More


    Caleidoscop Cultural – Elemente tradiționale din istoria muzicală a chilienilor (episodul 11)

    =

    Rămânem în Chile … ȚARA UNDE SOARELE APUNE … și dacă în episodul trecut am studiat muzica și instrumentele tradiționale din Cultura muzicală ”Mapuche”, azi vom face cunoștință cu unul dintre cei mai mari compozitori de muzică tradițională cultă din America Latină, un compozitor ale cărui lucrări au fost și sunt cântate cu mândrie de chilieni … Vicente Bianchi.

    În 1964, după Conciliul Vatican II, Biserica Catolică a fost de acord să autorizeze sărbătorirea Liturghiei în limba țării proprii, o rezoluție care a dat o aprobare definitivă proiectului pe care Bianchi l-a maturizat ani de zile: “Vroiam atunci să-mi dau patriei, Bisericii și poporul său creștin o lucrare de inspirație similară, însă foarte chiliană, simplă, solemnă, fără o elaborare tehnică excesivă și o absorbție ușor populară și foarte reprezentativă pentru naționalitatea și devotamentul nostru religios. Era imposibilă sarcina, la acel moment, pentru că toate textele bisericii erau în latină, pentru că amestecul acelui limbaj cu ritmurile chiliene nu ar fi fost foarte fericit” (Vicente Bianchi – Broșura discului Misa a la Chilena și alte 6 teme chileze Interpretează Chorus Chile Sing Santiago: EMI, 1991.).

    Vicente Bianchi a fost acel compozitor progresist, care prin creația componistică a avut o mare contribuție în realizarea patrimoniului muzical liturgic în limba natală, în primii ani de după conciliu, fiind considerat părintele literaturii muzicale liturgice moderne, lucrările sale religioase incluzând titlurile: ”Liturghia chiliană”, ”Liturghia Crucii de Sud”, ”Liturghia Huaso”, ”Te Deum” și lucrări mai mici precum: ”Ave Maria”, ”Magnificat”, ”Rugăciunea pentru pace din Chile”, ”Cântecul către Teresa de Los Andes”, ”Oratoriu de Crăciun”, ”Istoria din Bethlehem”, dar și colinde variate. Printre muzica simfonică a lui Bianchi se numără lucrările: ”Symphonic Triptych”, ”Songs chilian”, ”O țară numită Chile”, ”Bumblebees”, ”Scherzando”, ”Rhythmic Tune”, Momento Andino, Variații în aer ale cueca, Prelude melancholic, Remoliendă și Quartets String. (Rodríguez, Ana (28 de noviembre de 2010). «”La sinvergüenzura llega a tal grado que se lo dieron a la hermana de uno de los jurados”». The Clinic. Consultado el 24 de agosto de 2016.).

    Francisco Vicente Germán Bianchi Alarcón a fost cel mai mare dintre cei cinci copii ai lui Germán Bianchi și Blanca Alarcón. ”Copilăria și-a petrecut-o între Liceul ”Manuel de Salas” și casa părintească din Ñuñoa. Între 6 și 20 de ani, a compus multe lucrări, în perioada 1929 și 1937, studiind la Conservatorul Național al Muzicii.

    La vârsta de 17 ani a debutat în lumea radioului, ceea ce l-a determinat să lucreze ca radiodifuzor o mare parte din viața sa și să formeze primele orchestre profesionale. După ce s-a retras din programul de copii de la postul de radio ”Otto Becker”, unde a rămas timp de mai mulți ani, Vicente Bianchi a fost angajat în 1940 la Radio ”Agriculture”, unde și-a format primul octet profesionist, colaborând cu cântăreți precum Malú Gatica, în acest moment el perfecționându-se ca pianist de acompaniament și aranjament și chiar a cântat cu cântăreți la fel de proeminenți ca Tito Schipa, evenimentul petrecându-se în timpul călătoriei sale în Chile”. (PONCE., David. «Vicente Bianchi». Musicapopular.cl. Consultado el 27 de septiembre de 2018. ).

    La 23 de ani, a fost angajat de Radio El Mundo din Buenos Aires – Argentina, un post foarte important la vremea aceea, care avea o orchestră de 14 instrumentiști argentinieni, el fiind dirijor. ”S-a întors în Chile în anul 1949 și a fost angajat de Radio ”Mining”, fiind responsabil de o orchestră de treizeci de muzicieni care interpreta diverse genuri și muzică chiliană pe propriile aranjamente muzicale, fiind apoi convocat în 1951 de către Radio ”Sol de Lima” pentru realizarea a 12 programe, care au avut un astfel de succes încât a fost angajat să ocupe postul de dirijor al orchestrei timp de încă patru ani. După succesul acestui turneu de succes în industria de înregistrări locale, Bianchi s-a întors în Chile în anul 1955 intrând în ”Cooperative Radio” din Santiago” (BARRIOS P. Alondra (24 de septiembre de 2018). «Muere Vicente Bianchi, Premio Nacional de Artes Musicales, a los 98 años». EMOL. Consultado el 24 de septiembre de 2018.).

    ”Principala contribuție muzicologică a lui Vicente Bianchi constă în sinteza pe care el a realizat-o între instrumentație – sistemul tonal de muzică învățată, și structurile și melodiile folclorului chilian, dând naștere unui stil deosebit. Această înclinație l-a ajutat pe Bianchi să studieze și orchestreze genuri rafinate ca: jogging, caroling, bolero, ecouze etc. Această activitate a fost asociată cu salvarea sunetului tradițional latino – american care a avut loc în muzica mexicană și în alte zone folclorice din America Latină.


    În plan profesional, el a realizat aranjamente orchestrale pentru stilul clasic al repertoriului la modă de cântece populare, cum ar fi cele ale cântăreței Lucho Gatica, printre alți cântăreți pe care îi ajută la realizarea orchestrărilor fiind soprana Rayén Quitral, Clara Stock, Nora López, Angélica Montes, Ramón Vinay, Tito Schipa, Veronica Villarroel, Pedro Vargas, Leo Marini și Carmen Sevilla.

    Repertoriul cuprinde mai mult de 150 de lucrări scrise, printre care lucrări religioase, cărți de Crăciun, muzică ce descrie istoria chilienilor, imnuri și marșuri, muzică simfonică chiliană și peruviană. Printre cele mai amintite lucrări ale muzicii lui Vicente Bianchi se numără melodiile lui Manuel Rodríguez (1955), Romanul de los Carrera (1956), Canto Bernardo O’Higgins (1956), A la flag de Chile (1970), Las Chillán Nights (1998) și piesa “Viña de mis amores” (1960), în plus față de participarea sa ca aranjor și orchestrator al La pergola de la flores în 1960. (MENANTEAU ARAVENA., Álvaro. «Vicente Bianchi Alarcón, una biografía musical y las implicancias de haber obtenido el Premio Nacional de Artes Musicales 2016». https://revistamusicalchilena.uchile.cl/. Consultado el 29 de septiembre de 2018.).

    Lucrarea instrumental-vocală, monumentală prin armonizarea populară a instrumentelor și părților vocale, de referință pentru spiritul de reînnoire spirituală a poporului chilian, rămâne ”MISA CHILENA”, lucrare pe care Vicente Bianchi a compus-o în primii ani ai deceniului VII din secolul al XX-lea și pe care o să o analizăm în episodul următor.

    Valeriu Ioan



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img