More


    CINE VA REDUCE TVA ?

    - Advertisement -

    Reducerea TVA la produsele alimentare ar însemna o echilibrare a luptei concurenţiale în economia de piaţă. Cei care deţin marile monopoluri ar înţelege că producătorii români trebuie să trăiască şi ei în ţara lor în mod decent, în urma unei concurenţe loiale. Neocolonialismul de tip economic tinde să transforme România într-o societate de consum. Lupta concurenţială este inegală, chiar dacă pentru unii este “ mumă, iar pentru alţii este ciumă “. E ca şi cum un purece s-ar lupta cu un taur uriaş. Se vorbeşte foarte mult de reducerea disparităţilor în fostele ţări comuniste din est. Din nefericire, aceste reduceri, ale diferenţelor economice, dintre ţările din est şi cele care şi-au făcut un brand de-a lungul a sute şi sute de ani de capitalism, sunt anemice şi de multe ori fără finalitate eficientă în plan economic. Există soluţii? Întreprinzătorii sceptici spun că nu pot fi găsite soluţii, „doară îi economie de piaţă!”. Cine va reduce T.V.A. în România pentru produsele alimentare indigene, de la 24 la sută la 5 la sută ? Cine va realiza un studiu de impact economic pentru a constata care ar putea fi efectele economice ? Cine nu doreşte să se întreprindă acest demers economic ? Producătorii români de produse alimentare aşteaptă această reducere a TVA. Decizia ar fi benefică, spun unii întreprinzători, deopotrivă pentru investitorii români, cât şi pentru populaţie şi bugetul statului. La prima vedere, această gândire economică, de reducere a TVA se pare că ar fi neproductivă pentru încasările bugetare.

    Oamenii de afaceri gândesc altfel această reducere a TVA. În urma acestei decizii, spune un întreprinzător particular din domeniul producţiei alimentare din România, preţul la alimentele de bază ar scădea considerabil şi, implicit, ar creşte puterea de cumpărare a cetăţenilor. Pe de altă parte ar creşte consumul, rulajul ar fi mai mare, iar încasările întreprinzătorilor le-ar putea permite să facă investiţii. Statul, la rândul lui, ar avea de câştigat pentru că vor creşte şi sumele datorate la bugetul statului. Acest „trend ascendent” ar compensa reducerea TVA. De asemenea, ar putea fi contracarate preţurile de damping, practicate de coloşii industriei alimentare.

    Mai nou, au fost trimise la Uniunea Europeană liste cu produsele româneşti autohtone tradiţionale, pentru înregistrarea acestora ca branduri, aparţinătoare zonelor geografice din România. Desigur, această concurenţă loială nu le prea convine celor care deţin diverse monopoluri şi vor cu orice scop, chiar dacă e să „treacă peste cadavre „ , să-şi maximizeze profiturile.Un alt aspect al concurenţei în lumea industriei alimentare româneşti, în lupta cu brandurile străine, se referă la faptul că unii decidenţi fac „urechea şută” la demersurile pe care le fac reprezentanţii români ai unor asociaţii de producători, pentru a sesiza inechităţile la care sunt supuşi aceştia în propria lor ţară. Nu o dată auzim expresii de genul : „ Nu se doreşte ! “; “ Nu se poate !“; “ Eu sunt prea mic pentru a rezolva această problemă ! „ ; “ Nu ai cui să spui cu ce probleme te confrunţi ! “; etc.
    Cum e posibil ca într-o ţară europeană, căreia nu-i spun numele, producătorii autohtoni sunt respectaţi, iar marile monopoluri n-au putut pătrunde intempestiv pentru a-şi etala mărfurile industriale, oferite la preţuri de damping ? De ce nu sunt protejaţi întreprinzătorii români, prin reducerea TVA ? Această diminuare a TVA ar însemna pentru ei şi o reducere a costurilor de producţie. Deocamdată, la noi, costurile de producţie sunt mai ridicate, în timp ce alţi concurenţi, din unele ţări dezvoltate capitaliste, pot produce cu costuri mai mici. La noi, subvenţiile sunt mai mici, în timp ce la ei sunt mult mai mari. La noi, nu sunt acceptate anumite reţete de producţie, în timp ce alţii le folosesc fără probleme. “ Cine ridică mănuşa “ pentru reducerea TVA şi pentru a accepta “duelurile” comunicării cu oamenii de afaceri români din industria alimentară ?

    Dumitru Ţimerman



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img