Lăcomia marilor lanţuri de magazine



În goana lor după profit, supermarketurile încearcă să-şi majoreze profiturile pe seama reducerii TVA-ului la alimente. Cu alte cuvinte, vor să profite de măsura Guvernului Ponta pentru a realiza un câştig nemeritat. Nici nu e de mirare că premierul Victor Ponta a cerut, în şedinţa de guvern, ca Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Concurenţei să verifice atent situaţia preţurilor din magazine.

Presa a relatat că marile lanţuri de magazine au majorat preţurile la diferite alimente cu până la 30%, în ultimele două săptămâni, înainte de reducerea TVA la 9% la produsele alimentare, programată începând cu luna iunie. Este o practică necinstită prin care supermarketurile încearcă să bage adânc mâna în buzunarele milioanelor de români. Aceştia nu vor putea beneficia de efectele reducerii TVA, care vor fi pur şi simplu anulate de scumpirile înregistrate în ultimele două săptămâni.

Lăcomia companiilor care deţin marile lanţuri de magazine poate fi sancţionată de Guvern într-un singur fel. Premierul Victor Ponta a ameninţat că vor fi introduse taxe speciale pentru cei care nu vor reduce preţurile după scăderea TVA la produsele alimentare.

Reprezentantii supermarketurilor susţin că nu au operat majorari de preţ la produsele alimentare şi că acestea vor scădea cu 12%, deşi preţurile de pe rafturi îi cam contrazic. În aceste condiţii, e perfect justificată îngrijorarea opiniei publice că reducerea TVA nu va duce la scăderea acestor preţuri.

În concluzie, setea de profit a supermaketurilor ar putea compromite o măsură extrem de aşteptată şi de apreciată a Guvernului condus de Victor Ponta. O măsură care deja a provocat îngrijorare în Ungaria, în ideea că maghiarii din apropierea graniţei vor veni să-şi facă cumpărăturile în România, atraşi de preţurile mai scăzute.

Vladimir Putin a găsit o soluţie originală în 2010, când guvernul pe care îl conducea a adoptat o serie de măsuri care să sprijine atât consumatorii, cât și producătorii ruși. Pentru a fi sigur că măsurile vor aduce atât ieftinirile promise rușilor de rând, cât și avantajele așteptate de producători, Putin s-a asigurat personal că marile lanțuri de magazine sunt receptive. Mai precis, însoțit de un întreg alai de consilieri, miniștri și reprezentanți ai presei, Putin pornea într-un turneu de vizite neoficiale prin magazinele marilor retaileri. Putin corecta personal situaţia, trecând prețurile “corecte” în locul celor “incorecte”. În timp ce în Rusia marile lanţuri de magazine se conformau imediat, micşorând preţurile, în România acestea încearcă cu nesimţire să inducă în eroare Guvernul, majorând preţurile înainte de reducerea TVA.

Szasz Lorand





ULTIMELE ȘTIRI

Latest Posts