More

    Povestea sătmăreanului care a “creat” una dintre cele mai populare maşini

    satmarean3

    Renault Kadjar, cel mai nou model al constructorului francez, prezentat anul trecut în cadrul Salonului Auto de la Geneva, a fost proiectat de românul Victor Sfiazof, un designer care lucrează de peste 7 ani pentru grupul Renault.

    Victor s-a născut în 1983 la Satu Mare şi a locuit aici până când s-a mutat la Cluj, unde a făcut facultatea de „arte frumoase şi design”. Când era mic a văzut la televizor un documentar despre designul auto şi atunci a aflat şi că există această meserie. Desena maşini încă de când era mic, însă în facultate s-a decis că va fi designer auto, iar profesorii s-au arătat surprinşi de alegerea lui, mai ales că nu exista o astfel de specializare la Cluj.
    “Întotdeauna mi-am dorit să proiectez maşini. Am început să desenez automobile de când eram copil la şcoală. Am văzut la TV un documentar despre proiectarea maşinilor şi de atunci ştiam că asta doresc să fac. Dar în facultăţile din România nu sunt cursuri pentru desenat automobile şi era greu, inclusiv greu de convins profesorii că tu îţi doreşti aşa ceva deoarece nici măcar ei nu cunoşteau domeniul“, îşi aminteşte sătmăreanul.
    Momentan desenează maşini aproape de „kilometrul zero“ al Capitalei, în Centrul de Design al Renault de la Bucureşti, într-o clădire cochetă, construită înainte de cel de-al doilea război mondial şi unde anterior îşi avea sediul Ambasada Elveţiei la Bucureşti. Victor Sfiazof deţine funcţia de senior exterior designer în cadrul centrului de design al Renault de la Bucureşti din ianuarie 2008.

    Primul român care şi-a pus semnătura pe un automobil de serie din gama Renault
    Cel mai nou SUV Renault, modelul Kadjar de la care francezii au mari aşteptări, arată aproape ca în schita desenată acum cinci ani de Victor.
    Renault avea de mult timp nevoie de un SUV care să se vândă bine fiindcă modelul Koleos, lansat în 2007, rar şi-a găsit în Europa mai mult de 1.000 de clienţi/lună. Acum însă, cel mai nou SUV al marcii, Kadjar, a ajuns să aibă vânzări de peste 6.000 unităţi/lună, la cinci luni din momentul lansării.
    Kadjar e un model esenţial pentru Renault fiindcă este vândut în toată lumea: şi în Europa şi în Africa şi în China. În acest context este cu atât mai important că un român a avut un rol important, exteriorul rămânând în proportie de 80-90% ca în schiţa creată de el acum cinci ani.
    “Am avut adevărate lupte cu inginerii pentru a-i convinge să nu schimbe foarte multe”, recunoaşte designerul.
    A avut şansa să ia parte la un workshop organizat de Renault care căuta oameni pentru studioul de design pe care urma sa îl deschida la Bucuresti. Schiţa lui Victor a fost aleasă, iar el a ajuns la Bucureşti, unde acum este unul dintre cei 30 de angajaţi ai studioului de design Renault Central Europe. Lucrează de opt ani la studio, iar schiţa cu care a câştigat selecţia de la Cluj era tot pentru un crossover Renault.
    Centrul de design de la Bucureşti a avut o contribuţie importantă în proiectarea noului Renault Kadjar, prin intermediul designerului sătmărean, însă proiectul se atribuie întregii echipe care a lucrat la el, nu unui singur om, spunea Laurens van den Acker, designerul-şef al Grupului Renault, în cadrul unui interviu acordat Business Magazin. Kadjar este un proiect global, motiv pentru care în designul acestuia au fost implicate toate cele cinci centre de design ale grupului de la nivel  mondial, pornind cu Paris, Mumbai, Sao Paulo, Seul şi Bucureşti.
    Dintre  acestea, s-au ales trei, două de la Paris şi unul de la Bucureşti, iar proiectul lui Victor Sfiazof a fost cel câştigător. Proiectul a fost transferat la Paris, iar echipa de acolo l-a definitivat. În ceea ce priveşte rezultatele, designerul-şef al Renault afirma că „dacă Victor Sfiazof continuă în acest ritm,  s-ar putea să fiu nevoit să-mi caut un alt job“.
    Ce nu se ştia până acum este că Victor Sfiazof a semnat designul şi pentru un model Dacia – primul Duster Concept, prezentat în cadrul Salonului Auto de la Geneva în 2009, cu un an înainte ca SUV-ul autohton să fie lansat oficial, dar într-un design cu totul diferit.
    Un alt proiect câştigat de sătmărean este cel pentru Alpine Vision Gran Turismo, un supercar proiectat exclusiv pentru jocul video Granturismo 6 pentru Playstation. Pentru acest proiect a concurat alături de alţi 14 designeri ai Renault.

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE