Secretul unei relaţii romantice nu este scris în stele, ci în forma reţelei sociale a unei persoane. O nouă cercetare realizată de Jon Kleinberg, informatician la Universitatea Cornell, şi Lars Backstrom, inginer la Facebook, dezvăluie că reţeaua socială a unei persoane poate dezvălui identitatea partenerului romantic şi poate chiar să prevestească dacă relaţia se apropie de sfârşit.
Cercetătorii au folosit datele a 1,3 milioane de utilizatori Facebook, selectaţi aleatoriu dintre toţi utilizatorii care îndeplineau următoarele condiţii: o vârstă mai mare de 20 de ani, cu 50-2.000 de prieteni şi care includeau numele partenerului în profilul lor. Volumul de date era uriaş: 379 de milioane de noduri şi 8,6 miliarde de legături. Datele au fost folosite în mod anonim.
Principalul rezultat a fost faptul că numărul total de prieteni comuni pe care îi au doi oameni dintr-un cuplu reprezintă un indicator slab al relaţiilor romantice. Cercetătorii au descoperit că un indicator mult mai bun era ceea ce specialiştii numesc „dispersiunea”. Acest termen desemnează atât prietenii comuni împărtăşiţi de două persoane, cât şi prietenii mai îndepărtaţi din reţeaua unei persoane. Un grad mare de dispersiune are loc atunci când prietenii comuni ai cuplului nu sunt conectaţi foarte bine între ei.
În graficul ce arată reţeaua unei persoane (mai sus), grupul din partea de sus reprezintă colegii de la serviciu. Grupul din partea dreaptă este format din prietenii din liceu. Nodul (prietenul) din partea stângă jos, cu legături spre două grupuri dense — dar totodată separat de aceste grupuri — este partenerul persoanei.
„Soţul/soţia sau partenerul romantic al unei persoane reprezintă un pod între diferite lumi sociale ale persoanei respective”, a explicat Kleinberg.
Algoritmul de dispersiune a putut identifica corect partenerul unui utilizator în 60% din cazuri. Deoarece toate persoanele studiate aveau cel puţin 50 de prieteni, ghicitul ar fi dus la identificarea corectă a partenerului în doar 2% din cazuri. De asemenea, algoritmul identifica în mod corect persoanele care se declarau a fi „într-o relaţie” într-o treime din cazuri — aşadar, o rată de succes de 1 din 3 faţă de 1 din 50 în cazul ghicirii aleatorii.
Foarte interesant era faptul că atunci când algoritmul eşua, acest lucru sugera că relaţia romantică întâmpina probleme. Un cuplu care formează o relaţie declarată şi care nu are o rată mare a dispersiunii pe Facebook este cu 50% mai predispus să se despartă în următoarele două luni decât un cuplu cu dispersiune mare, au descoperit cercetătorii.
Pentru Facebook, cercetarea face parte din eforturile sale automate de a analiza mai atent relaţiile dintre utilizatorii săi pentru a personaliza mai eficient conţinutul şi reclamele de pe site. Lars Backstrom, unul dintre cei doi autori ai studiului, este inginerul care gestionează News Feed-ul Facebook, ce livrează conţinut de la prietenii utilizatorului.
Cu cât Facebook ştie mai multe despre relaţiile unui utilizator, cu atât poate personaliza mai bine News Feed-ul. Spre exemplu, vreţi să vedeţi pozele ce înfăţişează un copil luând lecţii de înot ieri? Probabil că da, dacă este copilul unui membru de familie sau al unui coleg apropiat de la serviciu, însă probabil că nu dacă este cineva aflat la marginea reţelei dumneavoastră de 2.000 de „prieteni”.
Aşadar, cercetarea Facebook pare să confirme ceea ce ştiam deja: relaţiile care durează sunt cele în care cealaltă persoană ne oferă noi perspective asupra lumii. Cu toate acestea, este util ca acest lucru să fie confirmat de un volum mare de date şi de algoritmi. „Nu am mai avut această perspectivă până acum”, a concluzionat Kleinberg.