Chiar dacă nu la acelaşi nivel ca şi în anii grei ai crizei economice din perioada anilor 2008-2010, în zona centrală a municipiului Satu Mare sunt o sumedenie de spaţii comerciale neocupate. Tot mai multe vitrine goale cu anunţuri de vânzare sau închiriere împânzesc oraşul. În ciuda creşterii economice, comercianţii încă au probleme în ceea ce priveşte dezvoltarea sau măcar menţinerea pe linie de plutire a afacerilor de retail. Problema pare să fie preţul ridicat al chiriei în comparaţie cu volumul de marfă vândută.
Chiriile mari sunt de vină
Chiriile mari, peste ceea ce îşi pot permite patronii de boutiq-uri, determină ca multe dintre aceste spaţii să rămână neocupate. Pe strada Mihai Viteazu, bulevardul I.C. Brătianu şi continuarea sa spre Gară, Calea Traian, dar şi pe Corso, strada Ştefan cel Mare sau strada Horea pot fi găsite multe astfel de spaţii goale. Din informaţiile agenţiilor imobiliare, închirierea unui spaţiu comercial în centrul municipiului Satu Mare variază între 4 şi 8 euro pe metru pătrat depinzând de facilităţile oferite de locaţie şi utilităţile puse la dispoziţie de proprietar. Preţurile sunt totuşi mai mici decât în Baia Mare unde închirierea unui spaţiu comercial ultracentral şi finisat poate ajunge şi până la 11 euro pe metru pătrat, sau Cluj, unde un comerciant poate plăti chiar şi 40 de euro pe metru pătrat.
Comercianţii se plângă că preţurile sunt prea ridicate în timp ce vânzările stagnează. “Am încercat să-mi deschid o afacere cu haine, dar din păcate nu prea a mers. Chiria care mi se cerea pentru un spaţiu comercial ultracentral a fost mult peste ceea ce-mi puteam eu permite, astfel că am fost nevoit să renunţ şi să mă îndrept spre o zonă cu chirii mai ieftine”, ne-a declarat patronul unui magazin central care tocmai a renunţat la un astfel de spaţiu.
Spaţiile rămase goale îi preocupă şi pe funcţionarii Primăriei Satu Mare care au observat şi un alt fenomen, care atestă acelaşi lucru, şi anume faptul că economia se mişcă încă greu, ca urmare afacerile merg destul de prost.
Magazin de fiţe transformat în second-hand
De remarcat este, însă, faptul că magazinele second hand câştigă tot mai mult teren. Dacă până în urmă cu doi-trei ani aceste magazine puteau fi găsite doar în cartiere, în spaţii minuscule de la parterul unor blocuri, acum şi-au făcut loc chiar în buricul târgului.
În zone apropiate de Centrul vechi pot fi văzute trei-patru astfel de magazine. “Nu ne plângem. Avem clientelă din toate categoriile sociale: atât oameni cu bani, cât şi oameni mai săraci. Mulţi preferă să-şi cumpere haine de calitate de la noi, chiar dacă sunt la mâna a doua, decât să dea poate de zece ori preţul pentru acelaşi articol vestimentar într-un magazin de fiţe. După ce a fost purtat o dată, nimeni nu îşi mai dă seama dacă pantalonul de blugi a fost luat de la noi sau dintr-un astfel de magazin”, ne-a declarat patroana unui magazin de haine second-hand.
Florin Dura