În era post-internet, AI (Inteligența Artificială) a devenit o parte integrantă a peisajului tehnologic, schimbând fundamental modul în care omul interacționează cu informația, cu mașina și cu mediul online. Educație 4.0., conexă Revoluției 4.0., anunță o nouă eră a predării-învățării-evaluării prin tehnologie, AI devenind un ”actor” dinamic și activ în personalizarea experienței de învățare, remodelând pattern-urile, completând scenariile didactice cu resurse care îmbogățesc predarea, aceasta devenind mai captivantă și personalizată, generând o nouă paradigmă.
Literatura predată în metodologia transdisciplinarității găsește în AI un instrument extrem de util, oferind multiple posibilități, amplificând experiența educațională. Iar orele de Comunicare își schimbă abordarea, când intervine și ALEXA, asistentul virtual bazat pe AI, dezvoltat de Amazon.
Cu juniorii Echipei Multitouchcnme a Colegiului Național ,,Mihai Eminescu” experimentăm utilizarea AI în crearea de resurse și jocuri educaționale, utile în predarea literaturii și, implicit, în configurarea proiectelor STEAM, în metodologia transdisciplinarității, cu care participăm la competiții naționale și internaționale. Acest nou demers de cercetare le dezvoltă elevilor abilități cross-curriculare, tehnologice, gândirea creativă și deschiderea spre viitorul digital. În toate proiectele de cercetare pe care le dezvoltăm, suntem preocupați să respectăm aspectele etice care decurg din configurarea unui produs, legile și reglementările din domeniul AI și al protecției datelor.
Un prim produs în care am integrat AI în predarea literaturii, mai precis în caracterizarea unui personaj, l-au realizat juniorii Echipei, un grup de băieți entuziaști și curioși, din clasa a IX-a A, viitori developeri și softweri: Luca Rusu, Andrei Man, Raul Govor, Peter Farcău, Matei Cîmpean și Ștefan Pal, mentorați de dr.Georgeta Cozma, coordonatoarea Echipei Multitouchcnme.
Pe baza unui scenariu, creat în echipă, s-a generat un dialog între ,,ființa de hârtie” (R.Barthes), Holden, protagonistul romanului ,,De veghe în lanul de secară” și autorul romanului, J D.Salinger. Echipa de proiect a creat un video, integrând, în mod responsabil, uneltele AI. Produsul face parte din proiectul literar transdisciplinar ,,Adolescența – între zbor sau cădere” și a fost prezentat în cadrul vizitei comisiei de evaluare ARACIP, din 16 Nov.2023.
Ne propunem să dezvoltăm un set de asemenea resurse, utile nu doar la literatură, cât și la alte discipline.
Sursa: https://www.youtube.com/watch?v=4OUewpXXl4M
DR. Georgeta Cozma