More

    Dor de vorbe bune și fapte frumoase

    Dor-de-fapte-bune-si-frumoase

    Oricine mai are conștiință nealterată de tarele unei societăți aflate în declin a învățat și înțelesul cuvântului nou introdus în vocabularul limbii romîme – bullying. Fără a avea o traducere din limba engleză ,am preluat expresia, dar am defini-o prin cuvinte autohtone ce se îndreaptă spre lipsa de bun simț, comportament necivilizat, injurii, șicanări, agresiuni de diverse tipuri și ură. O ură care macină încet, dar cu urmări nefaste, o lume : a familiei, a școlii și, la alt nivel, a societății românești.

    Pentru că mai există conștiință și dor de cuvinte bune dar și dorința de a schimba acel rău in comportare, elevii de la Scoala Mircea Eliade și-au întrecut forțele și puterea faptelor bune în concursul inițiat de Organizația Salvați Copiii denumit FĂRĂ URĂ, CU TOLERANȚĂ în cadrul programelor educaţionale Drepturile Copilului şi Ora de Net susţinute de Ministerul Educației Naţionale.

    Argumentul este unul solid și îngrijorător : aproape jumătate dintre copiii din România ( 46%) au fost la un moment dat  victime ale bullying-ului:

    – 53% dintre aceștia fiind fete și 47% băieți;

    – 3 din 10 copii sunt excluşi din grupul de prieteni;

    – 1 din 4 copii a fost umilit în faţa colegilor;

    – 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi

    Acest fenomen afectează copiii și adolescenții, atât din punct de vedere emoțional, cât și fizic și social și are efecte negative asupra victimei, dar și asupra agresorului și a celor ce asistă, spectatorii. Se creează un climat de frică, asprime și lipsă de respect pentru toți cei implicați.

    S-au înscris la acest concurs clasele V C și VI A coordonati de prof. Sabados Stefania si consilier școlar Călin Ioan Adrian. Concursul “Fără ură, cu toleranţă”, lansat cu ocazia Zilei Internaţionale a Siguranţei pe Internet 2017, conține trei probe:

    O dezbatere în școală
    Clasele înscrise în concurs au dezbătut problema fenomenului bullying depistând cauzele , formele de manifestare , personajele implicate dar și modul în care se pot soluționa conflictele. Coordonatorii proiectului au prezentat de asemenea corelarea existentă între umiliri sau agresiuni și încălcarea drepturilor copiilor. Elevii au transmis prin desene sau sloganuri îndemnuri pentru respectarea dreptului copilului la exprimare , libertatea de conștiință și de a beneficia de protejarea imaginii, fără imixtiuni în viața privată.

    O acţiune publică
    Evenimentul a avut loc în Sala festivă a Şcolii MirceaEliade, marţi 21 martie fiind prezenți elevii înscriși în concurs, colegi din alte clase, cadre didactice, părinți dar și invitați :doamna inspector principal Hrihorisan Felicia din partea departamentului de analiză şi preventie a criminalităţii (Poliţia Judeţeană Satu Mare), domnul Miclăuş Nicu Sever, inspector activităţi extraşcolare(din partea ISJ Satu Mare) şi domnul Mulcuţan Florin, reprezentant al ASOP(Asociatia părinţilor ) Mircea Eliade.

    Totul a început prin două întrebări :

    Ai jignit vreodată pe cineva ?

    Cum te-ai simțit când ai fost agresat de cineva ?

    Câțiva elevi din sală și-au exprimat apoi opiniile asupra acestora și activitatea a continuat ,fără ură, cu toleranță : o prezentare ppt. cu titlul : « Contează cum exprimi ceea ce simți » în care erau atinse toate problemele definitorii fenomenului bullying și rularea clipurilor realizate de elevii celor două clase prin care se dorea transmiterea de mesaje împotriva fenomenului.Doamna director Salagean Mariana a subliniat importanţa derulării proiectelor educaţionale şi mai ales a celui care previne şi combate fenomenul de bullying, tot mai prezent în şcolile româneşti.Elevii au fost îndemnați să scrie cuvinte frumoase pe care ar dori să le audă cel mai des acasă, la școală sau pe stradă și au participat la expoziția de desene pe tema bullying-ului realizate de elevii celor două clase.

    După parcurgerea acestor etape se face înscrierea în concurs se face până în data de 24 martie urmând ca materialele trimise să fie jurizate.Experiența trăită de participanți, jocurile de rol, gîndirea scenariilor videoclipurilor și faptul că au devenit actori chiar și pentru o clipă, contează mai mult decât un premiu.

    Fie ca orice clipă petrecută acasă, în școală sau în comunitate să stea sub acest îndemn: FĂRĂ URĂ, CU TOLERANȚĂ ! Elevii au început să reaprindă flacăra prieteniei, a altruismului și a bunului simț. Sperăm să se mențină aprinsă !

    Date oferite de consilier şcolar coordonator în acest proiect – prof. Călin Ioan Adrian

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE