26 March 2019
Festivalul Berii Artizanale

Meciul de „ping-pong” al Bugetului

Filed under: Editorial |

Stimați “telespectatori și ascultători”, la un moment dat Bugetul se afla în terenul Parlamentului, îmbrăcat în haina finală, dar încă plin de “incertitudini”. Membrii acestuia au trimis Bugetul Președintelui peste fileul nerăbdător al așteptării promulgării pozitive. Preluarea Bugetului de către Președinte a fost rezervată, în sensul că nu poți să semnezi “repede-repede” un document atât de important, iar după o consultare fugară, la care probabil au participat și tot felul de consilieri cuprinși de entuziasmul unor replici mai mult sau mai puțin obiective, acesta a fost retrimis din voleu, în terenul plin de nedumeriri al Parlamentului. Echipa Parlamentului, fără prea multe meditații și analize profunde referitoare la observațiile primite, a retrimis bugetul Președintelui cu o viteză incredibilă. Deocamdată, disputa Bugetului a intrat într-o pauză plină de intimidări, așteptări, reproșuri și tot felul de alte “condimente” politice, unele preluate de prin Mahalalele Bucureștilor.

Poate că între timp, de la apariția acestui text, meciul s-a încheiat cu bine în favoarea țării, dar rămân câteva aspecte interesante, care ar putea preveni astfel de schimburi de replici tăioase, când vine vorba de a promulga o hotărâre a Parlamentului României. După cum bine se știe, conform legislației actuale, Președintele României este un mediator, printre altele, este omul nepărtinitor, care veghează la promulgarea și respectarea legilor, dar și la menținerea unui echilibru armonios în buna funcționare a statului român. De ce trebuia să se ajungă la această dispută pe marginea promulgării Legii Bugetului ? O variantă orientativă a Proiectului de buget ar fi trebuit să ajungă pe masa Președintelui în timp ce aceasta se discuta defalcat în comisiile de specialitate. În acest fel, Președintele ar fi avut posibilitatea să analizeze din timp, în paralel cu comisiile de specialitate, conținutul viitorului text de lege al bugetului. Observațiile pozitive și negative ale Președintelui (oricare președinte va fi în viitor la cârma țării) ar putea să fie trimise comisiilor de specialitate înainte de a se ajunge la forma finală a proiectului de lege. Aceste observații ale președintelui ar trebui să fie analizate cu seriozitate, iar constatările membrilor comisiilor de specialitate să dea un răspuns pertinent și bine argumentat, în concordanță cu legislația în vigoare, președintelui României. Poate că aceasta ar fi soluția cea mai optimă pentru a preveni astfel de situații penibile create între Parlament și Președintele României. Este de-a dreptul incredibil ce se întâmplă pe acest tărâm al elaborării legilor și implicit al politicii românești. Cum e posibil să definitivezi un proiect de lege, să-l pasezi Președintelui, iar acesta să-l analizeze din nou în alte “comisii” colaterale Parlamentului României ? Este la “mintea cocoșului”, cum se spune în popor, că nu poate și nici nu este profesional, să analizeze Președintele un proiect de lege în câteva zile, când în Parlament membrii Comisiilor au studiat documente, au făcut evaluări și analize luni de zile ? Trebuie să înțelegem că un Proiect de lege al Bugetului este o lucrare de mare complexitate. În urma unor observații fugare, din care reies anumite inexactități cuprinse în Proiectul de lege al Bugetului (descoperite de anumiți „specialiști” din afara Parlamentului), Președintele reacționează de urgență și spune hotărât că nu va semna, că nu va promulga implicit, documentul Proiectului de lege al bugetului. Fără niciun fel de prejudecăți sau interese ascunse, stau și vă întreb stimați parlamentari: Nu ar trebui amendată această procedură legală existentă în prezent, în vederea finalizării unei legi cu o promulgare relaxată semnată în cunoștință de cauză ?

Dumitru Ţimerman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *