19 December 2018
Festivalul Berii Artizanale

EXCLUSIV –Interviu cu jurnalista de modă Janina Nectara, care de Centenar a lansat o campanie inedită – “Femei pe bancnote” (II)

Filed under: Anchete&Reportaje,Locale |

Continuăm şi în numărul de astăzi al cotidianului nostru interviul cu Janina Nectara, cea care de Centenar a lansat campania intitulată “Femei pe bancnote”, acest deziderat fiind exprimat într-o petiţie oficială, destinată Guvernatorului Băncii Naţionale a României – Mugur Isărescu. Janina Nectara a înfiinţat o comunitate online, www.FemeiPeBancnote.ro, unde invită toţi românii să voteze petiţia adresata oficialului BNR. Pe aceeaşi platformã, cititorii au şi posibilitatea sã aleagã, din 100 de nume marcante ale culturii româneşti, ce femeie îşi doresc sã aparã pe o bancnotã româneascã. Cea care va primi cele mai multe voturi va fi propunerea înmânatã Guvernatorului BNR.

GNV – Care sunt reacţiile de până acum ( mă refer în primul rând la public) la tot ce aţi întreprins?
J.N. – A fost o reală încantare să constatăm că la mai puţin de 24 de ore de când am lansat campania, peste 50 de publicaţii şi emisiuni TV, aparţinând tuturor trusturilor de presă, au îmbrăţisat ideea şi au vorbit despre acest demers istoric.


Astăzi avem în jur de 100 de apariţii în presa naţionala, dar se pare că nu e suficient pentru a se lua o decizie în acest sens. Tocmai de aceea, am decis să contactez presa internaţională şi sa fac cunoscut demersul pe plan extern. Totodată, sunt în discuţii pentru a duce campania în inima New York-ului pe cele mai impresionante bilboard-uri din Times Square.

Sunt onorată ca şcolile din România şi-au arătat interesul pentru această campanie. Primim din ce în ce mai multe invitaţii din partea directorilor de licee sau de şcoli generale, pentru a merge să prezentăm elevilor campania şi aceste personalităţi remarcabile pe care România nu le cunoaşte.

Prima institutie de învăţământ superior, care a anunţat oficial susţinerea campaniei “Femeie Pe Bancnote”, este chiar cea mai mare universitate din ţară – Universitatea Politehnică Bucureşti.

Tocmai de aceea, am decis să lansăm, totodată, o carte despre cele 100 de personalităţi feminine, pe care o vom dona, o vom oferi gratuit, bibliotecilor şcolilor din întreaga ţară, pentru ca toţi elevii să citească despre aceste femei remarcabile care nu apar în nicio carte din programa şcolară.

Concomitent, persoane publice, ambasadori şi oameni de cultură, susţin această campanie, într-un demers online, fără precedent.

Cei mai admiraţi artişti ai României, INNA, Antonia, Proconsul, Toni Grecu (Divertis), Alina Eremia, Irina Rimes, Raluk, Liviu Teodorescu, Irina Săuleascu, Irina Margareta Nistor (şi mulţi alţii) şi-au exprimat deja, în mod public, susţinerea pentru demersul de mandrie nationala, “Femei Pe Bancnote”.
Despre Femei pe Bancnote s-a auzit din Canada până în Australia, din Islanda până în China. Sunt români care locuiesc peste hotare şi care semnează petiţia către Guvernatorul BNR şi îşi votează pe site personalităţile preferate. Unii s-au implicat mult mai mult în campanie, ceea ce face ca, paradoxal, cel mai activ susţinător al campaniei să locuiască nu în România ci în Marea Britanie. Este vorba despre Ştefania Banu, director al New Generation Football Club – şcoală de fotbal pentru copii – şi activist în numeroare campanii umanitare. Suntem extrem de onoraţi să avem astfel de oameni inimoşi, implicaţi, cu vervă şi idealuri, lângă noi! De altfel, primul semnatar al petiţiei Femei pe Bancnote, de pe teritoriul Marii Britanii, este chiar Ambasadorul României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Excelenţa Sa, domnul Dan Mihalache, iar în Ţara Galilor, Consulul Onorific al României, doamna Diana Stroia. Ambii au dat comunităţii un exemplu extraordinar de respect al valorilor naţionale. Suntem extrem de onoraţi să îi avem alături.

GNV – Este şi o reparaţie morală pentru aceste femei extraordinare această campanie?
J. N. – Cel puţin. Să luăm un singur exemplu reprezentativ naţiunii.
Cărţile de istorie vorbesc despre Regele Carol, însă mult prea puţin, aproape deloc, despre Regina Elisabeta, prima regina a României, cea care a contribuit semnificativ la realizarea României moderne!
De ce nu se vorbeşte despre regină? Până la răspuns, oamenii ar putea considera, prin această “tăcere” a istoriei, că regina Elisabeta nu ar fi făcut ceva demn de menţionat. Însă ştiaţi că succesul a două dintre personalităţile masculine ce se află pe bancnotele româneşti se datorează în mare parte Reginei Elisabeta? În traducere, Nicolae Grigorescu şi George Enescu au ajuns simboluri naţionale, pe bancnotele româneşti, şi graţie ajutorului esenţial pe care l-au primit, atunci când au avut cea mai mare nevoie, de la Regina Elisabeta.

Regina a iniţiat primul program de burse de studiu, premii şi recompense pentru tinerii talentaţi, de ajutorul său beneficiind personalităţile marcante ale spaţiului cultural românesc. Printre multe alte nume sonore, George Enescu şi Nicolae Grigorescu. Erau tineri, erau la început de drum, iar Regina Elisabeta a fost cea care i-a promovat pe plan internaţional şi cea care i-a ajutat financiar şi nu numai.

Enescu spunea despre ea că: “Avea ceva genial într-însa. A fost o sfântă binefăcătoare. Pentru mine ea a fost o prezență supraomenească, o ființă cu nimb, revărsând numai lumină și bunătate.”


Cuplul regal ELISABETA – CAROL I a avut un singur ideal pentru aceasta ţară: modernizarea României!
Astfel, Prima Regină a României a devenit promotoarea artelor şi a avut un rol esenţial în dezvoltarea spaţiului cultural român. Pentru oamenii de cultură ai României, a înființat un salon special, frecventat de Vasile Alecsandri, Elena Văcărescu, Nicolae Grigorescu, Titu Maiorescu. De asemenea, era o apropiată şi o admiratoare declarată a lui Mihai Eminescu (altă personalitate pe bancnotele noastre), împreuna cu care a scris o dramă lirică. Sub pseudonimul literar Carmen Sylva, a publicat peste 50 de opere literare, scrise în cele şapte limbi străine pe care le stăpânea: franceză, germană, română, engleză, latină, suedeză, greacă. Pentru întreaga sa operă, a primit laurii Academiei Franceze.

Personalitate erudită, Regina Elisabeta însăşi era o bună cunoscătoare și interpretă de muzică – canto, pian, orgă – avand totodata și calități de pictor. În apropiere de Castelul Peleș, special pentru George Enescu a realizat o sală de concerte. Regina Elisabeta a fost prima femeie care a promovat meşteşugurile tradiţionale pe plan international. Graţie reginei, România a participat ani la rând, cu articole tradiționale, precum broderii și tapițerii, la Expoziția Universală de la Paris. În 1912, regina însăşi a organizat la Berlin expoziția Femeia în artă și meșteșuguri.


Deseori Regina Elisabeta îmbrăca portul național românesc, socotit până atunci strai exclusiv al țăranilor. Regina Elisabeta a fost, astfel, prima femeie care a dat portului popular o impresionantă valoare socială şi culturală. Regina Elisabeta a fost prima femeie care a promovat turismul românesc, impunând obiectivele României în circuitul internațional. Datorita ei, trenul Orient Express avea oprire la Sinaia, iar pasagerii erau găzduiți în incinta castelului.

În timpul războiului ruso-româno-turc (1877-1878), a acordat personal îngrijiri și asistența medicală soldaților răniți pe front. Exemplul sau a fost urmat de femeile din înalta societate şi, in final, de toate femeile, mobilizând întreaga societate într-un demers umanitar fără precedent.

Regina Elisabeta a înființat numeroase instituții caritabile în România, printre primele din România, distribuind medicamente și având grijă de familiile nevoiaşe. Doar Societatea Regina Elisabeta trata peste 17.000 de pacienţi pe an. Deviza la care atât Regele cât şi Regina au aderat în totalitate era: ”Totul pentru țară, nimic pentru mine.”

O viaţă dedicată întru totul evoluţiei României! O Românie pentru care cuvântul “modern” a căpătat sens graţie acţiunilor revoluţionare întreprinse chiar de prima sa regina. Regina Elisabeta a României!
Şi-atunci, reluăm intrebarea. De ce nu se vorbeste mai mult despre Regina Elisabeta? De ce nu este simbol naţional? De ce nu apare pe o bancnotă?

GNV – Lista este încă deschisă pentru a fi prezentate publicului aceste legende feminine?
J.N. – Oricine este binevenit să vină şi cu alte propuneri de personalităţi remarcabile. Ideal ar fi să le cunoaştem pe toate, ca apoi să le şi recunoaştem oficial. Aceasta campanie este o invitaţie la descoperirea acestei părţi de istorie. Este o invitaţie la cultură, la informaţie şi apoi la recunoaşterea meritelor celor care au dus numele României pe cele mai înalte culmi.

Campania naţională, Femei Pe Bancnote, doreşte să arate că istoria a fost făcută atat de bărbaţi cât şi de femei. Ei bine, noi pe cea făcută de femei nu o cunoaştem destul de bine. Încă! Şi e numai pierderea noastră. Însă propun să schimbăm acest aspect.

Avem bărbaţi istorici cu merite incontestabile, bărbaţi indiscutabil valoroşi. Proiectul Femei Pe Bancnote invită să descoperim şi femeile valoroase ale României. Este o invitaţie la informaţie. O invitaţie la cultură. Si, nu în ultimul, rând, o invitaţie la activism. Dacă şi dumneavoastră consideraţi (în urma informării asupra acestor nume, pe site-ul www.FemeiePeBancnote.ro) că o femeie excepţională merită să ajungă pe o bancnotă şi să fie considerată simbol naţional, vă invit să vă susţineţi opinia, semnând petiţia şi alegându-vă preferatele, totul cu un simplu click pe site.


GNV – Când se închide campania?
J.N. – Campania nu are termen de valabilitate. Se va încheia atunci când vom avea decizia firească din partea BNR. Acest act de normalitate care ar fi trebuit să se întâmple deja în cei 150 de ani de când avem leul românesc. Nu consider, totuşi, că neavând până acum nicio personalitate feminină pe o bancnotă s-a întâmplat din cauza unei acţiuni deliberate, pentru că cineva nu îşi doreşte asta. Nu! Desigur că nu cred că este vorba despre o teorie a conspiraţiei. Pur şi simplu a fost o omisiune a istoriei, a noastră a tuturor. Însă avem datoria morală, ca de acum înainte, să ne cinstim în mod oficial toate personalităţile remarcabile ale ţării. Fie că sunt bărbaţi, fie că sunt femei! Mai ales că multe dintre acţiunile acestor femei prezentate în campanie ne-au schimbat viaţa radical, iar evoluţia noastră de astazi se datorează, în mare parte, acestor 100 de femei. Dacă BNR va recunoaşte meritele măcar uneia dintre ele, plasând-o pe o bancnotă de circulaţie naţională, le va onora, de fapt, pe toate. Pe site-ul http://www.FemeiPeBancnote.ro sunteţi invitati să vă alegeţi personalitatea preferată, care va fi imprimată pe o bancnota în Anul Centenarului.

Nicolae Ghişan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *