Adoptarea unui stil de viaţă sustenabil poate aduce economii, lunar, în medie, de 17,5% la bugetul de care dispune o familie. Acestea sunt rezultatele unui experiment social privind un stil de viaţă sustenabil, efectuat în această toamnă în România, de Unilever South Central Europe şi compania de cercetare 360Insights. Studiul a fost realizat pentru a răspunde consumatorilor la întrebarea ”Ce putem face pentru a avea un stil de viaţă mai sustenabil?”, prin oferirea unor soluţii simple şi eficiente.
Experimentul social a avut loc în casele a şapte familii de români, cu profile demografice diferite, timp de nouă săptămâni. Participanţii au monitorizat cantitatea de mâncare aruncată zilnic şi consumul de apă din gospodărie, oferind astfel o imagine de ansamblu asupra gestionării resurselor într-o gospodărie. În urma recomandărilor primite de la specialiştii implicaţi în acest proiect, cei şapte participanţi au făcut mici schimbări în stilul de viaţă al familiei pentru a reduce deşeurile alimentare şi consumul de apă. Printre recomandările primite din partea Unilever, pentru un stil de viaţă mai sustenabil, se numără: planificarea săptămânală a meselor, efectuarea cumpărăturilor pe bază de listă, congelarea şi refolosirea resturilor alimentare, mărirea frecvenţei duşurilor, în detrimentul băilor, oprirea apei în timpul spălării pe dinţi, planificarea eficientă a spălării hainelor.
”Studiile Unilever arată că 68% din amprenta de mediu generată de produsele noastre provine din consumul casnic, prin modul în care consumatorii le utilizează zi de zi. Prin urmare, una dintre cele mai mari provocări este de a identifica modalităţi de schimbare a comportamentului consumatorilor noştri, astfel încât să reducem impactul asupra mediului. Micile schimbări ale stilului nostru de viaţă pot reduce efectele negative asupra mediului, aducând totodată reduceri la bugetul gospodăriei”, a declarat Jarek Malinowski, managing director la Unilever South Central Europe.”
Participând la studiu, familiile implicate au fost surprinse de cantitatea de mâncare aruncată săptămânal. Monitorizarea deşeurilor alimentare i-a determinat să înţeleagă atât adevărata dimensiune a fenomenului, cât şi faptul că, luând măsuri, pot face economii la buget. Un studiu Unilever desfăşurat în România în acest an arată că 42% dintre respondenţi aruncă frecvent (săptămânal sau zilnic) la gunoi mâncarea consumată acasă.
În cele 6 săptămâni de implementare a recomandarilor, participanţii au economisit până la 8 metri cubi de apă şi au redus aproape în totalitate cantitatea de mâncare aruncată la gunoi.
Deşi au avut un program aglomerat, iar implementarea tuturor recomandărilor a fost, iniţial, greoaie, participanţii au înţeles că treptat şi-au schimbat stilul de viaţă. Efortul nu a fost, în final, atât de mare cum părea, fiind compensat de economii financiare.
”Mi se pare din ce în ce mai uşor de făcut. La inceput era mai dificil, acum deja devine natural şi deja mi-a intrat în instinct să gândesc astfel. Eu nu fac aceste schimbări doar pentru studiu, le fac pentru mine, şi vreau sa continui astfel. Este vorba despre principii, până la urmă. Poate în final se prinde ceva şi de cei mici”, a declarat, la încheierea proiectului, Liviu M., 43 de ani, tată a 3 copii.
Risipa de apă şi alimente este o problemă tot mai acută. În fiecare an, în Uniunea Europeană sunt aruncate 90 de milioane de tone de alimente (cca. 180 kg./locuitor), iar în România cantitatea depăşeşte 5 milioane de tone. În cazul apei, la nivelul întregii planete, doar cca. 2% din toată cantitatea de apă a planetei este apă dulce, iar cererile concurente pot duce, până în 2030, la un deficit estimat al aprovizionării cu apă pe plan mondial de 40%. Conform unui raport publicat de Comisia Europeană, creşterea populaţiei şi nevoile concurente ale consumatorilor de apă vor duce la o creştere a cererii de apă la nivel mondial cu 35-60% până în 2025, cu posibilitatea dublării până în 2050.
Mai mult, conform cifrelor publicate de Comisia Europeană, gospodăriile, restaurantele şi supermarketurile aruncă în prezent până la 50% din mâncarea bună de consum. Problema risipei de resurse a ajuns şi în atenţia Parlamentului European, care a solicitat adoptarea unor acţiuni ce vor duce la înjumătăţirea risipei de mâncare până în 2025 şi declararea anului 2014 Anul european de luptă împotriva risipei de alimente.
Unilever este unul dintre cei mai mari producători la nivel global de produse alimentare, produse de îngrijire a locuinţei şi produse de îngrijire personală, cu vânzări în peste 190 de ţări. Produsele companiei sunt utilizate de 2 miliarde de oameni, în fiecare zi. Unilever are 173.000 de angajaţi în toată lumea şi a generat vânzări de 51,3 miliarde euro în 2012. Portofoliul companiei include branduri precum Knorr, Omo, Dove, Sunsilk, Hellmann’s, Lipton, Rexona / Sure, Wall’s, Lux, Rama, Ponds şi Axe / Lynx.
Obiectivul cel mai ambiţios pentru Unilever este de a-şi dubla dimesiunea afacerii, în timp ce îşi reduce semnificativ impactul global asupra mediului (inclusiv sursele de provenienţă a materiilor prime, procesul de utilizare a produselor noastre de către consumatori şi eliminarea deşeurilor).
Unilever este lider în Dow Jones Sustainability World Indexes în rândul producătorilor din industria alimentară timp de 14 ani consecutivi.
360insights este o companie care ofera servicii complete de consultanta si cercetare de marketing, cu scopul de a-si ajuta clientii sa ia deciziile potrivite pentru dezvoltarea afacerii lor. Infiintata in 2008, 360insights a ajuns in cinci ani cea mai mare agentie independenta de cercetare din Romania. In evolutia sa, 360insights s-a definit pe piata ca fiind o companie care a colaborat cu companii din domenii si industrii variate, precum FMCG, Telecom, Auto, Financiar, Industria Farmaceutica, Media, Imobiliare, Resurse Umane, Marketing Social.