Numeroşi sătmăreni apelează fără discernământ numărul unic de urgenţe 112 doar pentru a face mişto de operatori sau pentru a solicita cele mai trăsnite servicii şi informaţii. Ţinând liniile ocupate în mod nejustificat, aceştia pun în pericol vieţile altor sătmăreni aflaţi într-adevăr în situaţii de urgenţă. În ultimele trei luni, trei sferturi din apelurile către 112 la nivelul judeţului Satu Mare au fost false. Majoritatea apelurilor vin de pe cartele pre-pay, lucru care face aproape imposibilă identificarea apelantului miştocar. Un proiect de lege iniţiat de Ministerul Justiţiei ar putea contracara fenomenul apelurilor false. Potrivit proiectului de lege, începând de anul viitor, cartelele pre-pay vor putea fi cumpărate doar pe baza buletinului de identitate. De asemenea, actualii deţinători de cartele preplătite vor trebui să-şi comunice datele personale operatorilor de telefonie mobilă.
Doar un sfert din apeluri sunt reale
Peste 70% din apelurile primite anul trecut la 112 au fost false, acestea fiind iniţiate, în general, de pe cartele pre-pay de către copii, tineri sau persoane cu probleme psihice, se arată în bilanţul activităţii pe 2013 al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS). Statistica pe anul trecut realizată de STS arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite 17.463.468 apeluri. Dintre acestea 29,09% au fost reale şi 70,91% false. În urma identificării, 10.892 cetăţeni au fost sancţionaţi anul trecut pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în judeţele Teleorman şi Suceava şi în Bucureşti.
Fenomenul se manifestă din plin şi la nivelul jdueţului Satu Mare. Potrivit statisticilor publicate pe site-ul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, 73% din apelurile primite luna trecută de operatorii de la 112 au fost false. Astfel, din cele 20.697 de apeluri înregistrate, 5.591 s-au dovedit a fi reale, fiind distribuite astfel: 1.399 către Poliţie, 3.393 către Ambulanţă, 636 către ISU Someş Satu Mare şi SMURD, iar 163 către Jandarmerie. În cursul lunii mai, din cele 19.532 de apeluri recepţionate de 112 în judeţul nostru, doar 5.519 au fost reale, adică 28,25%. Restul de 71,75% au fost false. La fel s-au petrecut lucrurile şi în luna aprilie, doar 5.262 de apeluri din cele 18.962 primite în Satu Mare la 112 fiind reale. Procentual, în aprilie s-au înregistrat 62,25% apeluri false şi 27,75% apeluri reale.
Farsori de-a dreptul inconştienţi
Unii sătmăreni sună la 112 doar pentru distracţie, fără să ţină cont de faptul că, prin blocarea nejustificată a liniilor speciale, pot provoca pierderi de vieţi omeneşti, întrucât persoanele care chiar au nevoie de ajutorul autorităţilor nu pot ajunge la operatorii de la 112. Alte persoane, fără să cunoască scopul Numărului Unic de Urgenţă 112, le solicită operatorilor cele mai trăsnite servicii şi informaţii. “Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, se interesează despre evenimente care se petrec în localitatea lor, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale. Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi”, se arată într-un comunicat de presă al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS). În concluzie, unii sătmăreni, care doresc să se distreze apelând fără motiv numărul unic 112, pot pune în pericol vieţile concetăţenilor lor aflaţi în situaţii de urgenţă. Majoritatea farsorilor sună de pe cartele pre-pay, lucru care face aproape imposibilă identificarea lor.
Un proiect de lege binevenit
Toţi cei care folosesc cartele pre-pay vor fi nevoiţi să dea datele personale operatorului de telefonie mobilă. Proiectul de lege a primit şi acordul deputaţilor, iar potrivit ministrului Justiţiei, Robert Cazanciuc, care a propus această schimbare, operatorii de telefonie mobilă trebuie să trimită notificări către toţi utilizatorii. Avocatul Poporului este de altă părere şi a atacat la Curtea Constituţională a României această lege.
De altfel, acest proiect a fost aspru contestat şi de societatea civilă, unele organizaţii susţinând că aduce atingere la dreptul de viaţă privată şi la protecţia datelor personale. Regula ar urma să se aplice de la 1 ianuarie 2015, altfel “operatorul de telefonie mobilă va sista serviciul până când deţinătorul cartelei o va înregistra”. De asemenea, legea vizează inclusiv firmele care folosesc cartele pre-pay.
În ultimii ani, cartelele pre-pay au devenit mană cerească pentru răufăcători, nu numai pentru farsorii de la 112. Acestea pot fi găsite peste tot, la chioşcurile de ziare, la poştă, la furnizorii de telefonie mobilă sau la magazinele de cartier. O asemenea situaţie face ca identificarea utilizatorilor să fie greoaie şi să pună piedici în munca de cercetare penală.
În majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană, cartelele pre-pay pot fi achiziţionate doar după ce cumpărătorul îşi dă datele personale.
Szasz Lorand