Sătmărenii care au trăit de pe urma micului trafic cu Ucraina au fost nevoiţi să schimbe permanent produsele cu care au făcut contrabandă. Au început cu ţigări, dar introducerea restricţiilor şi pedepsele mai dure i-au determinat să se reorienteze. Au continuat cu alcool, zahăr, ulei, vin, bere şi detergenţi. Noile restricţii introduse în luna februarie 2014 i-au obligat să se reorienteze. Ultimii talibani ai micului trafic încearcă să supravieţuiască de pe urma contrabandei cu motorină, singura care mai este cât de cât rentabilă. Însă şi această afacere a ultimilor mici traficanţi pare să dea rateuri, întrucât tot mai mulţi sătmăreni încep să meargă chiar ei în Ucraina pentru a-şi face plinu.
Reglementări mult mai stricte
Începând din luna februarie a acestui an, cetăţenii români pot introduce în ţară, o singură dată pe săptămână, o cantitate limitată de produse accizabile. Este vorba de maxim două pachete de ţigări, 100 de bucăţi de ţigări de foi (având maxim trei grame fiecare), 50 de trabucuri şi 250 de grame de tutun de fumat. De asemenea, este permisă introducerea în ţară a unui litru de băuturi alcoolice de peste 22 de grade, a doi litri de băuturi alcoolice sub 22 de grade, respectiv a patru litri de vin şi a 16 litri de bere. Cetăţenii români mai pot aduce din Ucraina un rezervor standard de carburant, precum şi zece litri de carburant în rezervor portabil pe vehicul. Autorităţile au restricţionat şi cantitatea maximă de zahăr ce poate fi introdusă în ţară la un kilogram.
Călătorii trebuie să declare în scris bunurile conţinute în bagajele personale prin completarea “Declaraţiei de bunuri fără caracter comercial”, care este pusă la dispoziţie gratuit de birourile vamale. Declaraţiile sunt introduse într-o bază de date, astfel încât sătmărenii nu mai pot să aducă în ţară astfel de produse decât peste şapte zile de la depunerea declaraţiei anterioare.
Restricţii fentate cu cetăţenia dublă
Noile reglementări au dus la scăderea continuă a micului trafic prin Vama Halmeu. Aplicarea restricţiilor a făcut neprofitabilă contrabanda cu produse ucrainene. În prezent, mai există câţiva dintre foştii mici traficanţi care au rămas pe baricade. Aceştia reuşesc să-şi câştige existenţa aducând în ţară motorină. Cea mai slabă motorină ucraineană se găseşte la aproape jumătate din preţul practicat în staţiile PECO din ţara noastră. Astfel, micii traficanţi reueşesc să mai câştige ceva bani de pe urma motorinei. Ca să îşi mărească puţin profiturile, unii se folosesc de faptul că au obţinut cetăţenia maghiară. Astfel, aceştia pot fenta oarecum restricţiile, mergând în Ucraina o dată cu paşaportul românesc, iar apoi cu cel unguresc, înainte de expirarea celor şapte zile.
Afacere tot mai puţin profitabilă
Afacerile nu merg aşa cum şi-ar dori ultimii sătmăreni care se încăpăţânează să trăiască din micul trafic, întrucât tot mai mulţi concetăţeni de-ai lor încep să meargă singuri în Ucraina pentru a-şi umple rezervoarele. Până şi cea mai scumpă şi mai bună motorină ucraineană e mult mai ieftină decât în România. Iar sătm[renii care doresc combustibil ieftin pot să-şi facă plinul la prima staţie PECO de după Vama Diakovo, după care se pot reîntoarce în ţară fără probleme. În schimb, unii sătmăreni, dacă tot au trecut în Ucraina, îşi cumpără şi alte produse alimentare sau nealimentare.
Szasz Lorand