Instituţiile publice din judeţ sunt deficitare în ceea ce priveşte accesibilitatea persoanelor cu dizabilităţi la serviciile oferite de acestea, a arătat ieri, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, directorul Agenţiei Judeţene de Prestaţii Sociale (AJPS) Satu Mare, Vartolomeu Bartoş. Acesta a arătat că în afară de rampele de acces, în marea majoritate a instituţiilor nu sunt respectate prevederile legale pentru accesul persoanelor cu handicap. Prefectul Eugeniu Avram a solicitat instituţiilor să fie luate măsurile necesare pentru a fi îndreptate aceste neajunsuri, deoarece legea obligă.
Doar rampe de acces
După ce a făcut o prezentare succintă a activităţii AJPS, directorul Vartolomeu Bartoş a arătat că deşi legea cu privire la facilitarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la serviciile oferite de instituţiile publice a intrat în vigoare în anul 2010, în marea majoritate a cazurilor până în prezent au fost făcute doar rampele de acces. Potrivit lui Bartoş, în afară de aceste rampe, mai trebuie asigurat accesul persoanelor cu handicap la ghişee, să existe grupuri sanitare adecvate acestei categorii de persoane şi acolo unde este cazul să existe un traducător în limbajul mimico-gestual pentru cei cu deficienţe de vorbire şi auz. De asemenea, mijloacele de transport trebuie să fie adaptate pentru a permite accesul persoanelor cu probleme locomotorii, precum şi staţiile de autobuz, iar firmele de taxi trebuie să aibă cel puţin o maşină care să poată transporta astfel de persoane. “Din 2010 atragem atenţia că trebuie respectate aceste norme, însă de fiecare dată primim din partea instituţiilor acelaşi răspuns: nu sunt fonduri. Prevederile legale sunt clare, dar de patru ani de zile nu au putut fi respectate decât în foarte rare cazuri. Au fost făcute controale în acest sens în urma cărora au fost stabilite anumite sarcini dar care nu au fost respectate”, a precizat directorul AJPS Satu Mare.
Prefectul Eugeniu Avram a solicitat instituţiilor să elaboreze un plan de măsuri pentru îndreptarea acestei situaţii, cel puţin acolo unde se poate. “Trebuie să fie luate măsuri urgente pentru a îndrepta situaţia pentru că legea ne obligă. Trebuie să stabilim un set de măsuri în acest sens şi trebuie să ne implicăm cu toţii. De asemenea, să se aibă în vedere ca măcar ceea ce se construieşte de acum înainte să respecte aceste prevederi legale”, a precizat prefectul Avram.
Tot în acelaşi context, directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Satu Mare, Pataki Francisc, a declarat că a fost contactat de către membrii unei asociaţii a persoanelor cu dizabilităţi care s-au plâns de faptul că nu au acces vizual la Serviciul de Urgenţă 112, cel telefonic nefiind suficient atâta timp cât nu pot vorbi. Şi în acest sens, prefectul Avram a declarat că trebuie luate măsuri.
Inspectoratul Şcolar, felicitat
În continuarea şedinţei Colegiului Prefectural, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Satu Mare, Claudiu Mondici, a făcut o succintă prezentare a rezultatelor obţinute la ultima sesiune de Bacalaureat din acest an. Prefectul Eugeniu Avram a felicitat conducerea Inspectoratului pentru modul în care a organizat examenele naţionale în judeţ, adăugând că trebuie luate măsuri pentru îmbunătăţirea procentului de promovabilitate.
De asemenea, Mondici a mai arătat că şcolile sunt pregătite pentru începerea noului an şcolar, astfel că cei peste 56.800 de elevi au putut începe şcoala în condiţii normale. Din cele 209 unităţi de învăţământ existente, doar şapte nu au fost autorizate din punct de vedere sanitar, iar în şase şcoli se mai execută încă unele lucrări dar nu în măsură să afecteze procesul de învăţământ. Totodată, inspectorul general a mai precizat că în judeţ au ajuns manualele pentru clasele III-X, iar pentru clasele întâi şi a doua acestea vor ajunge după ce Ministerul Educaţiei va soluţiona problemele existente. Oficialul IŞJ a mai precizat că în prezent la sediul instituţiei sunt preluate cererile pentru rechizite gratuite. Judeţului nostru i-a fost alocată în acest sens suma de 385.000 de lei care sunt suficienţi pentru circa 16.500 de pachete cu rechizite şcolare.
La finalul şedinţei, noul inspector şef al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Satu Mare, Florentin Vlad, a arătat că au fost luate toate măsurile necesare pentru a fi asigurată protecţia elevilor în şcoli şi în jurul acestora şi că va continua organizarea de acţiuni de prevenire în care vor fi implicaţi elevii.
Florin Dura