Guvernul negociază cu partenerii internaţionali ai României noi soluţii de majorare a veniturilor colectate la bugetul de stat, în contextul în care ţinta privind încasările din cel de-al treilea trimestru a fost ratată cu 3,9 miliarde de lei (876,4 milioane de euro), “gaura” din primele nouă luni ale anului ridicându-se astfel la 10,7 miliarde de lei (2,4 miliarde de euro), potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
În acest context, o măsură analizată de executiv este schimbarea metodologiei de calcul a accizelor la carburanţi. Cele două variante făcute publice până la ora actuală s-ar putea traduce prin noi scumpiri a benzinei şi a motorinei.
Legislaţia europeană prevede ca accizele să fie stabilite în euro la nivelul tuturor statelor membre. În fiecare an, cursul oficial folosit pentru transformarea taxelor în lei este, potrivit Codului Fiscal, rata de schimb afişată de Banca Centrală Europeană (BCE) în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului anterior.
Astfel,dacă acest mod de calcul se păstrează şi în 2014, cursul oficial va fi de 4,4485 de lei pe euro, în scădere cu 1,6% faţă de rata de schimb folosită în 2013, respectiv 4,5223 lei/euro.
Cursul de schimb ar putea duce la ieftinirea carburanţilor
Cursul la care sunt calculate accizele are un impact direct atât asupra încasărilor la buget ,cât şi asupra preţului carburanţilor, în condiţiile în care această taxă reprezintă 28% din preţul de la pompă al benzinei şi 23% din preţul motorinei.
Spre exemplu, în situaţia de faţă, costurile companiilor petroliere cu accizele ar urma să fie mai scăzute anul viitor. Dacă această scădere ar fi transferată în preţul carburanţilor, şoferii ar urma să scoată din buzunar cu aproape trei bani mai puţin pe litru de benzină şi cu 2 bani mai puţin pe litru de motorină, potrivit calculelor gândul care au luat în considerare un preţ mediu de 5,85 de lei/litru de benzină, respectiv 5,95 lei/litru de motorină.
Guvernul este însă nemulţumit de această metodologie de calcul. Liviu Voinea, ministrul Bugetului, susţine că raportarea la cursul de schimb nu se mai justifică deoarece acesta este foarte stabil în prezent.
“Vom vedea. Dumneavoastră găsiţi o motivaţie logică pentru care avem determinarea la 1 octombrie? A existat o motivaţie câtă vreme era clar că se depreciază permanent cursul de schimb. Şi atunci aveai cumva o certitudine că prin raportarea unui curs mai mare vei avea încasări. Dar cursul e foarte stabil, raportarea la cursul de schimb nu se justifică”, a spus Voinea la Gândul LIVE.
Cu cât s-ar putea scumpi litrul de benzină dacă accizele s-ar indexa cu inflaţia
O variantă luată în calcul este indexarea accizelor cu rata inflaţiei. În acest caz, acestea ar urma să fie majorate cu 3,3%, respectiv rata medie a inflaţiei din 2012, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).
În această situaţie, pe lângă veniturile statutui ar putea creşte şi preţul carburanţilor. Dacă majorarea accizelor cu rata inflaţiei va fi transferată în preţurile de la pompă, atunci şoferii ar putea plăti cu peste 5 bani în plus pentru un litru de benzină şi cu 4 bani în plus pentru un litru de motorină , reiese din calculele gândul.
Cel mai “scump” scenariu pentru şoferi din România rămâne însă varianta propusă de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, de a mări preţul unui litru de carburant cu 50 de bani, echivalentul a 10 eurocenţi, pentru a strânge 26 de miliarde de euro cât ar costa construirea a 4.000 de kilometri de autostradă.
Orice modificare a metodologiei de calcul a accizelor trebuie însă negociată cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI), aflaţi la Bucureşti, la discuţii cu autorităţile române.
Cât încasează statul din accize
În primele şase luni ale anului încasările din accize au fost cu 714 milioane de lei, echivalentul a 160,4 de milioane de euro (la un curs mediu de 4,45 lei/euro), mai scăzute decât veniturile din programul guvernului, reiese din datele privind execuţia bugetară.
Astfel, în perioada ianuarie-iunie, la buget s-au colectat accize în valoare de 9,96 miliarde de lei (2,23 miliarde de euro), cu 6,6% mai mici decât ţinta de 10,68 de miliarde de lei (2,4 miliarde de euro).
În trimestrul trei, respectiv iulie-septembrie, nivelul de colectare al accizelor s-a apropiat de ţinta executivului, însumând 5,87 de miliarde de lei, cu 21 de milioane de lei mai puţin decât încasările estimate în momentul redactării bugetului pe anul în curs, potrivit celor mai recente date Finanţelor.
Cu toate că în România nivelul accizelor în preţul carburanţilor este al doilea cel mai scăzut din Uniunea Europeană (366 de euro/1.000 de litri), după cel din Bulgaria (363 de euro/litru), raportat la salariul mediu net anual, acesta este unul dintre cele mai ridicate din Uniune.
Astfel, un şofer care parcurge anual circa 130.000 de km, având un consum mediu de 10%, cheltuieşte peste 13% din salariul mediu anual, respectiv 475 de euro, pe accizele care se regăsesc în preţul carburanţilor, accize care reprezintă venituri la buget, reiese din datele Comisiei Europene. În alte state precum Belgia sau Austria, procentul este de sub 3%