ATOP pune tunurile pe transportatorii de material lemnos

Filed under: Locale |

atop

Autoritatea Teritorială pentru Ordine Publică (ATOP) Satu Mare s-a reunit ieri în şedinţă de lucru. Cel mai important punct de pe ordinea de zi l-a reprezentat discutarea unor sesizări venite din partea primarilor din judeţ, care acuză firmele de transport material lemnos că distrug drumurile comunale şi judeţene cu bună ştiinţă. Invitaţi la şedinţă, reprezentanţii ocoalelor silvice din judeţ s-au erijat în apărătorii societăţilor de profil, spre nemulţumirea membrilor ATOP Satu Mare, care le-au atras atenţia. În final, concluzia a fost acceptată de toate părţile: impunerea unei taxe de drum, care ar urma să fie obţinută din partea primăriilor, dar numai după achitarea unei anumite taxe.

Mai mulţi primari din judeţ au sesizat de-a lungul timpului că anumite firme care se ocupă cu transportul şi comercializarea materialului lemnos produc distrugerea drumurilor comunale şi judeţene prin folosirea unor autovehicule de mare tonaj. Ultima sesizare a venit din partea primarului comunei Homoroade, Simion Ardelean, care a acuzat societăţile de profil că tranzitează drumurile de pe raza comunei şi le avariază. Edilul şef a propus într-o notă de informare adresată ATOP ca firmele de profil să fie obligate la plata unei taxe de tranzitare a drumului care să fie achitată pentru fiecare metru cub de lemne. Simion Ardelean a mai acuzat faptul că deşi a încercat să afle care sunt firmele care tranzitează zona, reprezentanţii ocoalelor silvice din judeţ nu au răspuns solicitărilor Primăriei Homoroade.

Reprezentantul Ocolului Silvic Cehal, Balogh Sandor, a ţinut să taxeze poziţia primarilor. Alături de şeful Ocolului Silvic Satu Mare, Vasile Oşan, Balogh Sandor a precizat că au reuşit să oprească jafurile din păduri în momentul în care au intervenit, preluând în administrare anumite suprafeţe de pădure. Pe de altă parte, Balogh Sandor a dat vina pe infrastructura rutieră subdimensionată, care nu face faţă traficului greu. “Fiecare firmă încearcă să îşi dezvolte flota de transport, să aibă o capacitate de transport cât mai mare. Dacă fac mai multe transporturi cu cantităţi mici nu mai există rentabilitate economică, crescând cheltuielile cu combustibilii. Apoi, firmele de transport plătesc taxe peste taxe. Nu îi mai putem suprataxa”, a declarat Balogh Sandor.

Membri în ATOP i-au taxat la rândul lor pe reprezentanţii ocoalelor silvice, acuzându-i că ar face jocul transportatorilor. Nicolae Bura a propus condiţionarea transporturilor de obţinerea unor avize din partea primăriilor, după modelul carierelor de piatră. Mai mult, pentru a fi siguri că se va respecta solicitarea, Nicolae Bura a cerut ca această condiţie să fie prevăzută în caietele de sarcini întocmite de către ocoalele silvice. Poziţia a fost însuşită de către toţi membrii ATOP, cu condiţia ca nivelul taxei să fie stabilit în cuantum aproximativ la nivelul tuturor primăriilor, pentru a nu se crea discrepanţe care ar afecta toate părţile implicate.
Ciprian Bâtea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *