15 December 2018
Festivalul Berii Artizanale

Centenarul Marii Uniri – Samoilă Mârza, fotograful care a schimbat istoria

Filed under: Anchete&Reportaje,Locale |

1 Decembrie 1918, începutul României moderne, are multe poveşti, unele uitate ori ştiute doar de istorici. Una dintre ele este cea a lui Samoilă Mârza, ajuns din întâmplare “fotograful Unirii”. Puţini ştiu că singurele fotografii care se păstrează din timpul evenimentelor de la 1 Decembrie 1918 au fost realizate de Samoil Mârza. El avea 32 de ani, iar cu doar câteva zile înainte se întorsese din război. Mai mult de atât, pentru a ajunge la Alba Iulia, el a cărat aparatul foto, pe bicicletă, 11 kilometri.

Samoilă Mârza a realizat cinci fotografii cu aspecte de la Marea Adunare Naţională, dintre care trei cu mulţimile venite şi două cu tribunele oficiale la care a fost citit actul Unirii în faţa Marelui Sfat Naţional şi a poporului de către dr. Aurel Vlad şi episcopul greco-catolic Iuliu Hossu.


Samoilă Mârza s-a născut la 18 septembrie 1886 în satul Galtiu din județul Alba. După școala primară frecventată în satul natal a urmat liceul din Alba Iulia și ucenicia la fotograful sibian Iainek. La izbucnirea Primului Război Mondial, Mârza a fost mobilizat alături de sute de mii de români transilvăneni și trimis pe frontul din Galiția, ulterior pe frontul din Italia, unde a activat în cadrul serviciului topografic al armatei.

Samoilă Mârza a ajuns “fotograful Unirii” dintr-o întâmplare, deoarece fotograful Arthur Bach, angajat oficial de către organizatorii Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia, nu s-a prezentat pentru a imortaliza evenimentele.


Înainte cu patru zile de 1 Decembrie 1918, Samoilă Mârza s-a întors în satul natal, Galtiu, iar în dimineaţa de 1 Decembrie a pornit şi el spre Alba Iulia, după ce a făcut trei fotografii cu săteni care mergeau la Marea Adunare Naţională.

Fotograful şi-a cărat aparatul cu burduf, trepiedul şi clişeele de sticlă pe bicicletă, pe distanţa de aproape 11 kilometri dintre Galtiu şi Alba Iulia.

Din păcate, Samoilă Mârza nu a avut acces în Sala Unirii, pentru că nu avea credenţional (permisul de acces la adunarea din Sala Unirii – n.r.) şi din sală nu există nicio fotografie. Din fericire, a făcut alte cinci fotografii, trei instantanee din mulţime şi două imagini cu tribunele oficiale, care sunt singurele fotografii ale evenimentului de la Alba Iulia.


În anul 1919, Samoilă Mârza a publicat fotografiile în albumul „Marea adunare de la Alba Iulia în chipuri”, fapt trecut în revistă şi de ziarul „Alba Iulia”, în numărul din 10 martie.Albumul a fost motiv de mândrie pentru delegaţia română care a participat la Conferinţa de pace de la Versailles, câteva exemplare fiind trimise şi primului ministru Ion C. Brătianu, preşedintelui Consiliului Dirigent Iuliu Maniu şi altor personalităţi ale momentului. Un exemplar a ajuns şi la regele Ferdinand I, care a apreciat în mod deosebit realizarea lui Mârza, care i-a remis o scrisoare de felicitare, invitându-l totodată să devină furnizor al Casei Regale. De asemenea, beneficiar al albumului a fost şi generalul francez Henri Mathias Berthelot, care, în semn de mulţumire, i-a trimis fotografului un abonament de călătorie pe toate căile ferate franceze.

Samoilă Mârza a reuşit, de-a lungul timpului, să imortalizeze evenimente istorice importante, precum vizita Regelui Ferdinand I din anul 1919 de la Alba Iulia, Abrud şi Câmpeni, încoronarea Regelui Ferdinand I cu Regina Maria, în 22 octombrie 1922, la Alba Iulia, sau în 1928 – manifestările organizate la Alba Iulia pentru a marca împlinirea a zece ani de la Marea Unire.


Se spune că şi aparatul care a imortalizat Unirea are o poveste interesantă.

”A fost cumpărat, conform relatării mai târzii a soţiei fratelui lui Mârza: Soacra şi mama lui Samoilă Mârza a vândut o părăchie de boi şi o dat bani la Samoilă ca să îşi cumpere aparat de fotografiat”, se arată în scrierile istorice.

Aparatul se află şi astăzi la Muzeul Unirii din Alba Iulia, achiziţionat chiar în 1967 direct de la Samoilă. Cu banii pe care i-a câştigat atunci, Samoilă plănuia să îşi cumpere un aparat modern, cu care voia să facă poze la evenimentul ce urma. Nu a mai apucat, el decedând pe 19 decembrie 1967.

Nicolae Ghişan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *