După cele 76 de autospeciale intrate în ultimii ani în dotarea inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă din judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj, Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest pregăteşte o nouă tranşă de autospeciale. Este vorba despre şase utilaje de intervenţie la mare înălţime, care vor intra în dotarea inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă din cele şase judeţe până la sfârşitul anului viitor. Anunţul a fost făcut ieri de către directorul de proiect colonelul (r) Gheorghe Strâmb şi preşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Ştef, în cadrul unei conferinţe de presă. Singura piedică este pusă, din câte se pare, de Primăria Cluj-Napoca, care cere plata impozitelor pentru cele 76 de autospeciale, sumă de care Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Transilvania de Nord – ca şi proprietară a autospecialelor – nu dispune. Oficialii ADI susţin că autospecialele intrate în dotarea inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă sunt exceptate, potrivit legii, de la plata impozitelor. Gheorghe Strâmb a precizat că se caută soluţii inclusiv la nivelul Guvernului României.
Şase autospeciale pentru şase judeţe
Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Transilvania de Nord a primit undă verde pentru contractul de finanţare pentru proiectul “Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania de Nord – Etapa a III-a”. Valoarea totală a proiectului este de 11.600.000 lei, din care finanţarea nerambursabilă este de 11.368.000 lei. Obiectivul general al proiectului este îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice de urgenţă la nivelul Regiunii Nord-Vest prin creşterea capacităţii de răspuns adecvat situaţiilor de urgenţă şi prin sporirea gradului de siguranţă şi sănătate a cetăţenilor. Judeţele care beneficiază de aceste servicii sunt Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj.
Obiectivele specifice sunt reducerea timpului de intervenţie pentru acordarea primului ajutor calificat de către unităţile Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă în scopul ridicării capacităţii de acţiune şi reacţie adecvată a centrelor judeţene pentru prevenirea, limitarea şi înlăturarea efectelor negative ale evenimentelor de urgenţă; îmbunătăţirea nivelului tehnic şi de performanţă a serviciilor publice judeţene de urgenţă din Regiunea Nord-Vest prin achiziţionarea de echipamente specifice moderne, eficiente şi performante, respectiv consolidarea capacităţii de colaborare şi conlucrare operaţională între centrele judeţene de urgenţă din cadrul Regiunii Nord-Vest, precum şi a centrului regional/centrelor judeţene cu cele din judeţele limitrofe în perspectiva îmbunătăţirii siguranţei populaţiei, salvgardării vieţii, proprietăţii şi bunurilor.
Finanţare pentru mentenanţă
Preşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Ştef, a precizat că se impune identificarea unor noi surse de finanţare pentru asigurarea mentenanţei noilor dotări ale Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă. “Este un proiect de reuşit şi este în beneficiul locuitorilor judeţului Satu Mare. Şi această achiziţie, aceste autospeciale de intervenţie şi salvare de la înălţime, mai ales în zona municipiilor şi oraşelor, în aceste zone urbane, cred că este de mare ajutor pentru colegii noştri, pompierii. Vechile utilaje nu mai făceau faţă. Sigur că aceste discuţii există, vizavi de următorul program operaţional, şi eu cred că în următoarea perioadă trebuie să găsim neapărat un program ca să aplicăm în continuare pentru a putea întreţine această bază de dotare. Tocmai de aceea noi trebuie să asigurăm o continuitate ca această bază materială a inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă să fie în permanenţă păstrată la nivel optim, pentru a se putea interveni foarte rapid, foarte prompt, cu adevărat să îi putem ajuta pe cei aflaţi în asemenea situaţii”, a declarat Adrian Ştef.
Piedici de la Primăria Cluj-Napoca
Colonelul (r) Gheorghe Strâmb a ţinut să precizeze că nu sunt toate bune şi frumoase în acest proiect. Mai exact, Primăria Cluj-Napoca cere plata unui impozit pentru cele 76 de autospeciale intrate în dotarea inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă. Deşi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă, în calitate de beneficiare, sunt scutite de la plata impozitelor pe autospeciale, Primăria Cluj-Napoca invocă faptul că Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Transilvania de Nord este proprietarul de drept al autospecialelor, nefiind exceptată, potrivit Codului Fiscal, de la plata acestor impozite. Colonelul (r) Gheorghe Strâmb caută în prezent o soluţie pentru această problemă, inclusiv la nivelul Guvernului României. “Există şi unele sechele şi doresc să le spun chiar cu riscul de a supăra pe cineva. Primăria Cluj-Napoca insistă în continuare să plătim impozitul pe cele 76 de autospeciale, o valoare care se ridică la 53-54.000 de lei. Bani pe care, din păcate, asociaţia nu îi deţine, pentru că nu are un buget propriu. Bani pe care noi considerăm că sunt necuveniţi, fiindcă autospecialele de stins incendii sunt neimpozabile. Nicăieri în ţara aceasta nu se plăteşte impozit pe aceste autospeciale. Noi nu am avut alte soluţii decât să ne îndreptăm spre inspectoratele de urgenţă care au în comodat aceste speciale şi să le cerem să plătească respectiva cerere a Primăriei Cluj-Napoca. Am explicat în toate felurile că aceste maşini nu sunt nici măcar înmatriculate, ele sunt înregistrate la Ministerul de Interne. Încercăm să explicăm în toate felurile, dar nu se pricepe”, a declarat Gheorghe Strâmb.
Ciprian Bâtea

