6 lucruri despre Coca-Cola pe care probabil nu le ştiaţi

Filed under: Life |

1

Coca-Cola este brandul cel mai recunoscut din lume, iar acest lucru nu este întâmplător: celebra băutură este prezentă pe piaţă în mai multe ţări decât cele care sunt membre ale Naţiunilor Unite.

Având o asemenea faimă, nu este de mirare că au apărut (şi apar) tot soiul de zvonuri false despre brand. Pintre cele mai răspândite se află cele potrivit cărora un dinte lăsat peste noapte într-un pahar cu Coca-Cola se dizolvă, că firma ar fi deţinută de mormoni sau că imaginea modernă a lui Moş Crăciun a fost creată de Coca-Cola.

Cu toate acestea, pentru cei împătimiţi de curiozităţi, există şi lucruri adevărate, dar mai puţin cunoscute. iată câteva dintre acestea:

6. Coca-Cola a conţinut odată cocaină

În 1885, Coca-Cola a fost botezată după principalele sale două ingrediente: frunzele de cola şi nucile de koka. Ţinând cont de tehnologia acelor vremuri, a fost inevitabil ca în compoziţia băuturii să nu se găsească o concentraţie mică de cocaină, asta până în 1929, când s-a reuşit eliminarea ei.

5. O reclamă la Coca-Cola a fost retrasă pentru… obscenitate

A greşi e omeneşte! La fel ca şi în cazul unor filme produse de Disney pentru copii, o imagine obscenă şi-a găsit locul pe un afiş de promovare a Coca-Cola pe piaţa australiană în anii 80.

Mii de postere au fost distribuite magazinelor şi hotelurilor din Sydney dar, spre jena oficialilor Coca-Cola, au fost retrase şi distruse după ce au început să curgă reclamaţiile referitoare la o imagine “interpretabilă” care se vedea într-un cub de gheaţă.

În urma incidentului, artistul care a realizat grafica a fost concediat şi acţionat în judecată de companie.

4. Forma sticlei de Coca-Cola a fost inspirată de fructele de cacao

În 1915, sticlele în care se îmbutelia Coca-Cola erau similare cu cele ale altor băuturi, diferenţierea fiind făcută de etichetă. Totuşi, în momentul în care erau plasate în răcitoarele cu apă (“frigiderele” de atunci), etichetele se dezlipeau.

Coca-Cola a lansat în acel an un concurs pentru crearea unei sticle personalizate. Managerul fabricii din Indiana a propus ca sticla să aibă forma frunzei de coca sau a nucii de koka. Deaoarece la bibliotecă nu a găsit informaţii despre planta de cola sau nuca de koka, la sugestia şefului atelierului de turnat sticle a fost preluată forma fructului plantei de cacao, care se menţine şi în ziua de azi.

3. Numele brandului a fost tradus în chineză “Iapa ceruită”

La intrarea Coca-Cola pe piaţa chineză în 1928, nu exista o traducere a numelui brandului în mandarină, deci au trebuit identificate caracterele care pronunţate să se audă “ko-ka-ko-la”. Chiarr dacă aceste caractere luate separat se auzeau cum trebuie, împreună formau propoziţii fără sens, cum ar fi “coşmarul cu ceară turtită”, muşcă mormolocul din ceară” sau “iapa ceruită”, în special din cauza caracterului corespunzător lui “la”, care înseamnă ceară.

În cele din urmă, compania a schimbat caracterul cu un altul, care se aude “ler” şi înseamnă veselie, numele rezultat, “可口可乐” (Kěkǒukělè) traducându-se prin “permite gurii să se bucure” şi fiind considerat corespunzător.

2. Coca-Cola s-a vândut odată ca “tonic nervos”, medicament împotriva impotenţei sau a dependenţei de morfină

Prima reţetă Coca-Cola a fost vândută drept “vin de coca”. În 1885, a fost înregistrată ca “tonic nervos” îar în anul imediat următor Coca-Cola a început să fie vândută ca medicament care ar fi avut o mulţime de beneficii: trata dependenţa de morfină, neurastenia, dispepsia, durerile de cap şi impotenţa.

1. Coca-Cola a făcut o campanie secretă împotriva apei de la robinet

La începutul anilor 2000, Coca-Cola a fost demascată că a promovat campania “H2NO”, o încercare de a convinge clienţii restaurantelor să nu mai comande apă de la robinet. Campania, derulată în Statele Unite a constat în antrenarea chelnerilor în folosirea de tehnici persuasive pentru a oferi numeroase alternative (băuturi răcoritoare, apă îmbuteliată, apă minerală).

Din motive numai de companie ştiute, Coca-Cola a ales să ţină această campanie secretă faţă de public, însă un grafic designer din Sacramento a descoperit un articol în care era descrisă tehnica de manipulare pe secţiunea PR a site-ului Coca-Cola. După ce a postat un link catre articol pe site-ul personal şi povestea a fost preluată de multe alte publicaţii, Coca-Cola s-a trezit ţinta a numeroase critici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *