Cu două zile în urmă, aflând din Satu Mare că de la Cultură nu va merge nimeni la vernisajul lui Dorel Petrehuş de la Negreşti Oaş, m-am propulsat prin autostop spre acel eveniment artistic. Ajungând acolo mai devreme am putut contempla în linişte cele peste 60 de lucrări expuse pe simezele Muzeului “Ţării Oaşului”. Impresionat de ceea ce vedeam, mi-am zis asemeni lui Pilat din Pont: “Ecce homo!” şi rememorând un alt moment clasic, în care era vorba de regele Midas (cel care era blestemat să transforme tot ce atinge în aur, inclusiv mâncarea), am cugetat la rându-mi: Tot ce face Dorel Petrehuş devine artă. Artă autentică!
De aproape trei decenii Oaşul nu mai e doar o zonă etnofolclorică cunoscută inclusiv peste hotare (prin danţ, ţâpurituri, joc la ciupercă, ceteră contră, zongoră), ci se afirmă prin Negreşti Oaş ca un centru al artelor plastice profesioniste. S-a ajuns la cea de a XXVII-a ediţie a celebrei “Art Bunavestire”, prin care s-au perindat prin această generoasă manifestare sute de plasticieni (pictori, sculptori, graficieni, sticlari, maeştri ai artelor decorative din ţară dar şi din străinătate)”. Primii afirmaţi în zonă, şi nu numai, dintre localnici au fost Vasile Ţânţaş şi Aurel Haiduc (devenit autor de manuale de artă, în cadrul Ministerului Învăţământului), urmaţi de Vasile Pop-Negreşteanu, Dorel Petrehuş, I. D. Ion, Corneliu Pop şi Ion Pop-Prilog. La aceste manifestări de elită au fost prezenţi, cu real şi onorabil folos, critici şi istorici de artă precum universitarii doctori în artă Constantin Prut şi soţia d-sale Alexandra Titu, autori ai unui “Dicţionar de artă internaţională” (în care au inclus şi plasticieni din Negreşti Oaş); Corneliu Antip, Negoiţă Lăptoiu, Tiberiu Alexa, Ioan Marchiş, George Arion şi alţii, care au scris prin reviste de artă şi cultură despre fenomenul “Negreşti Oaş”. La manifestările amintite mai sus au fost prezenţi plasticieni invitaţi din Franţa, Germania, Italia, Austria, Londra ş.a.
Întreaga activitate plastică efervescentă din Negreşti Oaş s-a desfăşurat sub aripa ocrotitoare a dr. Mihai Pop, regretatul fost director al Spitalului Negreşti Oaş. Galeria de artă a Muzeului negreştean îi poartă numele, iar la intrarea în instituţie, ca un salut de bun augur, se află bustul patronului spiritual al galeriei de artă dr. Mihai Pop, realizat de sculptorul sătmărean Radu Ciobanu. Alături de dr. Mihai Pop la permanentizarea manifestărilor spirituale s-a aflat tot timpul primarul Nicolae Bura, iar acum la alte alese dimensiuni veghează primarul Aurelia Fedorca.
De menţionat că parcul din centrul urbei este populat cu sculpturi realizate de artiştii participanţi în taberele de creaţie locale, iar interiorul Primăriei oraşului este ornamentat cu lucrări de pictură ce au aceeaşi provenienţă.
La vernisajul expoziţiei şi lansarea albumului “Dorel Petrehuş – Amprenta omului” a fost prezent, în mod tradiţional, un numeros public deja “profesionalizat” în a degusta şi arta profesionistă. Să nu uităm că Oaşul a mai dat un maestru al artei naive – locul I pe ţară – ţăranul Vasile Ionici, şcolit la Şcoala Populară de artă din Satu Mare de către pictorul profesor Ion Popdan.
Ovidiu Suciu