Recensământ judeţean al persoanelor fără buletin



buletin

La iniţiativa preşedintelui Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică Satu Mare, Iosif Pinter, şi al directorului Direcției Generale de Evidență a Persoanelor, Riedl Kovacs Johanna, va demara o campanie judeţeană de luare în evidenţă a persoanelor care nu deţin acte de identitate. Acţiunea se va face cu sprijinul Inspectoratului Judeţean de Poliţie. După această acţiune se vor identifica soluţiile pentru punerea acestora în legalitate. Din câte se pare, comunitatea romă din judeţ este cea mai afectată de acest fenomen.

Autorităţile cer implicarea liderilor romilor
Reprezentanţii Direcției Generale de Evidență a Persoanelor şi cei ai Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor Satu Mare se plâng că majoritatea romilor manifestă un dezinteres cvasitotal faţă de propria lor soartă. De exemplu, angajaţii Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor Satu Mare fac diferite acţiuni chiar în zonele locuite de romi. Mai mult, chiar dacă statul suportă cea mai mare parte a cheltuielilor, unii romi nu se prezintă la aceste acţiuni. În aceste condiţii, degeaba statul vrea să îi ajute dacă chiar aceste persoane nu sunt interesate de propria lor soartă.

Dezinteres cvasitotal
Liderii romilor cer sistematic sprijin din partea autorităţilor judeţene şi locale în rezolvarea actelor de proprietate şi, implicit, a cărţilor de identitate permanente, dar se rezumă doar la atât. Cei mai vehemenţi sunt reprezentanţii romilor din Cartierul Sătmărel al municipiului Satu Mare, care cu fiecare şedinţă a Grupului de Lucru Mixt pentru Romi se plâng că nu li se eliberează cărţi de identitate permanente, ci doar provizorii. Degeaba reprezentanţii instituţiilor abilitate susţin că acest lucru este imposibil atâta timp cât nu deţin titluri de proprietate. La Sătmărel, spre exemplu, este imposibil de rezolvat actele de proprietate, căci majoritatea romilor fie stau în locuinţe improvizate, fie locuiesc în unele case părăsite.

Mai greu cu soluţiile
Directorul Direcției Generale de Evidență a Persoanelor, Riedl Kovacs Johanna, a precizat că soluţiile pentru punerea în legalitate a persoanelor identificate fără acte de identitate va fi destul de dificilă. Şi asta pentru că în acest moment este blocată orice iniţiativă de înfiinţare a unor birouri de evidenţă a persoanelor la nivelul primăriilor din judeţ. Riedl Kovacs Johanna a precizat că pentru a înfiinţa astfel de birouri şi, implicit, pentru a se elibera cărţi de identitate în localităţile de domiciliu ale persoanelor din mediul rural, este nevoie ca localitatea în cauză să aibă minim 6.000 de suflete.

Exemplu concret
O astfel de încercare a avut loc la Turulung, acolo unde există o comunitate importantă de romi, dar eforturile au eşuat. “Primăria Turulung şi-a exprimat în scris intenţia de a înfiinţa un birou de evidenţă a persoanelor de mai bine de un an de zile. Dar nu s-a primit niciun răspuns de la Direcţia Generală din Bucureşti. Se presupune că nu este eficient să înfiinţezi un astfel de birou acolo unde sunt sub 6.000 de locuitori. Gândiţi-vă că un astfel de birou ar avea o activitate de minim două sau trei ore pe săptămână, ceea ce nu ar justifica cheltuielile cu salarizarea personalului. Astfel de servicii sunt doar în 11 localităţi din judeţ. Momentan nu se pot înfiinţa mai multe”, a spus Riedl Kovacs Johanna.
Ciprian Bâtea





ULTIMELE ȘTIRI

Latest Posts