Premierul Victor Ponta a promis, în campania electorală din 2012, că nu va mai guverna prin ordonanţe de urgenţă şi îi va reda Parlamentului rolul de principal for legislativ. Recent, premierul a reiterat promisiunea din campanie, decis să lase Parlamentul să adopte toate proiectele importante.
Reorientarea către Parlament, lăudabilă în fond, vine în contextul în care premierul a preferat în ultima vreme, în cazul câtorva decizii controversate – cum ar fi eutanasierea maidanezilor – să lase rezolvarea pe seama Legislativului. De altminteri, proiectele aflate pe ordinea de zi a şedinţei de guvern din miercurea trecută au fost transformate din ordonanţe de urgenţă în proiecte de legi ce urmează să fie transmise Parlamentului spre adoptare. În această situaţie, rămâne de văzut dacă vor avea aceeaşi soartă şi noile modificări ale Codului Rutier lansate de Ministerul Afacerilor Interne în dezbatere publică.
Noile modificări ale Codului Rutier sunt determinate de creşterea numărului accidentelor de circulaţie care în anul trecut au dus la decesul a 2.040 de persoane iar statistica din primele opt luni ale acestui an nu sunt nici pe departe liniştitoare. Din acest motiv, noile modificări sunt mult mai drastice şi, având în vedere că acestea ar putea intra în vigoare peste două luni, se impune a fi cunoscute şi respectate cu vigoare. Mai cu seamă că cei ce se vor afla sub incidenţa lor riscă amenzi usturătoare, suspendarea permisului de conducere, în funcţie de gravitatea contravenţiei de până la patru ani la care, după caz, se pot adăuga eventuale sancţiuni penale.
Nu ne propunem să prezentăm în detaliu noile modificări ale Codului Rutier, cei interesaţi având multe posibilităţi de a avea acces la ele. Atragem însă un serios semnal de alarmă asupra faptului că ele au în vedere cu prioritate conducerea autovehiculelor sub influenţa alcoolului şi depăşirea limitei de viteză, dar printre altele şi neacordarea priorităţii, nepurtarea centurii de siguranţă, trecere pe roşu, conducerea pe contrasens sau neacordarea de prioritate pietonilor. Vor fi majorate de asemenea şi punctele de penalizare pentru sancţiuni.
Şeful Poliţiei Rutiere, comisarul şef Lucian Diniţă, nu exclude posibilitatea unor reacţii negative din partea conducătorilor auto, dar nici reacţiile unor reprezentanţi ai clasei politice care, din motive pur electorale, mizând pe potenţialele voturi ale numeroaselor persoane cu permise de conducere, să declare că noile sancţiuni sunt exagerat de mari. Adevărul este însă că în toate ţările Uniunii Europene s-au aplicat soluţii drastice care au diminuat considerabil numărul accidentelor rutiere şi al victimelor. Din acest punt de vedere, şi în România există mult loc pentru mai bine.
Voicu D. Rusu