More

    Pericolele ascunse din restaurante

    restaurant

    Dificultăţile financiare au diminuat considerabil cifra de afaceri a restaurantelor şi a fast-food-urilor din judeţ. Fapt care i-a îndemnat pe unii patroni sau administratori să umble cu cioara vopsită. Adică să recicleze mâncarea expirată, să umfle notele de plată sau să servească mâncarea în veselă murdară. Aşa se face că tot mai mulţi sătmăreni se plâng de astfel de nereguli şi doar foarte puţini sunt cei care aleg să îşi caute dreptatea prin autorităţile sanitare. Cei mai mulţi se aleg cu o indigestie, o toxiinfecţie alimentară de toată frumuseţea sau cu o ţeapă bună pe nota de plată. Cu toate acestea, controalele Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ale Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor scot la iveală nereguli majore, care pot să pună în pericol sănătatea consumatorilor.

    Nereguli cu duiumul
    Când luaţi masa la restaurant, ultimul lucru la care vă gândiţi este siguranţa alimentară. Cu cât luaţi mai târziu masa la restaurant cu atât cresc şansele de a avea mâncarea contaminată. Deşi vi se poate părea că sunteţi o persoană sofisticată dacă luaţi cina târziu la restaurant, cu cât timpul este mai aproape de închiderea restaurantului cu atât mai mari sunt şansele ca mâncarea să fie compromisă din cauza faptului că ingredientele au fost pregătite cu ore înainte, iar bacteriile au avut o mulţime de timp să se înmulţească. În plus, uleiul în care se prăjesc produsele nu are cum să fie proaspăt, ci folosit de multe ori de-alungul acelei zile. Şi, în loc să vă facă mâncarea crocantă, grăsimea va pătrunde în alimente. În acelaşi timp, la acele ore înaintate, bucătăria se află în faza de curăţare a vaselor şi riscaţi ca soluţia de curăţenie să vă contamineze mâncarea.
    Tacâmurile sunt rareori curăţate corespunzător şi fiecare persoană care vine la restaurant pune mâna pe ele. Ca să nu mai vorbim despre împachetarea mâncării. Dacă nu aţi consumat decât jumătate din cină, nu există o cutie specială în care să fie pusă farfuria pe jumătate plină dacă vreţi să luaţi restul la pachet. Mai mult ca sigur că farfuria va fi aşezată lângă vasele murdare şi lângă gunoi. Şi, din pricina grabei, produsele ar putea ateriza pe jos şi de acolo vor fi puse rapid pe farfurie. Ca să nu mai vorbim că nu ştii cine şi cum umblă cu alimentele care pot fi împachetate de cineva cu mâinile goale şi nespălate în prealabil.

    Autorităţile sanitare confirmă negerulile
    Comisia mixtă de control formată din reprezentanţi ai Direcţiei Sanitar – Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Direcţiei de Sănătate Publică, ai Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, Inspectoratului Teritorial de Muncă şi Instituţiei Prefectului, constituită prin ordinul prefectului judeţului Satu Mare în urma intoxicaţiei de la restaurantul Romantic, a verificat la mijlocul acestui an nouă unităţi de alimentaţie publică din Satu Mare. Acţiunile de control au vizat verificarea documentelor în baza cărora funcţionează unitatea controlată, structura unităţii, dotarea unităţii, existenţa probelor din mâncărurile gătite, păstrate corespunzător; autorizarea mijloacelor de transport, dovada întreţinerii salubrităţii şi dezinfecţiei mijlocului de transport, verificarea conformităţii alimentelor materii prime şi personalul unităţii. În urma controalelor s-a constatat nerespectarea condiţiilor de păstrare a produselor alimentare în spaţiile de frig, necomunicarea contractelor individuale de muncă ale salariaţilor, nerespectarea obligaţiei privind verificarea zilnică a stării de sănătate a angajaţilor şi neacordarea sporului de noapte.

    Preţuri şi tarife neclare
    De asemenea, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Satu Mare a raportat că a verificat şi contractele de prestări servicii de alimentaţie publică încheiate cu consumatorul. S-a constatat faptul că operatorii economici verificaţi nu au avut o redactare clară a clauzelor contractuale, cu indicarea exactă a preţurilor şi tarifelor, nu aveau menţionată suma totală de plată pentru serviciul prestat, nu era menţionat clar momentul achitării avansului şi valoarea acestuia, nu erau menţionate cazurile de forţă majoră. Au fost aplicate două sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 1.400 de lei şi nouă sancţiuni contravenţionale cu avertisment, fiind dispusă măsura de remediere a deficienţelor constatate, se mai arată în comunicatul respectiv.

    Ciprian Bâtea

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE