2022 a fost un an cu mari provocări economice, generate, în special, de războiul dintre Rusia și Ucraina, dar un an în care autoritatea de concurență a avut activitate intensă și rezultate bune.

Anul trecut ne-am concentrat eforturile, mai mult decât în alți ani, în domeniul ajutorului de stat, pentru a sprijini instituțiile să implementeze măsuri de sprijin care implică fonduri europene. Astfel, am evaluat măsuri de sprijin, din fonduri locale, naționale, europene, inclusiv PNRR, de aproape 145 de miliarde lei, reprezentând o creștere de 250% față de 2021. Aceste eforturi au fost necesare pentru că banii trebuie să ajungă rapid în economie, să ajute la dezvoltarea mediului de afaceri și la crearea de locuri de muncă, mai bine plătite. Și în ceea ce privește activitatea „clasică” a instituției, am avut rezultate bune. Am autorizat un număr record de tranzacții, am declanșat investigații în domenii importante, precum cea care vizează piața monetară interbancară și am finalizat cazuri complexe, cum este cel care a implicat două piețe adiacente: asigurări și service-uri auto” a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

INVESTIGAŢII DECLANŞATE

·         În 2022 au fost declanşate 16 investigaţii privind posibile încălcări ale Legii concurenţei, în domenii precum: piața monetară interbancară (ROBOR), întreținere și reparare a autovehiculelor, servicii de înregistrare a avizelor de înscriere în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliară, produse din tutun încălzit etc

An

Nr. investigații

2022

16

2021

16

2020

13

2019

9

·           Din totalul investigațiilor declanșate în 2022, aproximativ 40% vizează înțelegeri de tip cartel.

INVESTIGAŢII FINALIZATE/ AMENZI

·           Autoritatea de concurenţă a finalizat 8 investigaţii privind încălcarea Legii concurenţei, aplicând amenzi în valoare totală de 178,6 milioane lei (36,2 milioane euro), din care 94% reprezintă sancțiuni aplicate pentru înțelegeri de tip cartel.

·           Au fost sancționate 97 de companii, din care 90% au recunoscut încălcarea legi. Valoarea amenzilor aplicate acestor companii reprezintă aproximativ 60% din totalul amenzilor aplicate în aceste cazuri.

Printre cele mai importante amenzi se numără:

ü  130.974.928 lei (aprox. 26,6 milioane euro): 65 de companii și Asociația Concesionarilor Dacia, Renault și Nissan – ACODAREN, pentru că și-au coordonat comportamentul, prin intermediul ACODAREN, stabilind în comun, printre altele, un nivel fix al prețurilor pieselor de schimb și al tarifelor de manoperă utilizate în relația cu anumite societăți de asigurare.

      • Renault Commercial Roumanie SRL și societățile de asigurare implicate au fost sancționate cu amenzi totale de 120,9 milioane lei.
      • Restul sumei până la 130 de milioane lei reprezintă amenzile aplicate reparatorilor auto care au luat parte la înțelegere.
  • 15.120.946 lei (aproximativ 3 milioane euro): trei companii (Generali S.p.A. UK Branch, Generali România, Omniasig) și un broker de asigurări (Aon România), pentru încheierea unui acord pentru împărțirea clienților mari în patru licitații organizate de aceștia (Romatsa, Compania Națională „Aeroporturi București” – CNAB și Romaero).
  • 13.217.023 lei (aprox. 2,7 milioane euro): Volvo România, pentru că s-a înțeles cu distribuitorii din rețeaua sa în privința teritoriului în care aceștia puteau revinde camioanele noi, medii și grele, marca Renault; investigația a fost declanșată ca urmare a unei cereri de clemență.
  • 10.080.926 lei (aprox. 2 milioane euro): Mega Image, pentru furnizarea de informații inexacte privind prețurile unor produse de bază, precum uleiul de floarea-soarelui.
  • 4.886.811 lei (aprox. 990 mii euro) opt companii (Renania Trade SRL, Avanti SRL, Tricomexim SRL, T&T Invest SRL, Mariad Serv SRL, Litind SRL, Dalgeco Confecții Textile SRL, Lingemann Beschaffungssysteme) de pe piața de produse şi echipamente de protecție din domeniul sănătății și securității în muncă care își coordonau comportamentul prin schimburi de informații sensibile din punct de vedere comercial cu scopul de a-și crește marjele de profit. Astfel, companiile și-au împărțit clienții, realizând strategii comune de abordare a acestora, astfel încât să se asigure că nu se vor concura.

INSPECŢII INOPINATE

·           În 2022, s-au desfăşurat 18 inspecții, similar anului 2021, în cadrul cărora au fost controlate 60 de sedii/puncte de lucru.

·          Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.

INVESTIGAŢII ÎN DERULARE

·           La sfârşitul anului 2022, Consiliul Concurenţei avea în derulare 44 de investigaţii privind posibila încălcare a Legii concurenţei, din care cele mai multe (peste o treime) vizează înțelegeri de tip cartel.

ANCHETE SECTORIALE/STUDII/ANALIZE

·           La sfârşitul anului, erau în derulare 28 anchete sectoriale/studii/analize, dintre care 10 au fost declanşate în 2022.

·           Anul trecut au fost finalizate șapte anchete sectoriale/studii/analize în domenii precum:  farmaceutic (medicamente fără prescripție medicală și suplimente), transport alternativ; construcții (întreținerea și reparația drumurilor din municipiile reședință de județ); consultanță fiscală și audit financiar; aditivi alimentari etc

CONCENTRĂRI ECONOMICE

·           Pe parcursul anului 2022, Consiliul Concurenţei a autorizat 94 de tranzacții (concentrări economice), cele mai multe din ultimii 16 ani. Din acestea, două au fost autorizate cu condiţii, ambele vizând domeniul de sănătate:

  • preluarea Muntenia Medical Competences (Argeș) de către Medlife SA cu condiția plafonării tarifelor pentru serviciile de imagistică RMN și CT pe care Grupul Medlife le-ar presta în județul Argeș, pentru o perioadă de cinci ani, cu o indexare anuală cel mult la nivelul ratei inflației.

o    preluarea de către Diagnostic Rapid SA a Onco Card SRL și Onco Card Invest SRL, în condițiile menținerii unui anumit nivel al tarifelor practicate, precum și a unor indicatori de calitate, pentru o perioadă de 5 ani, la nivelul județului Brașov.

MONITORUL PREȚURILOR

·           Platformă online prin intermediul căreia consumatorii pot verifica atât prețurile carburanților și ale alimentelor, fără a mai fi nevoiți să se deplaseze la locațiile fizice ale benzinăriilor, respective ale magazinelor.

·           Monitorul Prețurilor Carburanțiloraproximativ 33,6 milioane căutări, în creștere cu circa 80% comparativ cu anul 2021.

·          În ceea ce privește produsele alimentare, cele mai căutate au fost:

Poziție

Produs

Apus ulei de floarea soarelui 1l

Băneasa făină 000 1kg

Spornic ulei 1l

Argus ulei de floarea soarelui 2l

Ulei Unisol 1l

Banane

Floriol Ulei floarea soarelui 2l

Coronița zahăr 1kg

Raza soarelui ulei floarea soarelui 1l

AB ulei de soia 1l

RELAŢIA CU INSTANŢELE DE JUDECATĂ

·      Consiliul Concurenţei a avut calitatea procesuală în 221 de dosare privind concurenţa;

·      89% – procentul hotărârilor Înaltei Curți de Casație și Justiție favorabile Consiliului Concurenței;

·      73% – procentul hotărârilor Curții de Apel București favorabile autorităţii de concurenţă;

·      Anul trecut, Înalta Curte de Casație și Justiție a menţinut 66% din valoarea totală a amenzilor contestate, iar Curtea de Apel București, 99% dintre acestea.

AJUTOR DE STAT

·           În 2022, Consiliul Concurenței a fost implicat în elaborarea de măsuri de sprijin pentru mediul economicce implică fonduri europene (inclusiv PNRR) și naționale în valoare totală de 144.902.402.475,63 lei (aprox 30 mld euro), reprezentând o creștere de aproximativ 250% față de anul anterior, din care:

  • fonduri europene:18.771.971.978 lei (3,831 mil euro)
  • PNRR: 20.629.144.580 lei (4,210 mil euro)

Tip buget

Valoare 2019 (lei)

Valoare 2020 (lei)

Valoare 2021 (lei)

Valoare 2022 (lei)

Buget fonduri  locale

13.218.331.629

884.358.447

60.000.000

517.201.934

Buget fonduri  naţionale

11.160.197.185

47.152.646.613

49.367.000.000

104.984.083.984

Buget fonduri europene și PNRR

3.361.898.295

10.126.210.282

9.003.000.000

39.401.116.558

-din care PNRR

20.629.144.580

Buget total

27.740.427.110

58.163.215.342

58.430.000.000

144.902.402.476

·      Printre măsurile de sprijin în care a fost implicată autoritatea de concurență se află:

  • Cadrul Temporar Ucraina (CTU): În contextul flexibilizării temporare a regulilor de ajutor de stat la nivelul UE, pentru a putea răspunde crizei energetice și economice provocate de agresiunea militară din Ucraina, pentru România, în 2022, au fost aprobate de forul european 4 măsuricu un buget total de circa 23,87 mdl lei:

o  ajutoare pentru firmele implicate în transportul rutier de mărfuri și persoane pentru compensarea creşterii preţului la combustibil pentru alimentarea motoarelor, ca urmare a conflictului armat din Ucraina;

o  schema de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi componentele acesteia – IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST;

o  schema cadru de ajutor de stat în contextul crizei economice generate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei implementată de Eximbank;

o  suport pentru producerea laptelui, uleiului, grăsimilor.

În baza CTU, la nivel european, s-au aprobat până în prezent măsuri, cu un buget cumulat de aproximativ 672 mld euro (din care circa 2/3 Germania și Franța), România aflându-se pe locul 10 în acest clasament.

 Cadrul temporar COVID: bugetul total al măsurilor de sprijin destinate atenuării efectelor crizei provocate de pandemia de COVID-19, aprobate de România până în prezent, este de aproximativ 15,38 miliarde deeuro. Din această sumă, la sfârșitul anului erau contractate 10,14 miliarde de euro, (respectiv 65,95% din bugetul total alocat), ceea ce reprezintă 3,60 % din PIB 2022.

 Contractele de servicii publice transport feroviar pentru perioada decembrie 2022-decembrie 2032: Pentru perioada decembrie 2022 – 11 decembrie 2032, valoarea sprijinului public pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, asigurată de la bugetul de stat, este de 43.811.960,00 de mii de lei.

 Restructurarea companiilor de stat:

      • Complexul Energetic Oltenia – aprobarea ajutorului și programului de restructurare (după o investigație)

  Tarom – ultima variantă a planului de restructurare a fost comunicată CE în data de 16.12.2022

 CFR Marfă – elaborarea unui nou scenariu, respectiv înființarea noii societăți (Carpatica Feroviar) ce va avea un obiectiv dublu: strategic (ținând cont de securitatea națională și de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale) și comercial.

·      Consiliul Concurenței a transmis 375 de opinii și puncte de vedere, avize și clarificări privind  incidența cu reglementările din domeniul ajutorului de stat.

LEGISLAȚIE, AVIZE ŞI PUNCTE DE VEDERE

·         În 2022, Consiliul Concurenței a elaborat 491 de avize, opinii şi puncte de vedere, răspunsuri și interpelări în ceea ce privește ajutorul de stat și concurența, un număr aproape dublu față de cel înregistrat în anul 2021.

Printre acte normative importante:

  • Practicile comerciale neloiale dintre companii în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar (Legea nr. 81/2022), care implementează o Directivă europeana: împreună cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale am elaborat regulamentul de aplicare al acesteia, aflat în prezent pe circuitul de avizare legislativă.
  • Modificarea legii privind concurența neloială à s-a introdus conceptul de poziție superioară de negociere.
  • Licența industrială unică – reducerea birocrației, a procedurilor complicate, necorelate între ele, și de durată, impuse de administrația publică companiilor care vor să desfășoare activități industriale în România.
  • Preluarea Regulamentului european (452/2019) privind stabilirea unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune.

PRIORITĂȚI 2023

„Anul acesta va fi un alt an dedicat ajutorului de stat, și mă refer atât la evaluarea măsurilor ce implică fonduri europene, cât și la finalizarea cazurilor aflate în analiza Comisiei Europene, cum sunt Tarom, CFR Marfă, Complexul Energetic Hunedoara. Vom finaliza o serie de investigații și ne vom continua eforturile de a supraveghea cu atenție deosebită sectoarele sensibile, cum sunt energia, produsele alimentare, serviciile financiare, iar in cazul în care constatăm încălcări ale legii, vom interveni și le vom sancționa”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.

Vor fi finalizate investigații în domenii precum:

Ø Energie: două investigații ce vizează un posibil comportament abuziv al companiilor Distribuție Energie Electrică România SA (membră a grupului CEZ) și, respectiv, Distribuție Energie Oltenia SA (din grupul Electrica), pe piața distribuției de energie electrică aferentă zonelor geografice pentru care cei doi operatori dețin licență de distribuție.Servicii de arhivare electronică/digitală – un posibil comportament anticoncurenţial al unor companii care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa serviciilor de arhivare electronică/digitală și arhivare fizică a documentelor, precum și a altor activități conexe acestora.

Ø produse electronice – posibile înțelegeri pentru fixarea preţurilor de vânzare în cadrul politicii comerciale implementate de Samsung Electronics România SRL în relația cu partenerii săi, printre care Altex România SRL, Flanco Retail SA și Dante Internațional SA, pentru produsele electrocasnice și IT&C

Ø ciment – posibilă înţelegere între Holcim (Romania) S.A., CRH Ciment (Romania) S.A. şi Heidelbergcement România S.A. realizată prin împărţirea pieţei producţiei şi comercializării cimentului din România

Ø Furnizarea de carte din România – o posibilă coordonare a comportamentului comercial, manifestat prin refuzul colectiv și coordonat de a vinde către un anumit client și/sau posibil concurent, cu intenția de a-l elimina de pe piață; investigația a fost declanșată pe baza informațiilor primite pe platforma Avertizorilor de concurență – posibilă coordonare a politicilor comerciale manifestată prin refuzul colectiv și coordonat de a vinde către un anumit client și/sau posibil concurent, cu intenția de a-l elimina de pe piață

Ø Licitații: un posibil comportament anticoncurenţial al unor companii în contextul participării în calitate de ofertanţi la procedurile de achiziţie publică având ca obiect activităţi de proiectare şi execuţie pentru realizarea proiectului „Hub Servicii (Centru de furnizare servicii electronice) la nivelul Ministerului Afacerilor Interne”.

  • În ceea ce privește ajutorul de stat activitatea va fi intensă și în continuare, având în vedere, pe de-o parte, măsurile de sprijin pentru revenirea din criză (Fonduri europene, Fondul pentru Modernizare în domeniul Energetic), iar pe de altă parte, cazurile aflate în analiza Comisiei Europene:

   PNRR:

Ø    Ajutor pentru Contracte pentru diferență.

Ø    Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare, inovare.

  Proiectele REPowerEU – Suplimentar față de fondurile alocate PNRR, România a obținut în contextul Planului REPowerEU circa 1,4 miliarde de euro pentru proiecte în domeniul energiei.

§  Soluționarea cazurilor aflate în analiza CE: Banca Națională de Dezvoltare, CFR Marfă, Tarom, Compania Națională a Uranului, Complexul Energetic Hunedoara, Platforma multimodală Galați.

 Abordarea unor noi cazuri complexe: proiectele de investiții în domeniul energiei nucleare, modificarea planului de închidere de mine, cazuri individuale de ajutor regional pentru proiecte mari de investiții etc.