Conducerea Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Satu Mare susţine că timpii de reacţie s-au îmbunătăţit evident în ultimul an faţă de anii precedenţi, în timp ce baza materială a înregistrat o îmbunătăţire substanţială. Poziţia a fost făcută publică ieri de către inspectorul şef al Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Satu Mare, colonelul Dan Gheorghe, cu ocazia prezentării bilanţului de activitate a instituţiei pe anul trecut. La eveniment au mai participat prefectul Eugeniu Avram, primarul municipiului Satu Mare, Dorel Coica, alături de alţi reprezentanţi ai instituţiilor publice deconcentrate din judeţul Satu Mare. “În concluzie, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SOMEŞ” al judeţului Satu Mare şi-a îndeplinit misiunile încredinţate, a gestionat situaţiile de urgenţă şi riscurile teritoriale, fapt ce ne îndreptăţeşte să afirmăm că suntem pregătiţi profesional să intervenim în orice moment, în scopul salvării oamenilor şi protejării bunurilor materiale”, a conchis colonelul Dan Gheorghe.
Timpi mai buni de reacţie
Conform datelor puse la dispoziţie de către ISU Satu Mare, în anul 2013 s-au înregistrat un număr de 4.170 de apeluri de urgenţă, rezultând o medie de 11 solicitări pe zi, din care 200 de incendii, 44 de incendii de vegetaţie, 3.541 de intervenţii S.M.U.R.D., 121 de intervenţii întoarse din drum, 81 intervenţii pentru asigurarea / supravegherea zonei de producere probabilă a unei situaţii de urgenţă, 72 de alte situaţii de urgenţă, respectiv 24 de inundaţii, 18 fenomene meteorologice periculoase, 24 de asanări de muniţie, 2 intervenţii pentru distrugerea elementelor de muniţie, o explozie mare la suprafaţă. Şi cum nu se putea altfel, un număr de 11 alarme s-au dovedit a fi alerte false.
Conform aceleiaşi surse, timpul mediu de răspuns la incendii a fost de 9 minute şi 56 de secunde, ceea ce înseamnă că timpul mediu de răspuns a fost cu 3 minute şi 36 de secunde mai mic decât în anul 2012, în timp ce timpul mediu de intervenţie la incendii a fost de 58 de minute şi 30 de secunde, cu 28 de secunde mai mic decât în anul 2012. Totodată, timpul mediu de răspuns la S.M.U.R.D. a fost de 13 minute şi 18 secunde, cu 1 minut şi 27 de secunde mai mic decât în anul 2012, respectiv timpul mediu de intervenţie la S.M.U.R.D. a fost de 39 de minute şi 33 de secunde, cu 1 minut şi 48 de secunde mai mic decât în anul 2012.
Peste o mie de controale, mii de deficienţe constatate
Conducerea Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Satu Mare a mai arătat că în anul 2013 s-au organizat şi executat 1.143 de controale, din care 159 la obiective de investiţii, 632 la operatori economici, trei la obiective supuse controlului activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, 264 la instituţii, 14 la construcţii hidrotehnice, şapte la puncte de comandă şi 69 la localităţi. Cu ocazia controalelor şi acţiunilor de prevenire desfăşurate au fost constatate 9.218 încălcări şi deficienţe privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţie civilă, iar 5.872 deficienţe au fost înlăturate prin activitatea de îndrumare şi control efectuată de inspectori. Din analiza deficienţelor constatate la numărul de inspectori ce încadrează inspecţia de prevenire, rezultă o valoare de 512 deficienţe constatate pe inspector, în creştere faţă de anul 2012. Din activitatea privind aplicarea sancţiunilor contravenţionale rezultă că în perioada analizată au fost aplicate 8.497 de avertismente şi 721 amenzi contravenţionale, în cuantum de 664.300 lei.
Situaţie bună în judeţ
La nivelul judeţului Satu Mare există un număr de 65 de consilii locale care au constituite Servicii Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă, care respectă criteriile minime de performanţă în funcţie de riscurile identificate în plan teritorial, susţine colonelul Dan Gheorghe. Grupele de intervenţie şi echipele specializate sunt dotate doar cu utilaje în funcţie de riscurile identificate în plan teritorial, la un număr de 43 unităţi administrativ- teritoriale. Starea de întreţinere şi funcţionare a celor 22 de autospeciale şi utilajelor este una corespunzătoare, având în vedere uzura avansată a acestora, unele cu o vechime de 49 ani.
Mai greu cu voluntariatul
În schimb, nu se respectă în totalitate criteriile privind încadrarea cu personal (angajat şi voluntar) a serviciilor voluntare, existând 15 localităţi în care nu s-au luat măsurile necesare pentru încadrarea funcţiei de şef serviciu cu personal angajat. În localităţile în care există autospeciale nu sunt încadraţi conducători autospeciale, în special în localităţile care şi-au achiziţionat autospeciale în ultimii doi ani. Nu se respectă obligaţia privind executarea serviciului în ture de către conducătorii de autospeciale.
Încheierea contractelor de voluntariat, conform legislaţiei în vigoare, pentru personalul voluntar din cadrul serviciilor este în continuare deficitară, existând 1.558 de contracte încheiate, raportat la cei 1.819 voluntari. Procentul de participare la programele de pregătire a personalului angajat şi voluntar a fost de 75%. În anul 2013 serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă au participat la 62 de incendii, şapte inundaţii, un fenomen meteo periculos şi şase alte intervenţii.
Ciprian Bâtea