Întrucât niciun dealer Volkswagen nu îşi are sediul în judeţul nostru, nu există probleme în privinţa înmatriculării autoturismelor produse de grupul german. În schimb, vor avea cel puţin un drum de făcut proprietarii maşinilor Volkswagen Skoda, Audi şi Seat cu motoare diesel Euro5, care au fost deja înmatriculate. Aceştia urmează să fie rechemaţi în service-uri, costurile intervenţiei şi eventualele diferenţe ale taxei de mediu urmând să fie suportate de Volkswagen.
Sute de proprietari aşteaptă chemarea în service
Scandalul emisiilor de noxe declanşat în jurul grupului Volkswagen nu are niciun impact asupra judeţului nostru din punctul de vedere al înmatriculărilor. Motivul îl constituie faptul că niciun dealer de autoturisme produse de grupul german nu are dealer pe raza judeţului Satu Mare. “Din punct de vedere al maşinilor care trebuiesc omologate, la nivelul judeţului nostru nu avem absolut nicio problemă, întrucât la Satu Mare nu există nicio reprezentanţă a grupului implicat în scandal”, ne-a declarat directorul Registrului Auto Român (RAR) Satu Mare, Cristinel Darie.
Nu riscă absolut nici sutele de proprietarii sătmăreni de autoturisme Volkswagen Skoda, Audi şi Seat deja înmatriculate în România. Este vorba de autoturismele care au norma de poluare euro 5 şi dispun de motoare diesel de 1200 – 1600 şi 2000 cm cubi. Proprietarii vor fi rechemaţi în service pentru ca maşinile să fie readuse în parametrii iniţiali de omologare. Proprietarii maşinilor care vor rechemate în service nu vor suporta costurile intervenţiei şi nici diferenţe ale taxei de mediu, dar Administraţia Fondului pentru Mediu va cere daune producătorului pentru că a comunicat valori false de poluare. Nimeni nu spune însă cum vor fi soluţionate problemele ulterioare cu care se vor confrunta proprietarii maşinilor al căror soft va fi corectat atunci când se vor prezenta la inspecţia tehnică periodică. Directorul RAR Satu Mare, Cristinel Darie, a refuzat să ne spună câte maşini deţinute de sătmăreni se află în această situaţie, direcţionându-ne către structura centrală a RAR.
Peste 100.000 de autoturisme cu probleme
Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a declarat în urmă cu o săptămână, după reuniunea grupului de lucru din care au făcut parte și Ministerul Mediului și reprezentanții RAR, că, în prezent, se află 105.000 de autovehicule cu problema emisiilor de noxe. “În România sunt 105.000 de cărți eliberate ale mașinilor germane cu probleme, dintre care 56.000 sunt noi, la data înmatriculării, iar restul second-hand. Totodată, se află nevândute 300 de autoturisme pentru care nu se vor mai elibera cărți de identitate până la remedierea problemelor emisiilor de noxe”, a spus Iulian Matache.
Acesta a explicat că a solicitat grupului Volkswagen numerele de identificare a autoturismelor cu probleme. “Am solicitat reprezentantului Volkswagen în România comunicarea numerelor de identificare a autoturismelor care sunt echipate cu motoare EA189, respectiv cele cu probleme la emisiile de noxe. Sunt implicate autoturisme Volkswagen, Audi, Skoda și Seat. RAR va comunica grupului Volkswagen toate datele despre autovehiculele care trebuie să fie chemate în service și reparate”, a arătat ministrul Transporturilor.
Szasz Lorand