dezvăluie trăirile scoate în evidenţă importanţa pe care o are social media în prezent.

Un sondaj dat publicităţii în iulie 2013, în Statele Unite, arată impactul pe care îl are social media asupra societăţii. Câteva exemple: 50% dintre americani află ştirile momentului de pe platformele de socializare, 67% dintre poliţiştii din Statele Unite consideră că social media îi ajută să-şi rezolve mai repede cazurile – în 2011 Poliţia din New York a înfiinţat un departament de urmărire pe Twitter pentru a aresta infractorii care s-au lăudat cu faptele lor în mediul virtual – şi unu din şase şomeri din America îşi caută locul de muncă pe platformele social media.

În sport, platformele de socializare – Facebook, Twitter, Google + sau Instagram – au devenit cele mai bune mijloace de legătură între sportivi şi fani şi, mai mult, au fost transformate în surse de venit pentru entităţile sportive. Un sondaj realizat în Statele Unite în rândul pasionaţilor de sport arată cum un simplu „like“ pe Facebook poate ajunge să genereze venituri pentru cluburi. Realizând potenţialul pe care îl are social media, numeroase cluburi din străinătate au înfiinţat departamente speciale pentru acest segment de activitate. Iar cazul Facebook este cel mai relevant, întrucât reţeaua fondată de Mark Zuckerberg are aproximativ 1,2 miliarde de utilizatori. În România, Facebook-ul e folosit de 34,79% din populaţia ţării, aceasta fiind, de departe, cea mai populară platformă de social media.

În ciuda statisticii încurajatoare din ţară, exploatarea potenţialului pe care îl are social media pare să rămână în continuare o necunoscută pentru oamenii din sportul românesc.

  • Ce se întâmplă după „Like“
  • 39% dintre fani discută cu familia sau cu prietenii despre respectivul brand
  • 33% dintre pasionaţii de sport distribuie ulterior conţinutul furnizat de acel brand
  • 32% dintre fani ajung să cumpere produse ale respectivului brand

Două branduri autohtone în topul românilor
Conform cehilor de la socialbakers.com, doar două branduri autohtone din sport se află într-un top zece întocmit în urma preferinţelor românilor pe acest segment: Steaua Bucureşti (922.399 de like-uri), care ocupă şi prima poziţie în acest clasament, şi Lucian Bute (408.597). Pe Facebook, peste 400.000 de utilizatori din România urmăresc conturile oficiale ale unor echipe celebre precum Barcelona, Real Madrid sau ale unor sportivi de talie mondială cum ar fi Messi sau Ronaldo. Lipsa de forţă a brandurilor româneşti pe reţelele de socializare relevă şi dintr-o comparaţie simplă: fără Steaua, un caz aparte, toate celelalte 17 echipe din Liga I nu adună împreună nici jumătate din numărul de fani pe care Cristiano Ronaldo îi atrage pe Facebook din ţara noastră. Dinamo, Petrolul, U Cluj  şi celelalte formaţii din campionatul intern au împreună aproximativ 276 de mii de fani pe paginile oficiale, în timp ce vedeta lui Real Madrid are, doar din România, aproape 600 de mii de fani.

Steaua sau „cum am făcut primul milion“
Clasamentul Ligii I pe Facebook seamănă izbitor cu situaţia fotbalistică întâlnită sezonul trecut în primul eşalon al ţării. Aşa cum s-a întâmplat şi pe teren, Steaua domină fără rival competiţia pe site-ul de socializare, cu 922 de mii de fani, în timp ce restul echipelor reuşesc să adune împreună doar 30% din totalul echipei lui Reghecampf. Succesul steliştilor pe Facebook vine să mascheze însă o problemă majoră pe care aceştia au avut-o până recent în ceea ce priveşte relaţia cu fanii. În urmă cu aproape un an, ofiţerul de presă al Stelei nu putea accesa site-ul oficial al echipei din cauza unei datorii pe care echipa din Ghencea o avea faţă de administratorul paginii web. Contul de Facebook a devenit atunci principala sursă oficială de informare pentru suporterii stelişti şi, aşa cum era de aşteptat, a înregistrat şi o creştere substanţială pe reţeaua de socializare. De la începutul lui 2014, contul oficial de Facebook al Stelei a reuşit să adune aproximativ 100.000 de noi fani.

Dinamo neoficial peste Dinamo oficial
Locul secund în clasamentul pe Facebook din Liga I este ocupat de rivala tradiţională a steliştilor, Dinamo. În cazul „câinilor“ apare şi o anomalie! Două dintre paginile neoficiale ale dinamoviştilor, create de suporteri, au mai mulţi fani decât are pagina oficială pe care clubul o administrează. Situaţia de la Dinamo este întâlnită şi în cazul altor echipe din Liga I, cum ar fi FC Braşov sau Oţelul. Din cauza faptului că oficialii formaţiilor s-au preocupat foarte puţin ceea ce înseamnă social media, fanii au preluat iniţiativa şi, în mod logic, paginile create de aceştia au ajuns să aibă mai mult succes decât conturile oficiale ale cluburilor.

Ultimul loc în clasamentul Ligii I este ocupat de nou-promovata Corona Braşov, care pe contul oficial de Facebook are puţin peste 70 de fani!

Echipă din Liga a V-a, peste 60% din Liga I
Faptul că oamenii care conduc cluburile din Liga I au alte priorităţi decât social media poate să reiasă şi din următorul exemplu. O formaţie din Liga a V-a, Ripensia Timişoara, are pe contul oficial de Facebook mai mulţi fani decât au 60% dintre cluburile care evoluează în primul eşalon. Bănăţenii au 8.700 de fani, cu mult peste echipe ca ACS Poli Timişoara (6.907), Concordia Chiajna (1.361), Viitorul (4.625) sau Gaz Metan (3.726). Pe Twitter, doar două echipe din Liga I au conturi oficiale: Steaua, cu 2.440 de „followers“, şi CFR Cluj, cu 1.400 de „followers“. Alte echipe, cum ar fi Dinamo, au conturi de Twitter făcute de suporteri. Cel mai popular cont al „câinilor“ pe Twitter este şi cel mai urmărit din categoria echipelor de sport, cu 2.687 de fani.
Cifrele mici sunt explicate de faptul că pe această platformă de social media, în România, există doar 40.000 de utilizatori.

Creştere de 400% la FRF. Rezultatul: 200 de fani pe Facebook.
În cazul Federaţiei Române de Fotbal lucrurile stau şi mai rău decât în cazul echipelor din Liga I. Lipsa de preocupare a federalilor pentru ceea ce înseamnă imaginea, lucru criticat în dese rânduri în ultimii ani, reiese şi din modul în care forul suprem din fotbalul românesc se prezintă pe site-urile de socializare. Pe Facebook, FRF are abia 200 de fani, dar prezintă semne vizibile de creştere, după ce în urmă cu trei săptămâni în dreptul contului oficial al federalilor figurau puţin peste 50 de fani. Pe Twitter, cont pe care federalii îl prezintă pe site-ul oficial, FRF are 39 de „followers“ şi 0 în dreptul activităţii pe această platformă social media.

Problema imaginii Federaţiei este tratată în programul lui Gică Popescu, unul dintre candidaţii pentru preşedinţia forului. Fostul internaţional îşi doreşte ca în primele şase luni de mandat contul FRF de Facebook să aibă peste 500.000 de fani, „ca urmare a unor acţiuni concrete“. Acestea, conform programului prezentat de Gică Popescu vor fi: postări ale jucătorilor în preajma meciurilor, postări ale antrenorilor, comentarii live ale meciurilor sau cantonamentelor prin postările unui fost jucător al echipei naţionale.

  • Ce înseamnă FRF pe Facebook
  • 0,001% din numărul de fani pe care îi are contul oficial al artistei Inna (11,8 milioane de fani)
  • 4,7% din numărul de fani pe care îi are contul oficial de Facebook al Federaţiei din Grecia, a cărei echipă naţională a eliminat România din drumul spre CM 2014

2014, anul schimbărilor la LPF

Plecarea lui Dumitru Dragomir de la LPF şi venirea echipei conduse de Gino Iorgulescu a adus, cel puţin la nivel declarativ, o preocupare legată de imaginea pe care o are Liga în rândul fanilor. Pentru acest lucru, Iorgulescu l-a adus la LPF pe Robert Pongracz, un neamţ de origine română care a lucrat şi pentru UEFA. În urmă cu şase zile, pe 10 februarie, LPF a intrat în comunitatea Facebook cu o pagină oficială care a strânsă aproape 200 de fani. Cei ce au ales să urmărească activitatea Ligii pe reţeaua de socializare pot fi însă dezamăgiţi, întrucât până în acest moment nu există nicio postare pe acest cont, lucru remarcat de unul dintre fani: „Bună ziua, domnilor. Văd că nu prea aveţi activitate pe pagină. Nu se ocupă nimeni sau nu e pagina oficială?“.

73,5 milioane de fani are contul oficial de Facebook al lui Cristiano Ronaldo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *