Primarul municipiului Satu Mare, Dorel Coica, s-a dezlănţuit ieri la adresa operatorului public de transport public local – Transurban. Totul a avut loc în cadrul şedinţei extraordinare a Consiliului Local Satu Mare. Edilul şef sătmărean a declarat că a luat în calcul renunţarea la serviciile Transurban, care ar fi cheltuit până în prezent un milion de euro într-o manieră profund netransparentă. Primarul Coica a precizat că va comanda un sondaj în rândurile populaţiei, cu atât mai mult cu cât angajaţii Transurban ar manifesta ostilitate faţă de sătmăreni. Dorel Coica a declarat că a purtat deja discuţii cu mai mulţi operatori privaţi, care şi-au manifestat disponibilitatea de a asigura transportul public local de persoane.
Buget suplimentat la Transurban
Consilierii locali au aprobat ieri proiectul de hotărâre privind aprobarea Bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat al S.C. Transurban S.A. Satu Mare. Dacă în plen consilierii s-au abţinut de la prea multe comentarii, cu excepţia priamarului Dorel Coica, discuţii interesante au avut loc în şedinţa comisiilor de specialitate. Potrivit proiectului de hotărâre, veniturile totale ale Transurbanului sunt de 10.220.000 lei, din care 6.453.000 lei provin din producţia vândută şi 3.721.000 lei provin din subvenţii acordate de către Primăria şi Consiliul Local Satu Mare.
În ceea ce priveşte cheltuielile, în sumă de 10.215.000 lei, nu mai puţin de jumătate, respectiv 5.332.000 lei, reprezintă cheltuieli salariale. Demn de menţionat este faptul că deşi majoritatea sătmărenilor nu sunt mulţumiţi de serviciile Transurban, angajaţii operatorului public de transport public local au primit sporuri şi prime în valoare de nu mai puţin de 1.077.000 lei. Şi mai exact, o treime din fondul de salarii reprezintă doar primele şi sporurile.
Nereguli cu nemiluita
Consilierii locali s-au abţinut de la prea multe comentarii pe marginea acestui subiect, dar primarul Dorel Coica s-a lansat într-un atac furibund la adresa Transurbanului. Edilul şef sătmărean a declarat, cu subiect şi predicat, că un inginer se ocupă, prin intermediul soţiei sale, cu afaceri ilegale cu piese auto. De altfel, potrivit bugetului Transurban, cheltuielile cu piesele de schimb sunt în valoare de 760.000 de lei, ceea ce reprezintă circa 8% din bugetul societăţii. De asemenea, un alt inginer ar fi mână în mână cu şoferii, trecându-le în registre ore suplimentare neefectuate, dar plătite cu bani grei din bugetul societăţii. Deşi primarul Dorel Coica susţine că a cam oprit robinetul cu bani obţinuţi din afaceri ilegale cu combustibil, cheltuielile cu combustibilii se ridică la 2.740.000 lei.
Sindicatul ameninţă cu greva
Primarul municipiului Satu Mare susţine că sindicaliştii din cadrul Transurban ar practica o oarecare formă de şantaj, ameninţând cu greva în momentul în care se aplică o serie de schimbări. “Când am vrut să le punem gps-uri şi să contorizăm consumul de combustibili nu au fost de acord, ne-au ameninţat cu greva cei din sindicat. Nu tolerez niciun fel de presiune din partea sindicatului. Nu este corect ca să aştepte să plece directorul în concediu pentru a ameninţa cu greva generală. Dar tot am reuşit să facem ordine. Dar mai sunt foarte multe nereguli la Transurban”, s-a plâns Dorel Coica.
Sondaj pentru externalizare
Pentru că s-a săturat de atâtea pierderi şi nereguli, primarul municipiului Satu Mare a declarat răspicat că a purtat o serie de discuţii cu operatorii privaţi pentru a asigura serviciul de transport public local în cazul în care se va lua decizia renunţării la serviciile Transurban. “Am avut deja discuţii cu firme private, ca şi o alternativă la Transurban. Interes există din partea operatorilor privaţi şi avem şi modelul altor oraşe, unde s-a reuşit un astfel de demers şi unde lucrurile funcţionează foarte bine”, a declarat Dorel Coica.
Edilul şef sătmărean a mai declarat că va comanda un sondaj în rândul sătmărenilor pentru a vedea în ce măsură populaţia este mulţumită de serviciile Transurban. “Personal, sunt total nemulţumit de cum şoferii de la Transurban înţeleg să respecte populaţia. Fumează în autobuz şi nu respectă programul, având un comportament nepotrivit faţă de călători. Controlorii nu îşi fac treaba pentru care sunt plătiţi. Acele automate de bilete nu sunt funcţionale, iar unde trebuiau puse nu s-au pus. Vom face un sondaj să vedem ce spun sătmărenii”, a conchis Dorel Coica.
Analiză la sânge, împreună cu consilierii
Primarul Coica i-a invitat pe consilierii sătmăreni să facă împreună cu executivul local o analiză la sânge a activităţii Transurban. Şedinţa de lucru ar urma să aibă loc după 1 septembrie, la sfârşitul perioadei de concedii. “Am dat până acum un milion de euro ca şi subvenţii, iar acum spun că nu mai au bani. Acum ne mai cer bani. Ei ne cer nouă majorare de salarii, vor salarii de trei-patru mii de lei, la fel ca şi la firmele private. Nu este corect. De aceea vă invit ca după 1 septembrie, după ce reveniţi toţi din concedii, să ne întâlnim şi să discutăm despre viitorul Transurban”, a precizat Dorel Coica.
Ciprian Bâtea