16 December 2018
Festivalul Berii Artizanale

Proiectul „O oră de poveste…”, derulat de Biblioteca Județeană Satu Mare, a ajuns la final

Filed under: Locale |

biblioteca1

Biblioteca Județeană Satu Mare, instituție publică de cultură din subordinea Consiliului Județean Satu Mare, a derulat în perioada 7 februarie – 15 iunie, proiectul „O oră de poveste…”, destinat copiilor din învățământul preșcolar și primar. Organizat la inițiativa bibliotecarilor-formatori Raluca Istrate și Bianca Ciceo, proiectul a reunit,prin cele 17 întâlniri cu micii cititori, 543 de participanți, la sediul instituției, în fiecare zi de marți, în intervalul orar 1300 – 1400.

Scopul proiectului
Proiectul „O oră de poveste…” la Biblioteca Județeană Satu Mares-a născut pornind de la o problemă identificată la nivelul comunității sătmărene și anumea aceea că, în ultimii ani, numărul cititorilor care împrumută cărți de la bibliotecă este reprezentat printr-o linie descendentă.

Cunoscute fiind beneficiile lecturii, acest proiect a reprezentat pentru Biblioteca Județeană Satu Mare un bun prilej de a se alătura cadrelor didactice și părinților în demersul lor de a încuraja lectura în rândul copiilor, de a promova colecțiile și serviciile de care dispune, de a atrage noi membri în marea și frumoasa familie a oamenilor care citesc, dovedind, și în acest mod, rolul de instituție furnizoare de servicii culturale, de informare, învățare și recreere, pusă în slujba comunității pe care o deservește.

biblioteca2

Descrierea proiectului
Descrierea proiectului din perspectiva bibliotecarilor-formatori Raluca Istrate și Bianca Ciceo: „Biblioteca Județeană Satu Mare a derulat proiectul „O oră de poveste…” care și-a propus să promoveze colecțiile și serviciile pe care le oferă Biblioteca Județeană Satu Mare copiilor din Satu Mare. Activitățile proiectului au avut drept public-țintă copiii cu vârsta cuprinsă între 4 și 10 ani, de la grădinițele și școlile din municipiul și județul Satu Mare, dar și copiii cu vârste mai mari, de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă.

Atelierul de lectură s-a desfășuratîn fiecare marți, în intervalul orar 1300-1400, la Biblioteca Județeană Satu Mare, în Sala Multimedia, etajul 1. În cifre, proiectul a însumat:2 povestitori (facilitatori la activitățile și atelierele proiectului), bibliotecari- formatori acreditați ANC/CNFPA: Raluca Istrate și Bianca Ciceo;17 ore de poveste; 17 expoziții de carte; 33 de povești; 3 piese de teatru; 36 jocuri și activități interactive; 543 participanți; 1 Sponsor – Cofetăria „Delight” Satu Mare (pro bono, fără contract de sponsorizare); 650 de prăjituri.

biblioteca3

Scopul acestui proiect a fost acela de a atrage noi utilizatori către bibliotecă, de a-i familiariza cu biblioteca, cei prezenți au aflat care sunt modalitătile de înscriere, cum pot deveni cititori sau utilizatori de servicii oferite de Biblioteca Județeană Satu Mare. La atelierele și activitățile din cadrul proiectului au participat copii, cadre didactice și o parte dintre copii au fost însoțiți de către membri adulți din familie. În cadrul fiecărui atelier de lectură copiii prezenți au avut ocazia să răsfoiască cărțile din expoziție și să descopere cărți noi, povești captivante pe care să le împrumute pentru acasă. Resursele folosite au fost la cele mai înalte standarde.

Cele mai frumoase cărți din colecțiile Secției de împrumut pentru copii au fost aduse în spațiul în care s-au desfășurat atelierele, cărți aparținând literaturii române și universale, dar și diferitelor domenii ale cunoașterii, editate atât în Limba română cât și în Limba maghiară. Cărțile selectate pentru expoziție au fost reprezentative pentru grupa de vârstă prezentăla atelier. Înaintea începerii activității propriu-zise, copiii erau invitați să le răsfoiască și să găsească cărți pe care să-și dorească să le împrumute acasă pentru a fi lecturate în mediul familial.

Poveștile au fost alese cu grijă și întotdeauna povestea a fost folosită ca pretext pentru interacțiune, dând posibilitatea copiilor să pună întrebări, să empatizeze cu personajele preferate și să facă legături cu elemente din viața reală. Poveștile au fost pe teme legate de prietenie, iubire, toleranță, familie, bunătate, grija față de cei dragi, grijă față de mediu, insuflarea unor valori morale. Au fost utilizate metode de educație non-formală, a fost creată o atmosferă prietenoasă care să invite la dialog. Copiii au deprins abilități de lucru cu diferite materiale; în cadrul sesiunii dedicate atelierului de creativitate a fost încurajată atitudinea pozitivă, dezvoltarea unor abilități manuale (decupat, lipit, împăturit hârtia). De asemenea, copiii și-au îmbogățit cunoștințele lingvistice, prin explicarea cuvintelor noi, și le-au fost furnizate informații din diferite domenii, pornind de la povestea lecturată.

Astfel, în cadrul atelierelor de lectură, pentru partea creativă au fost folosite materialele achiziționate pentru realizarea decorurilor pentru scena de teatru (foarfeci, lipici, hârtie colorată, accesorii craft și ochi mobili, sârmă plușată și pom pom); pentru activități de decupat și de colorat (foarfeci, hârtie, lipici, sclipici, accesorii craft).

Fiecare atelier avea o temă prestabilită. Oferim spre exemplu:cunoașterea vieții marine;prinți, prințese și cavaleri; prietenie, familie, acceptare și toleranță; protejarea mediului înconjurător, adevăr și loialitate etc. Pentru dezvoltarea creativității au fost folosite în cadrul întâlnirilor de la bibliotecă cele două jocuri educative, Cuburile „Story cubes” și „Jocul Poveștilor”. Aceste jocuri invită jucătorii să creeze propriile lor povești pornind de la indiciile care se regăsesc pe piesele jocului. Pe parcursul derulării jocurilor, copiii au colaborat activ și s-au implicat, au lucrat în echipă, au creat povești și s-au distrat foarte bine.

biblioteca4

În spatele fiecărei activități a fost urmărită încurajarea lucrului individual prin stimularea atenției și a concentrării, dar și lucrul în echipă, interacțiunea și socializarea, motivarea și încurajarea participanților, gestionarea emoțiilor, încurajarea inițiativei copiilor, a empatiei și a unei atitudini pozitive față de lectură. Proiectul „O oră de poveste…” a însemnat petrecerea unui timp de calitate la bibliotecă, o oră în care copiii au avut posibilitatea să se exprime și să se manifeste și în mod creativ. A fost încurajată dezvoltarea abilităților de comunicare prin discuțiile facilitate, bibliotecarii au aflat care le sunt preferințele în materie de povești, a fost promovată biblioteca și cartea în rândurile participanților și le-a fost insuflată pasiunea de a citi.”(Raluca Istrate și Bianca Ciceo).

Rezultatele proiectului
Ca și modalități de promovare au fost utilizate afișe, dispuse la punctele de acces ale instituției și la principalele instituții de învățământ preșcolar și gimnazial din municipiul Satu Mare, anunțuri și comunicate de presă, știri și reportaje difuzate în mass-media locală și regională, campanii de promovare în școli și grădinițe, canale de comunicare on line și social media, pagina web a instituției.
Rezultatul major al acestui demers este creșterea semnificativă a numărului de cititori care frecventează biblioteca. Astfel, în perioada 7 februarie – 15 iunie 2017, în evidențele Bibliotecii Județene Satu Mare au fost adăugați 567 de utilizatori noi înscriși (cu 244 mai mulți în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent), dintre care 270 sunt elevi (cu 129 mai mulți față de perioada similară din 2016), iar 160 au vârsta sub 14 ani (cu 100 mai mulți decât în 2016), aceștia din urmă reprezentând publicul-țintă pentru acest gen de programe și activități.

Organizatorii transmit mulțumiri Consiliului Județean Satu Mare pentru sprijinul financiar acordat, tuturor copiilor participanți, cadrelor didactice însoțitoare și părinților pentru implicare, Cofetăriei „Delight” pentru generozitate și instituțiilor media locale și regionale pentru promovare.

Cristian Stan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *