More


    Contractul pentru centură şi al treilea pod a fost semnat

    =

    semnare

    La Satu Mare a avut loc un nou moment istoric. În sala mică de şedinţe a Consiliului Judeţean s-a semnat ieri contractul de execuţie pentru varianta ocolitoare a municipiului Satu Mare şi cel de-al treilea pod peste Someş. La eveniment au fost prezenţi directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADR), Narcis Neaga, directorul Pregătire proiecte din CNADR, Nicolae Horea, directorul Regionalei Cluj a CNADR, Eugen Cecan, preşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Ştef, primarul municipiului Satu Mare, Dorel Coica, fostul ministru al Transporturilor, deputatul Ovidiu Silaghi, managerul public al judeţului Satu Mare, Nicolae Bura, city-managerul Dan Băbuţ, reprezentanţii asocierii societăţilor executante.

    Un proiect mult aşteptat
    Preşedintele Adrian Ştef a arătat că este vorba de un proiect mult aşteptat de sătmăreni. “Este un proiect pe care îl aşteptăm de mult, un proiect pe care l-am urmărit îndeaproape, un proiect vital pentru municipiul Satu Mare şi judeţul nostru. Vorbim de centura ocolitoare a municipiului Satu Mare şi al treilea pod, o investiţie care ne va ajuta să eliberăm traficul de pe cele două poduri. Este o investiţie necesară pentru a putea scoate traficul greu din municipiul Satu Mare”, a declarat Adrian Ştef.

    Procedura de licitaţie a fost finalizată, contractul de execuţie fiind încredinţat unei asocieri de societăţi. Este vorba de un contract de proiectare şi execuţie pentru varianta de ocolire şi al treilea pod. Centura va avea o lungime de 20 km, vor fi construite mai multe pasaje care vor traversa drumurile naţionale şi drumurile judeţene, precum şi un pod peste Someş, a arătat preşedintele Adrian Ştef.

    Preşedintele Adrian Ştef a mulţumit pentru implicarea avută în realizarea acestui proiect de-a lungul anilor fostului ministru al Transporturilor, deputatul Ovidiu Silaghi, pe vremea căruia a fost demarat proiectul, vicepreşedintelui Mircea Govor, care a avut o contribuţie esenţială în obţinerea finanţării, şi Guvernului Ponta, fără a cărui susţinere nu ar fi existat finanţarea investiţiei. “E o investiţie pe care am promis-o şi o investiţie cu care putem să demonstrăm că ne ţinem de cuvânt”, a declarat Adrian Ştef.

    Ideea centurii a apărut în 2005
    Fostul ministru Ovidiu Silaghi a declarat că ieri a sărbătorit două momente importante: majoratul băiatului său şi semnarea contractului pentru centură şi al treilea pod. “Istoria acestui drum începe cam din 2005 ianuarie, la prima şedinţă comună a Guvernului României şi a Guvernului Ungariei. Atunci, prim-ministrul Tăriceanu a ridicat problema şoselei rapide Nyiregyhaza- Baia Mare. Ceea ce semnăm noi astăzi acum este doar o treime din acest proiect. Sperăm că se va face şi acea şosea rapidă Nyiregyhaza- Baia Mare”, a declarat deputatul Ovidiu Silaghi.

    Primarul Coica i-a mulţumit deputatului Silaghi pentru implicarea pe care a avut-o, arătând că municipiul Satu Mare va fi principalul beneficiar al investiţiei. “Să-i liniştim şi pe ceilalţi cârcotaşi care spuneau că niciodată nu va fi realizată această centură, că niciodată nu va fi al treilea pod. Să stea liniştiţi, căci lucrurile se vor aşeza”, a declarat primarul Coica. Edilul şef a adăugat că Primăria Satu Mare va sprijini executantul în vederea amenajării şantierului.

    Licitaţia pentru centură şi al treilea pod s-a finalizat în luna mai, a existat o contestaţie, însă a fost soluţionată în decurs de câteva luni, a arătat directorul general al CNADR, Narcis Neaga. Valoarea contractului este de 304,79 milioane lei, adică 68,492 milioane euro, fără TVA. Centura va avea o lungime de 20 km, jumătate din ea va avea patru benzi. “Lucrarea este complexă, însă avem şansa să avem un consorţiu format din firme puternice şi serioase”, a declarat Narcis Neaga. “Sunt cinci luni de proiectare, 18 luni de execuţie şi 24 de luni de perioadă de garanţie. Ordinul de execuţie se dă în cel mult 42 de zile de la semnarea contractului”, a mai spus Neaga.

    Directorul CNADR, Narcis Neaga, şi reprezentantul asocierii de societăţi au semnat contractul de execuţie al investiţiei.

    Studiile superficiale blochează construcţia
    Directorul CNADR a arătat că întârzierile la construcţiile autostrăzilor se datorează superficialităţii studiilor de fezabilitate. “România are aproximativ 17.000 km de drumuri naţionale şi autostrăzi. Numărul kilometrilor de autostradă este de 694- 695 kilometri. Ritmul de construcţie la nivel de România este oarecum acelaşi cu ritmul care este în întreaga Uniune Europeană. Tot ce vă pot spune este că, din cauza unor pregătiri oarecum deficitare ale proiectelor, şi aici mă refer la ceea ce s-a început în perioada 2008, 2009, 2010, pentru că pregătirea unui proiect începe cu un studiu de fezabilitate, apoi se licitează în sine, nu a dus la o situaţie prea favorabilă a construcţiilor existente. Studiile de fezabilitate au fost oarecum superficial întocmite, efectul fiind cel pe care îl vedem cu toţii: întârzieri în construcţie, probleme cu mediul. În momentul în care studiile de fezabilitate au fost câştigate la nişte preţuri foarte mici, cel care le-a întocmit nu s-a deplasat în teren ca să-şi facă studiile geo, a luat foarte multe date de pe internet şi s-a ajuns la situaţia în care suntem. Aicea vă pot da exemple foarte multe, cum ar fi Coridorul IV unde am întâlnit tot felul de probleme de mediu, cimitire neidentificate, peşteri cu lilieci care erau supravegheate de prin anii 1985-1994. În momentul în care le-am descoperit şi am vrut să ne îndreptăm împotriva celui care l-a întocmit am constatat că firma nu mai există”, a declarat Neaga.

    Probleme peste probleme
    Directorul CNADR a enumerat o parte din problemele apărute la unul din loturile Lugoj-Deva. “Ne-am dorit să inaugurăm 70-80 km de autostradă, însă au intervenit probleme. Pe unul din loturile de la Lugoj- Deva au intervenit probleme cu acordul de mediu pentru că acordul de mediu a fost obţinut în baza acelui studiu de fezabilitate de care v-am spus, dar a apărut un cimitir care în baza de date a celor care au făcut exproprierea figura ca păşune. În momentul în care constructorul a ajuns acolo a descoperit primele cadavre şi s-au stopat lucrările şi s-a întârziat proiectul. Am mers mai departe şi am întâlnit o peşteră cu lilieci care nu figura niciunde şi aşa mai departe”, a declarat Neaga. În avans vor fi două- zeci şi ceva de kilometri pe autostrada Timişoara – Lugoj, a anunţat Neaga. Există posibilitatea să se finalizeze încă 17 km de la Lugoj înspre Deva.

    Directorul CNADR a vorbit şi despre problema de la Orăştie – Sibiu. “Problema mare e cea care a apărut la Orăştie- Sibiu, unde din cauza unor greşeli de execuţie a trebuit să blocăm traficul pe autostradă, pe lotul III, între Sălişte şi Conţa. Acolo au fost greşeli grave de execuţie, au fost puse în evidenţă în momentul în care am excavat tot, pe vreo 200 de metri, ca să vedem de ce apar fisuri în mod continuu. Vreau să vă informez, în premieră, că am depus plângere penală împotriva constructorului. Săptămâna viitoare vom merge acolo să găsim o soluţie tehnică, astfel încât să nu ţinem autostrada închisă atât timp cât solicită constructorul. El prefigura ca autostrada să fie deschisă undeva prin luna iunie-iulie. Pentru noi este inacceptabil aşa ceva. Am găsit soluţii tehnice, care vor fi comunicate public marţi”, a afirmat Neaga.

    Referitor la reabilitarea DN 1F Carei- Tăşnad- Supur, directorul Regionalei Cluj a CNADR, Eugen Cecan, a declarat că de la Carei la Tăşnad au fost făcute ridicările topo, lucrările vor fi licitate în această iarnă, iar primăvara viitoare se va trece la execuţie. Pe DN 19, de la Satu Mare la Supur, ieri au fost finalizaţi 19 km, dar temperaturile nu mai permit continuarea lucrărilor. Acestea vor fi reluate în primăvară, a declarat Cecan.

    Traseul centurii
    Traseul variantei de ocolire se desprinde din DN 19 A (km 41+900) care este km 0+00 al variantei şi are o direcţie sud-nord la limita vestică a Parcului Industrial Sud Satu Mare traversând la km 1+420 pârâul Homorodul Vechi cu un pod cu lungimea totală de 28,90 m, iar la km 6+140 va traversa CF 402 Oradea-Halmeu şi DJ 194 cu un pasaj superior. Ţinând cont că în această parte a municipiului se afla zona industrială Satu Mare, s-a prevăzut realizarea de bucle şi bretele pentru deservirea acestei zone.

    După traversarea căii ferate, traseul variantei se îndreaptă către nord-vest, traversează canalul Bălcaia 1 printr-un pod cu lungimea totală de 18,10 m, intersectându-se cu DN 19 (km 128+000) Oradea-Satu Mare, la km 9+665 al variantei. Această intersecţie va fi amenajată denivelat cu un pasaj superior având lungimea totală de 81,6 m, inclusiv realizarea unei intersecţii la nivel.

    În continuare, varianta de ocolire traversează râul Someş în zona km 11+645 cu un pod cu lungimea totală de 651,15 m între digurile de apărare ale municipiului.

    După traversarea râului Someş, varianta de ocolire intersectează DN19A (km 55 + 000) la km13+590. Această intersecţie este amenajată denivelat cu un pasaj superior având lungimea totală de 90.60 m,inclusiv realizarea unei intersecţii la nivel. În continuare, traseul intersectează DJ 194 la km 16+288 al variantei şi DJ 194A la km 16+846 al variantei. Traversarea aceasta se face prin realizarea a două pasaje denivelate. În continuare, varianta de ocolire traversează un canal printr-un pod cu lungimea totală de 17.50 m. Înaintea racordării variantei de ocolire cu DN 19 (km 136+000 al drumului naţional), aceasta traversează CF402 Satu Mare – Halmeu printr-un pasaj superior la km 18+296 având lungimea totală 86 m. Racordarea la DN 19 (sfârşitul variantei de ocolire km 19+540) se realizează printr-o intersecţie la nivel.

    Szasz Lorand



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img