BBC prezinta in editia online povestea ciobanului Ghita, care a ajuns o vedeta in Romania datorita retelor de socializare.
“Ciobanii ocupa un loc special in istoria si cultura Romaniei, iar stilul lor de viata nu s-a schimbat prea mult in atatea secole. Asta pana acum, cand cel putin unul dintre ei a ajuns o celebritate datorita retelelor de socializare”, scrie BBC News.
Britanicii prezinta povestea lui Ghita, care acum cateva saptamani pleca cu oile la iernat, pe jos, insotit de doar cateva ajutoare, magari-carausi si caini de paza.
“Pentru o tara ale caror mituri se invart in jurul oierilor, Romania nu este ceea ce isi doresc toti pastorii. Balada Oitei (Miorita) este despre un cioban care se lasa ucis de alti 2 ciobani rivali, chiar daca una dintre mioarele sale, care obtinuse darul vorbirii in mod miraculos, il avertizeaza despre acest pericol. De multe ori, Miorita este vazuta ca o interpretare ca crestinismului, un alt fel in care este scos in evidenta curajul lui Isus de a intoarce si celalalt obraz. De asemenea, poate fi considerata si o oglinda a experientei traite de poporul roman, care s-a confruntat cu numeroase invazii, ocupatii si umilinte, dar fara sa-si piarda identitatea, se afirma…” – scrie BBC.
“Si totusi, in timpul comunismului, unii ciobani au trait bine. lumea inca vorbeste despre Domnul B. din Poiana Sibiului care i-a cerut voie lui Ceausescu sa-si cumpere un elicopter. Turmele de oi ale Domnului B. se imprastiau de multe ori prin munti, iar el a sustinut ca are nevoie de acel elicopter pentru a le supraveghea. Cererea lui a fost refuzata, insa Poiana este celebra pentru multe alte motive. multi dintre ciobanii de acolo isi construiau case luxoase in niste timpuri in care lumea statea la cozi mari pentru a cumpara mancare. Inaccesibile marii masinarii comuniste, multe gospodarii din munti au scapat de colectivizare, iar barbatii si femeile care se mutau acolo vorbeau despre “fuga in America”.
“Spune cioban unui roman, iar el sau ea iti va afisa o privire piezisa si te va intreba daca ai auzit de controversatul politician, filantrop si patron de club de fotbal care a fost prins facand afaceri dubioase cu terenuri. Insa lucrurile se pot schimba. In august, o companie de telefonie mobila a inceput o campanie de marketing care punea accent pe oamenii normali care au ocupatii normale. Unul dintre ei este ciobanul Ghita.
Imbracat in cojoc si cu clopul pe cap, sprijinindu-se in toiag sau dansand cu oile, Ghita Ciobanul a facut valuri in Romania. Dupa doar 10 zile de la infiintarea pe Facebook, pagina sa adunase peste 200.000 de like-uri. Dupa o luna, numarul se dublase.
In trecut, Ghita a fost nevoit sa isi mute oile in mod ilegal, in timpul noptii, din cauza urbanizarii si motorizarii rapide a Romaniei. Accidentele si vanatorile cu arme de foc l-au costat vietile a multe oi si caini. Poate ca anul acesta, multumita celebritatii, Ghita va avea mai mult noroc.” – concluzioneaza editorul BBC, Caroline Juler.