More


    Să nu ignorăm pericolul de incendii

    =

    Am citit recent în presă o informaţie năucitoare: “Tragedia din clubul bucureştean Colectiv, în care zeci de persoane au murit în urma unui incendiu, iar alte câteva zeci se zbat între viaţă şi moarte în spitale, pare să nu aibă efecte şi la Vaslui. Deşi în alte locuri din ţară balurile bobocilor din acest an au fost anulate, aici toate distracţiile elevilor sunt organizate într-o clădire care nu are autorizaţie de la Pompieri”.

    Întreb şi mă întreb cu amărăciune de ce aceşti copii, care recunosc ei înşişi că sunt boboci, sunt lăsaţi de părinţi şi profesori să se confrunte cu riscurile unor evenimente care, dacă se petrec, pot deveni tragedii? De ce nu au nici măcar autorizaţie de la Pompieri şi fără a ţine cont de nenorocirea care a înecat ţara în lacrimi?

    Poate că Vasluiul nu este un caz singular, deşi ar fi bine să fie! Nu este însă mai puţin adevărat că, în general, în şcoli se fac mai multe exerciţii în caz de cutremur, acolo unde nu s-a renunţat şi la acestea şi unde amintirea cutremurului din 1977 mai persistă în memoria colectivă. Însă, în urma incendiului de la Colectiv, părinţii responsabili au devenit îngrijoraţi şi preocupaţi de pregătirea pe care o au copiii lor în caz de producere a unui incendiu în şcoală. Asta şi pentru că doar 36% din şcolile româneşti au autorizaţie de funcţionare de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.

    Deşi multe şcoli nu au aceste autorizaţii de funcţionare (?), mulţi directori au decis ca cel puţin acum, cât nu este prea târziu, să organizeze măcar exerciţii de evacuare. Iniţiativa este lăudabilă cu condiţia ca exerciţiile să fie luate în serios şi nu în derâdere şi organizate rar, aşa cum se întâmpla acolo unde aveau loc până la tragedia de la Colectiv.

    Un fost student la Universitatea Oxford din Marea Britanie povestea cum se fac acolo aceste exerciţii: de trei ori pe an, la începutul fiecărui trimestru. La fel, Guvernul britanic a publicat un document de 160 de pagini cu instrucţiuni şi reguli extrem de severe, adică numărul de ieşiri, lungimea acestora, interzicerea focurilor de artificii, a fumatului în incintă, testarea săptămânală a alarmelor de incendiu, proceduri de evacuare, exerciţii cu alarme false, pregătirea personalului pentru situaţii de urgenţă etc.

    Nu putem avea pretenţia de a ne compara cu una dintre cele mai evoluate ţări din lume. Ne putem totuşi întreba câte săli de clasă de la noi au dispozitive de detectare a fumului? Câte ieşiri de urgenţă există în fiecare şcoală românească? Câţi profesori şi elevi cunosc cum se mânuieşte un stingător? Răspunsul este imposibil de dat. Ştim însă că nu este nevoie de un incendiu într-o şcoală pentru a ne trezi. Nici să pierdem acele zeci de vieţi nevinovate!

    Voicu D.Rusu



    ULTIMELE ȘTIRI

    Latest Posts

    spot_img
    spot_img