More


    BIROCRAŢIA

    =

    Birocraţia nu poate salva România! Simplificarea unor proceduri necesare pentru obţinerea unui document ar putea însemna începutul diminuării dosarelor buhăite, care domină arhivele unor instituţii. Nu mai vorbim de cheltuielile enorme necesare pentru imprimare şi papetărie. Zecile de tone de dosare, care înmagazinează copii la copia copiei, străjuiesc subsolurile sau încăperile înţesate de rafturi.

    Umblă omul cu dosarele sub braţ, de la o instituţie la alta, pentru a respecta prevederile legale, şi de multe ori termenele sunt prea lungi şi costisitoare. Până obţine cetăţeanul un document trebuie să meargă în două-trei locuri, dacă nu mai multe, pentru a procura cele necesare în vederea obţinerii actului solicitat. Şi-uite-aşa, începe adevăratul „maraton” fizic şi psihologic.

    Fuge omul la poştă după un timbru, dar are timp, ce-i drept, să se odihnească, dacă are norocul să „prindă o coadă” de zile mari. De la poştă, solicitantul nostru o ia la picior, fuga-fuguţa la Finanţe, unde trebuie plătită o taxă absolut necesară. Dacă acolo e oră de vârf, iar îşi odihneşte omul privirea şi psihicul la o mică şi nostimă „codiţă”. După ce-a reuşit să-şi procure tot ce trebuie, se reîntoarce „val-vârtej” la instituţia unde trebuie să depună documentele solicitate. Dacă nu se încadrează în timp, solicitantul constată că ghişeul s-a închis şi trebuie să mai aştepte vreo două-trei ore, până ce se va redeschide după amiază. Stau omenii şi se-ntreabă: „De ce nu se poate plăti suma respectivă integral, cu timbru cu tot, la ghişeul de unde omul solicită un document oficial ?”. Nu se ştie! De mai multă vreme se fac tot felul de studii pentru a se reduce „traficul” interinstituţional.

    De ani de zile, specialiştii din domeniul contabilităţii se luptă cu birocraţia. Ei încearcă să simplifice sistemul de evidenţă contabilă, dar şansele lor sunt „palide”. De vreo câteva luni a intrat pe rol sistemul electronic. Primii paşi s-au realizat din acest punct de vedere, iar succesele sunt remarcabile. Din nefericire, nu s-a redus volumul hârţogăriei. Dacă există un maldăr de documente, acesta este multiplicat în nenumărate alte documente, tabele şi tabelaşe cu evidenţe similare, care s-ar putea foarte bine regăsi într-un singur document. Nimeni nu gândeşte un sistem eficient, care să simplifice evidenţa contabilă extrem de stufoasă. Deasupra tuturor s-au ridicat contabilii cu experienţă, care şi-au spus de nenumărate ori „of-urile”, dar amendarea legislaţiei în vederea simplificării evidenţei contabile are „viteza melcului turbat”.

    O altă birocraţie prolifică se manifestă în cazul întocmirii unor proiecte. Dacă în urmă cu vreo câţiva ani, procedurile şi cerinţele în vederea întocmirii unor documentaţii erau mai structurate, acum acestea au fost redefinite cu noi şi noi prevederi năucitoare pentru consultanţi şi beneficiari. Munca s-a dublat pentru foarte mulţi executanţi. Formatul electronic presupune cunoaşterea noilor programe, iar pe de altă parte materialele trebuie prezentate şi pe suport de hârtie. De multe ori, timpii de aşteptare în vederea obţinerii unor documente sunt foarte mari, iar investitorii pierd contracte şi încrederea partenerilor de afaceri, pentru că nu-şi pot respecta promisiunile.

    Despre înfiinţarea unui SRL sau a unei Asociaţii ce să mai vorbim ? Este o adevărată „aventură”, care durează aproximativ o săptămână sau două-trei, până potenţialul investitor obţine documentele finale. În alte ţări, aceste proceduri au fost simplificate, astfel încât în vreo câteva zile documentaţia este finalizată, iar întreprinzătorul poate să-şi înceapă activitatea comercială sau de producţie.

    Dumitru Ţimerman



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img