More


    Îngrijorările viitorilor absolvenți din vremea pandemiei

    - Advertisement -

    După cum bine se știe, statisticile din ultimele zile arată ,,o creștere alarmantă”, să nu zic ,,umflată cu pompa intereselor”, a infectărilor cu Covid-19. În urma acestor tendințe crescătoare ale ,,invizibilei” pandemii agasante se vorbește despre posibilitatea închiderii școlilor și reluarea învățământului online, ,,supranumit și digitalizarea forțată a învățământului românesc”. Cei mai îngrijorați sunt elevii din clasa a XII-a, mai ales cei din liceele vocaționale, care se află în preajma examenului de bacalaureat și a examenului de admitere la facultate. Viitorii absolvenți de liceu afirmă că învățământul clasic, ,,față în față”, profesor-elev, le permite să aibă o comunicare mult mai eficientă pentru a clarifica multe din problemele specifice fiecărei materii în parte. În acest context sunt vizate materiile din care elevii absolvenți vor susține examentul de capacitate (,,Evaluarea Națională a elevilor din clasa a VIII-a”-n.a.) și bacalaureatul.

    În liceele vocaționale, în speță cele de muzică și arte plastice, elevii au nevoie de prezența fizică a profesorilor pentru a le explica o partitură muzicală scrisă de un compozitor clasic. Este mult mai dificilă comunicarea online, chiar dacă elevii sunt conștiincioși, înregistrează interpretările muzicale: la pian, flaut, vioară și le trimit ulterior profesorilor. În urma analizării acestora, profesorilor le este foarte greu să explice elevilor, prin intermediul telefonului mobil, unde au intervenit anumite greșeli. Mai cu seamă, profesorul nu le poate demonstra practic, pe viu, cum sună o interpretare corectă a unor pasaje dintr-o partitură muzicală. Îngrijorările elevilor absolvenți sunt profunde în condițiile în care ei pregătesc și repertoriul pentru examenul de admitere, de exemplu la Academia muzicală. Aceleași îngrijorări le regăsim și printre elevii și profesorii din învățământul gimnazial vocațional, dacă ne referim la absolvenții de clasa a VIII-a.

    Profesorii sunt stresați de ideea că se va trece din nou la cursurile online și caută tot felul de soluții de compromis pentru ca pregătirea elevilor pentru examenele finale să fie în concordanță cu exigențele programelor de învățământ. Poate ar fi necesar ca pentru elevii din clasele terminale ale liceelor vocaționale, să existe o programă de învățământ mixtă: ,,online-față în față”. În acest fel, elevii ar avea posibilitatea să se întâlnească periodic, timp de o oră sau două, cu profesorii de specialitate pentru a studia împreună la instrumentele muzicale. Lecțiile de la celelalte materii teoretice ar putea fi predate online, conform experienței acumulată în timpul pandemiei. Demonstrațiile practice ale profesorilor însoțite de explicațiile de specialitate sunt esențiale pentru pregătirea optimă a absolvenților în vederea obținerii ,,notei de trecere” sau, de ce nu, ,,notei maxime” la bacalaureat sau la facultate. În acest fel vor fi dispersate încă de pe acum toate emoțiile specifice perioadei premergătoare examenelor. Consilierile profesorilor sunt extrem de necesare pentru pregătirea teoretică a elevilor, dar și pentru consolidarea psihică a viitorilor candidați la admitere.

    O altă mare îngrijorare a elevilor, de multe ori atenuată cu vorbe de îmbărbătare venite din partea: părinților, bunicilor și rudeniilor, este alegerea liceului, respectiv a facultății, la care să se înscrie pentru etapele următoare pregătirii lor profesionale. Absolvenții de liceu încearcă să se orienteze spre anumite profesii, care le vor oferi în viitor o stabilitate financiară necesară unui ,,trai decent”. Deciziile lor sunt de multe ori întârziate de tot felul de prejudecăți, de schimbările neprevăzute existente în anumite domenii ale economiei de piață sau de lipsa unor informații venite din partea unor profesori, diriginți, care ar trebui să-i consilieze în mod obiectiv. Chiar dacă au un talent nativ, un ,,talant” de la bunul Dumnezeu, este din ce în ce mai greu pentru tineri să găsească răspunsul corect la întrebarea: ,,Ce dorești să te faci când vei crește mare?”. Acesta este și motivul pentru care unii absolvenți de liceu cu diplomă de bacalaureat se înscriu la două facultăți și urmează cursurile acestora concomitent, la zi și online sau ,,I.D. – Învățământ de la distanță”.

    Absolvenții liceelor vocaționale sunt îndrumați să studieze o facultate de specialitate în domeniul artei, dar în același timp ei trebuie să se perfecționeze și în alt domeniu al vieții sociale. Nu de alta, dar de multe ori instrumentiști și artiști plastici foarte buni nu pot să aibă venituri consistente și constante pentru a putea să-și asigure cele necesare ,,traiului de zi cu zi”. Ei mai trebuie să se specializeze pentru a putea practica și alte ,,joburi” în economia de piață. Spre deosebire de țările dezvoltate, unde un artist talentat poate trăi din munca lui, la noi artistul trebuie să presteze și alte munci complementare profesiei de bază pentru care s-a pregătit aproximativ 20 de ani ( VIII clase, liceu, facultate, masterat și doctorat). Rămâne celebră discuția dintre un român și un străin, care este cât se poate de actuală în țara noastră. Românul a început să-i vorbească străinului despre performanțele pe care le-a obținut prin intermediul profesiei sale…în timp ce străinul l-a întrerupt, iar mai apoi l-a întrebat:,, Bine, bine…dar spune-mi cât câștigi tu în fiecare lună pe lângă profesia ta?”

    Dumitru Ţimerman



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img