More

    Scandal interconfesional la Crucişor

    Dintre cele două biserici pe care credincioşii ortodocşi le-au avut în satul Crucişor, ieri au rămas doar cu una deoarece lăcaşul de cult din zona numită Moara Borşii a fost retrocedat greco-catolicilor. Acest lucru s-a făcut în baza unei sentinţe definitive şi irevocabile dată de Judecătoria Satu Mare după şase ani de judecată între ortodocşi şi greco-catolici. Sentinţa a fost pusă în aplicare de executorul judecătoresc Radu Danciu, asistat de jandarmi. Câteva zeci de credincioşi ortodocşi s-au adunat la biserică încercând să se opună executării silite, dar din fericire nu s-a ajuns la acte de violenţă.

    Sentinţă definitivă şi irevocabilă
    În jurul orei 10.00, executorul judecătoresc Radu Danciu a ajuns la biserica cu pricina, însoţit de jandarmi şi poliţişti. Aici era aşteptat de câteva zeci de credincioşi ortodocşi şi de preotul ortodox Daniel Chira. Aceştia au încercat să explice oamenilor legii că biserica, construită în 1883, a fost recent renovată de către ortodocşi, că au fost cheltuiţi foarte mulţi bani şi că nu este nici moral şi nici cinstit ca acum să fie dată greco-catolicilor. Mai mult decât atât, pe unul dintre pereţii bisericii erau pictate chipurile ÎPS Justinian Chira, arhiepiscopul ortodox al Maramureşului şi Sătmarului, şi al PS Iustin Sigheteanu, episcopul vicar al Maramureşului şi Sătmarului.

    Executorul judecătoresc le-a explicat credincioşilor că este vorba despre o sentinţă judecătorească definitivă şi irevocabilă care trebuie pusă în aplicare, şi a făcut apel la credincioşi ca acest lucru să se facă fără acte de violenţă. Cu toate că s-a vociferat foarte mult, în cele din urmă ortodocşii au acceptat decizia. „Nu suntem de acord cu decizia Justiţiei, dar ne supunem legilor”, a spus şi preotul ortodox Daniel Chira.

    În această situaţie, credincioşii au fost poftiţi afară din biserică şi a fost întocmit un proces verbal de punere în posesie a lăcaşului de cult în favoarea Cultului Greco-Catolic, întocmit în cinci exemplare, şi semnat atât de preotul ortodox cât şi de preotul greco-catolic Dorin Soponar. S-a făcut apoi şi un inventar al bunurilor din biserică.

    Doar vociferări, fără acte de violenţă
    Între timp, afară credincioşii ortodocşi au vociferat într-una, afirmând că este o nedreptate ceea ce se întâmplă. „Aici în sat sunt 500 de ortodocşi şi cel mult 20 de greco-catolici. Nu este normal ca noi, majoritatea, să rămânem fără biserică, şi să fie dată greco-catolicilor care sunt mult mai puţini”, a spus o femeie.

    Bărbaţii spun că dacă nu ar fi fost întreţinută de ortodocşi, acum biserica nici nu ar fi existat. „De-a lungul timpului am tot renovat-o. Acum patru-cinci ani am terminat şi noua pictură, iar acum, pe când să ne bucurăm şi noi de ea, trebuie să o dăm. Nu este cinstit”, a spus acesta.

    Spiritele s-au încins când credincioşii ortodocşi au observat că reprezentanţii Bisericii Greco-Catolice schimbă yala lăcaşului de cult. „Nu vă este ruşine? De ce schimbaţi yala?”; „Voi aţi pus uşa asta? Să schimbaţi yala la uşile pe care le-aţi pus voi”, au fost doar câteva dintre vociferările credincioşilor ortodocşi.

    Înjurături ca la uşa… bisericii
    După ce au fost semnate actele, preotul greco-catolic Dorin Soponar, fiu al satului Crucişor, a părăsit biserica flancat de jandarmi. Credincioşii nu au scăpat ocazia să-l huiduie şi să-i arunce vorbe de ocară. „Nu îţi este ruşine? Eşti fiu al satului. Eşti mândru de ce ai făcut?”; „Să îţi fie ruşine că ai băgat ură între sătenii în satul în care ai copilărit!”, au fost doar câteva din cuvintele spuse de credincioşi.

    Cu toate că se aflau în curtea bisericii, chiar în faţa uşii de acces în biserică, au fost unii creştini care nu s-au putut controla şi l-au înjurat pe preotul greco-catolic.

    Un licăr de speranţă
    Din fericire, însă, există şi un licăr de speranţă în aplanarea acestui conflict interconfesional. Atât preotul ortodox cât şi cel greco-catolic au spus că în perioada următoare vor fi purtate discuţii pentru ca slujbele să fie ţinute alternativ. În sat sunt practic două biserici, astfel că una dintre soluţii ar fi ca într-o duminică, într-o biserică să slujească preotul ortodox iar în cealaltă cel greco-catolic, urmând ca rolurile să se inverseze în a doua duminică.

    Până atunci, însă, credincioşii ortodocşi au spus că de sărbătoarea Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena vor ţine slujba în aer liber, lângă o troiţă din curtea bisericii.

    Florin Dura

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE