More


    Rasputin – premieră absolută în limba maghiară la Satu Mare

    =

    Pe data de 4 octombrie începând cu ora 19 are loc prima premieră din această stagiune a Trupei Harag György: premiera absolută în limba maghiară a dramei lui Szőcs Géza. Spectacolul Rasputin s-a jucat până în prezent doar în limba italiană și rusă. La premieră va fi prezent și dramaturgul care, înainte de spectacol își va lansa volumul Misiunea lui Rasputin, un volum complex, care conține, pe lângă textul în limba maghiară, și traduceri în limba franceză, italiană, rusă, germană și spaniolă.

    Repetițiile spectacolului au început încă la sfârșitul stagiunii 2018/2019, iar la începutul noii stagiuni, regizorul Sardar Tagirovsky și membrii trupei  au continuat munca creativă. Parte a acestui proces a fost și un atelier de trei zile condus de Alessia Pellegrino.

    „În viziunea lui Sardar Tagirovszky, drama lui Szőcs Géza prezentată până în prezent doar în limba italiană și rusă, se transformă într-o viziune scenică purtătoare de forțe elementare. Aproape de aniversarea semnării Tratatului de la Trianon, piesa Rasputin semnată de Szőcs Géza prezintă pentru noi  o importanță deosebită. Descoperim aici un Rasputin care încearcă să prevină acest imens război mondial care poartă în sine cataclismul întregii Europe, implicit a Ungariei.”– a declarat Bessenyei Gedő István, directorul artistic al Trupei Harag György.

    Drama istorică a lui Szőcs Géza oferă spectatorilor o poveste fictivă cu personaje istorice reale: ascultând de viziunile sale, Rasputin, înzestrat cu abilități vizionare speciale, încearcă să prevină izbucnirea Primului Război Mondial. Îi contactează pe toți liderii europeni printre care pe țarul Nicolae al II-lea, Wilhelm al II-lea, Franz Joseph I al Austriei și George al V-lea, însă aceștia nu ascultă de Rasputin și de avertizările acestuia.

    „Oamenii, au fost atrași dintotdeauna de darul profeției și de persoana profetului. În dramele antice grecești putem surprinde foarte bine imaginea acestuia. În conformitate cu valorile acelor epoci acest dar a fost echivalentul științelor. dar și cu teatrul. Trebuie știut că în acea epoca teatrul a însemnat sărbătoare și ritual pentru majoritatea cetățenilor. Această sărbătoare le-a oferit posibilitatea de intra în contact cu puteri supreme. Epoca noastră, adesea, pune sub semnul întrebării existența acestei „puteri supreme” deoarece foarte mulți oameni profită de credința oamenilor. Luptăm pentru supraviețuire. Trebuia să fie asemănător și în societatea începutului de secol XX, perioadă în care totul a fost supus transformării, un proces considerat de majoritatea populației ca fiind realitate.” – a declarat regizorul spectacolului, Sardar Tagirovsky.

    Drama lui Szőcs Géza este un raport istoric colectiv despre conștiința europeană și globală. Drama pune accent pe realitatea istorică prin prisma fictivă al lui Rasputin. Această ficțiune este ultimul refugiu  pasional al supraviețuirii în haosul apocaliptic al umanității. Deoarece tânjește copilărește după pacea lumii. Visează o lume în care nu ne ucidem nici în societate, nici în războaie. Fiecare dorință se aliază cu renunțarea , iar faptele cu filozofia. Este o dramă care oglindește imaginea lui Rasputin așa cum aceasta se conturează în societatea contemporană. O imagine dumnezeiască, dar în același timp foarte umană și foarte înfricoșătoare. Figura sfântă și păcătoasă a lui Rasputin este intangibilă deoarece puterea lui nu este asemenea împăraților, regilor și țarilor, ci deține puterea privirii fermecătoare a hazardeurilor și saltimbancilor.

    „De multe ori mă gândesc cum ar fi fost dacă nu ar fi murit atâția oameni în secolul al XX-lea.  Cum ar fi prietenii și cunoștințele bunicilor, străbunicilor și rudelor mele care nu au supraviețuit acele vremuri? Multe strigăte dureroase au fost înghițite de secolul care a trecut, și, poate chiar și de acesta în care trăim. Poate chiar anul trecut. Poate chiar anul acesta. Mereu am crezut că noi, oamenii, suntem capabili să auzim în adâncul sufletului aceste strigăte dispărute și că avem puterea de a le ajuta cu compasiunea noastră. Accentul nu cade totdeauna pe cum anume s-a întâmplat ceva… sau cum apreciem de fapt istoria, ci cum ne-am trăit în viață propriile noastre adevăruri. Fiecare om și fiecare națiune își are propriile adevăruri, adevăruri nu coincid niciodată. Prin figura și călătoriile lui Rasputin, drama ne dezvăluie adevărurile istorice și cotidiene ale unor personalități și epoci demult apuse. – a adăugat regizorul.



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img