More

    Cum verifici kilometrajul?

    3

     

    Aparent, problema verificării kilometrajului ar putea să pară foarte simplă la prima vedere. Ce poate fi mai simplu decât să te urci în maşină, contact şi citeşti afişajul ca să vezi numărul de kilometri. Insă piaţa este invadată de maşini cu kilometrajul “ajustat”. Vă propunem mai multe variante de verificare a informaţiei, vezi cum în rândurile de mai jos.

    Ei bine, în ultimii anii datorită exploziei de vânzări a maşinilor second-hand, în piaţă au apărut foarte multe maşini cu kilometraj-ul modificat. Nu insistăm în acest articol asupra motivului pentru care vânzătorii recurg la astfel de strategii de vânzare, lăsăm subiectul deschis pentru un articol viitor.

    Aşadar, revenind la modalităţile de verificare a kilometraj-ului, începem cu cea mai simplă metodă şi creştem treptat gradul de complexitate.

    După identificarea maşinii pe care vrem să o cumpărăm în urma unei operaţiuni de cercetare a pieţei, de comparaţie a modelelor care se încadrează în criteriile urmărite, putem trece la întocmirea listei scurte de maşini care ne interesează cu adevărat.

    Urmează etapa în care abordăm vânzătorul şi solicităm informaţiile tehnice ale maşinii, unul dintre ele fiind kilometraj-ul. Notaţi această informaţie si mergeţi cu ea la inspecţia fizică a maşinii.

    Metoda cea mai simplă este să se verifice numărul de kilometri afişaţi în bord la pornirea motorului. Dacă cifra corespunde cu cea comunicată de vânzător sau este apropiată atunci trecem la următoarea procedură.  Dacă apar diferenţe solicităm explicaţii suplimentare celui care vinde maşina.

    Metoda diagnosticării sistemelor electronice ale maşinii este preferabil să fie aplicată într-un service autorizat al mărcii respective sau se poate face şi în service-uri multibrand care au acces la software-ul original de diagnosticare al producătorului sau la platformele de diagnosticare online. În această situaţie se compară valorile din odometru (calculatorul de bord) şi calculatorul de motor. In funcţie de producător aceste informaţii pot să mai apară şi în unitatea de control a închiderii centralizate şi chip-ul cheilor de contact sau în body-control module (BCM), dacă valorile nu sunt identice sunt suspiciuni de fraudă.

    Verifică istoricul de service al autovehiculului. Producătorii pot elibera la cererea proprietarului un istoric de service al maşinii în care se evidenţiază numărul de kilometrii când maşina a intrat în service-ul autorizat pentru efectuarea anumitor operaţii. Este practic un jurnal in care sunt trecute căteva date care ne interesează în această situaţie: data de intrare în service, operaţiunea efectuată si cel mai important, kilometrajul la intrarea in service, cel care ne interesează de fapt.

    O altă variantă folosită pentru determinarea corectitudinii numărului de kilometrii afişaţi este răsfoirea carnetului de service. În această situaţie urmărim datele la care maşina a intrat în service pentru efectuarea reviziilor sau a lucrărilor în garanţie. În carnetul de service conform standardelor de marcă sunt trecuţi kilometrii când maşina a fost adusă la service. În funcţie de marcă, perioada de garanţie este, in general,  între 2 si 5 ani sau un anumit număr de kilometri. În perioada de garanţie, utilizatorul trebuie să efectueze reviziile în intervalele de timp sau kilometri precizate de producător, dovada efectuării acestor operaţii în limitele impuse este carnetul de service.  De aceea, consultarea carnetului de service este o altă metodă bună de verificare a kilometrajului pentru maşinile second-hand.

    Precizăm că, niciuna dintre metodele de mai sus, nu este 100% sigură, fiecare are anumite zone care pot fi direct influenţate de un vânzător abil (samsar), dar prin aplicarea lor combinată puteţi elimina o mare parte din riscul cumpărării unei maşini second-hand cu kilometraj-ul măsluit.

    ȘTIRI RECENT ADĂUGATE