Vămile din nord-vestul ţării, în special Vama Petea, au devenit o placă turnantă pentru maşinile furate din Occident. De altfel, poliţiştii de frontieră identifică săptămânal maşini de lux furate din străinătate şi valorificate ulterior în România. Modurile de operare sunt atât de diversificate şi de ingenioase încât poliţiştii le fac cu greu faţă acestor reţele foarte bine structurate şi cu ramificaţii largi.
Furate, dar cu acte-n regulă
Mai nou, maşinile furate din afară intră cu acte în regulă în ţară. Liderii reţelei îşi iau “săgeţi”, oameni cu venituri modeste, pe care îi plimbă prin Europa şi îi pun să semneze contracte de închiriere de maşini la diverse firme de tip “rent-a-car”. “Săgeţile” primesc între 100 şi 200 de euro pentru fiecare contract. După ce este închiriat, automobilul este adus în România, iar capii reţelei se ocupă de falsificarea actelor. În aproximativ trei săptămâni, cât durează contractul de închiriere şi până îşi dau seama reprezentanţii firmei de închirieri că le-a dispărut maşina, aceasta îşi poate schimba proprietarul. Dacă maşina e descoperită în trafic, e confiscată, iar cumpărătorul rămâne cu paguba. Iniţial, sunt trase la răspundere persoanele care au semnat contractele de închiriere, adică “săgeţile”. Acestea sunt anchetate de autorităţile din statele în care s-au încheiat contractele de închiriere. În România pot fi cercetaţi şi arestaţi doar “capii”, cei care au făcut falsurile şi au vândut maşinile.
Tupeu de borfaş
O altă categorie de hoţi de maşini preferă să îşi încerce norocul la vamă, schimbând seria de motor. Pur şi simplu se decupează seria şi este înlocuită printr-o sudură foarte fină cu alta, falsă. De altfel, un astfel de caz a fost identificat chiar zilele trecute în Vama Petea. “Luni, 11 noiembrie a.c., la Punctul de Trecere a Frontierei Petea s-a prezentat pentru a intra în România Alexandru Gabriel C., 26 de ani, din județul Iași. Acesta conducea un autoturism marca BMW X1, pe care erau aplicate plăcuțe cu numere de înmatriculare specifice Spaniei. Împreună cu el în mașină se afla și Alin C., în vârstă de 35 de ani. Cu ocazia formalităților pentru intrarea în țară, la controlul documentelor, polițistul de frontieră a observat că certificatul de înmatriculare și cel pentru inspecția tehnică nu întrunesc condițiile de formă și fond. De asemenea, seria de șasiu poansonată pe mașină prezenta urme de modificare, iar portiera stânga față a autoturismului avea urme de vopsea proaspătă în zona mânerului. În urma verificărilor efectuate, polițiștii de frontieră au constatat că mașina, care de fapt are un alt număr de înmatriculare și aparține unui cetățean din Madrid, figurează ca fiind furată din Spania din septembrie 2012. Totodată, pasagerul Alin C. a prezentat un contract de vânzare – cumpărare pentru mașină, între el și o persoană din Spania. Autoturismul, în valoare de aproximativ 66.000 euro, a fost indisponibilizat la sediul SPF Petea pentru continuarea cercetărilor. Șoferul este cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de uz de fals, iar pasagerul pentru săvârșirea infracțiunii de tăinuire la furt”, se arată într-un comunicat de presă remis de Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Sighetu Marmaţiei.
Ciprian Bâtea