More

    Preţul carburanţilor la pompă a scăzut semnificativ în 2016

    carburanti

    Scăderea cotei TVA de la 24 la 20% a atras după sine şi ieftinirea cu peste 3 procente a carburanţilor, până la un nivel de preţ pe care nu l-am mai întâlnit de cinci ani. Astfel că, în staţiile peco din toată ţara dar şi din judeţul Satu Mare, preţul benzinei oscilează între 4,65 şi 5 lei, iar al motorinei între 4,45 şi 4,80 lei. Scăderile de preţ sunt considerabile dacă ţinem cont de faptul că anul trecut, în această perioadă, preţul carburanţilor era în jur de 7 lei.

    Reduceri semnificative
    Impactul în preţ al reducerii cotei TVA este, în cazul Petrom, de 16,3 bani la motorină şi 15,5 bani la benzină, corespunzător unei reduceri de 3,22% în preţul final al carburanţilor. Astfel, în 1 ianuarie, motorina costa 4,51 de lei la staţia de referinţă, iar benzina 4,76 lei.

    În ceea ce priveşte Rompetrol, reducerile sunt de 16 bani, atât la motorină, cât şi la benzină, adică motorina costă 4,60 lei pe litru, de la 4,76 lei înainte de Anul Nou, iar benzina 4,90 lei pe litru, de la 5,06 lei. La Lukoil, ieri, preţul motorinei era de 4,45 lei/litru, faţă de 4,70 înainte de Anul Nou, iar al benzinei era de 4,65 lei/litru, în scădere de la 4,75.

    Preţurile la carburanţi în momentul de faţă sunt comparabile cu cele existente în anii 2009-2010. Dacă se face referinţă la ultimele zile ale anului 2015, scăderile de preţ nu sunt foarte semnificative, însă dacă se iau în considerare preţurile de la începutul anului 2014, când preţul carburanţilor oscila în jurul a 7 lei /litru, atunci se poate vorbi de reduceri semnificative de preţuri în acest sector.

    Preţul barilului, foarte redus
    Preţul carburanţilor din România este în continuă scădere, de la jumătatea anului tecut, pentru că preţul barilului de petrol s-a prăbuşit – scădere de circa 50% (barilul a scăzut chiar cu 70% în decurs de un an). Cotaţiile internaţionale ale produselor petroliere, după care se formează preţurile carburanţilor în România, au coborât şi ele, însă nu în aceeaşi măsură. Aici, contează foarte mult şi cursul de schimb leu/dolar, care a crescut, în 2015, anulând parţial efectul benefic al ieftinirii ţiţeiului.

    Doar 40% reprezintă preţul carburantului
    În plus, preţul carburanţilor conţine acum circa 60% taxe către stat, deci nu poate urma în acelaşi procent cotaţia barilului de ţiţei. Spre exemplu, o ieftinire de 50% a barilului antrenează o ieftinire a carburanţilor de circa 20%. Preţul petrolului, cursul de schimb, costurile de logistică sau marja companiilor petroliere constituie cealaltă jumătate, fiecare dintre aceste elemente influenţând mai mult sau mai puţin preţul de la pompă.

    Un procent de doar 40% din preţul carburantului din benzinării înseamnă marfa propriu-zisă, restul fiind taxe percepute direct de către stat, potrivit datelor oferite de companiile petroliere. Practic, la benzinărie nu alimentăm doar maşina, ci şi direct vistieria statului, pentru că distribuitorul de carburanţi virează direct la Finanţe între 52% şi 55% din litrul de benzină sau motorină, reprezentând TVA, acciză, supraacciză şi taxa pe stâlp.

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE